Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt- Alla andra perfekta

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

yes.

men det brukar ramla av snabbt när det sitter på grenrör eller katten eller däremellan (varmt varmt)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tommyyy
Posts: 11
Joined: 10 Dec 2008, 16:38
Location: Boden

Post by Tommyyy »

Hmm, nu har jag stoppat dit en packning, som jag trodde hade jag ingen!

Däremot så visade det sig att det inte hjälpte mig. Baktändningarna är kvar osv.


Kan det vara tändspolen eller tändmodulen som är boven i dramat?
När jag varvar den lite så kommer baktändningarna mycket oftare(när jag sedan gått ner på tomgång igen) än om jag bara har stått på tomgång.
Fast detta kanske inte passar ihop med resten av värdena jag fick..

Jag har ingen aning av vad det kan vara nu.

Det visade sig att stiften inte länge är vita utan svarta och sotiga.
Tommy Wikström
Boden
Tommyyy
Posts: 11
Joined: 10 Dec 2008, 16:38
Location: Boden

Re: Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt- Alla andra perfekta

Post by Tommyyy »

Hej

Nu har jag återupptagit mitt projekt!

Mätte just upp cylindrarna och kompet låg på 11 11 9,9 8 från vänster till höger.

Enligt Haynes data bok ska dom ligga kring 9,5 bar. Vad tror ni problemet är?
Sotiga ventlier och dålig topplockspackning är väl alternativen?

Bilen knackar ganska rejält, men det beror väl på sot i cylindrarna med hög kompression...
Tommy Wikström
Boden
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt- Alla andra perfekta

Post by Tony »

Tommyyy wrote:Hej

Nu har jag återupptagit mitt projekt!

Mätte just upp cylindrarna och kompet låg på 11 11 9,9 8 från vänster till höger.

Enligt Haynes data bok ska dom ligga kring 9,5 bar. Vad tror ni problemet är?
Sotiga ventlier och dålig topplockspackning är väl alternativen?

Bilen knackar ganska rejält, men det beror väl på sot i cylindrarna med hög kompression...
hade du inte bytt topplockspackningen ?? otäta ventiler kan det åxå vara
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tommyyy
Posts: 11
Joined: 10 Dec 2008, 16:38
Location: Boden

Re: Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt- Alla andra perfekta

Post by Tommyyy »

Jo men ingenting förvånar mig längre..

Det blir till att lyfta toppen vid tillfälle, igen.. Är det någon som vet ungefär vad det kostar att renovera ett topplock på verkstad?
Tommy Wikström
Boden
Post Reply