Laguna -04 Dålig effekt på AC vid farter över 100 km/h
Moderator: Forumpolisen
Jag har verkstadstid den 29:e. Får du en tid inom 2 veckor i dessa semestertider så kan du skatta dig lycklig...174006 wrote:får jag tid så åker jag ner till dem näsva vecka. Om någon här får någon lösning på problemet så dela gärna med er av den jag medelar om min fungerar eller inte.
Hur gick det för peppelito? Har du haft din inne än?
Hoppas det räcker med mjukvara...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Min ska in till Kylarspecialisten i morgon. Var förbi Volvohandlaren idag för att höra om det var ett "känt" fel, men den killen jag pratade med hade "aldrig" hört talas om det. Hade det varit ett känt fel så hade jag istället lämnat in bilen direkt till Volvo, men nu får Kylarspecialisten chansen först. Jag skriver och berättar i morgon kväll hur det gick...turbomart wrote:Jag har verkstadstid den 29:e. Får du en tid inom 2 veckor i dessa semestertider så kan du skatta dig lycklig...174006 wrote:får jag tid så åker jag ner till dem näsva vecka. Om någon här får någon lösning på problemet så dela gärna med er av den jag medelar om min fungerar eller inte.
Hur gick det för peppelito? Har du haft din inne än?
Hoppas det räcker med mjukvara...
//P
Peter Einberg, Sturefors
och till mig om turboras och uppblåsta intercoolers på dci modellen , fast jag hittade ett forum i england med 22sidor som behandlade samma fel...chh wrote:jupp, så sa dom till mig också om elhissarna....Tony wrote:för volvo är inga fel kända...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nu har jag fått domen från Kylarspecialisten. Tydligen är det två rör som går in i kondensorn som ergat sönder och behöver bytas. Enda sättet att få tag i rören är via Rejmes (Volvohandlaren i stan) och de ska ha 4500 för rören. Totalt kommer det sluta på ca 8500 med arbete och påfyllnad av köldmedium. Inte kul, men vafan ska man göra liksom...
//P
//P
Peter Einberg, Sturefors
...och det är där forumen kommer in... Makten åt folket! Forumen gör att vi vet att dom snackar goja och försöker skinna oss på så mycket stålars som möjligt.Tony wrote:för volvo är inga fel kända...
Jag hade ju problem med min vxl-låda. "Näe nå sånna typfel känner vi IIINTE till...". Jag hade samma problem på en annan likadan bil plus att det gått ut en servicebulletin från Renault... Servicebulletinen hittade dom när jag gav dem numret på den... "ingen aaaning om..."
hoppsan, lite off-topic... Här var det ju ECC som var på tapeten. Väntar med spänning på uppdatering efter peppelitos verkstadsbesök.
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
Rören kanske bara läcker i 110km/h... jag tror inte på det iaf. Om dom har ärjat sönder så är funktionen 0 i alla hastigheter.peppelito wrote:Nu har jag fått domen från Kylarspecialisten. Tydligen är det två rör som går in i kondensorn som ergat sönder och behöver bytas. Enda sättet att få tag i rören är via Rejmes (Volvohandlaren i stan) och de ska ha 4500 för rören. Totalt kommer det sluta på ca 8500 med arbete och påfyllnad av köldmedium. Inte kul, men vafan ska man göra liksom...
//P
Om du är med i Renault klubben har du 20% rabatt på många delar hos vissa Volvo....
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Kan alldeles för lite om AC-system för att kunna ifrågasätta det en expert på området kommer fram till. Kan dock hålla med om att det är lustigt att det kyler på lägre hastigheter, även om jag konstaterat att kylan på lägre hastigheter inte heller känns hundra...borde vara betydligt kallare luft än vad som är fallet. Förutom min Laguna så hade de en till Laguna inne av ungefär samma årsmodell och med exakt samma fel, dvs sönderärgade rör...
//P
//P
Peter Einberg, Sturefors
Kan ju också bero att om felet uppstår på 5% av alla lagunor i världen och bara 3% av de 5 % finns i Sverige. Då är chansen ganska liten att de känner till felet. Är då Lagunan en diesel, som i alla fall i skåne är lika sällsynt som Clio V6 så är också chansen ganska liten att något haft ett liknande fall.Tony skrev:
för volvo är inga fel kända...
...och det är där forumen kommer in... Makten åt folket! Forumen gör att vi vet att dom snackar goja och försöker skinna oss på så mycket stålars som möjligt.
Jag hade ju problem med min vxl-låda. "Näe nå sånna typfel känner vi IIINTE till...". Jag hade samma problem på en annan likadan bil plus att det gått ut en servicebulletin från Renault... Servicebulletinen hittade dom när jag gav dem numret på den... "ingen aaaning om..."
hoppsan, lite off-topic... Här var det ju ECC som var på tapeten. Väntar med spänning på uppdatering efter peppelitos verkstadsbesök.
Enligt ett tidigare inlägg i tråden så kopplar kompressorn om till lägre kompression vid ca 2500 rpm. Min egen lekmannamässiga teori är att AC'n klarar att producera kyla vid den högre kompressionen trots defekta rör, men när kompressionen sänks vid ca 2500 rpm så klarar den inte längre att producera nån kyla. Om det nu är så att den även kyler halvdåligt i lägre hastigheter, vilket både jag och min sambo tycker, så borde väl effekten också bli ännu sämre med en lägre kompression?
Äh...har egentligen ingen aning, men ovanstående resonemang känns lite logiskt med mina begränsade kunskaper.
//P
Äh...har egentligen ingen aning, men ovanstående resonemang känns lite logiskt med mina begränsade kunskaper.
//P
Peter Einberg, Sturefors
nej men man kan ju tycka att det skickas ut info till alla verkstäder om märkesspecifika fel, för det är ju vanliga fel,det ser man ju här...MrSmecker wrote:Kan ju också bero att om felet uppstår på 5% av alla lagunor i världen och bara 3% av de 5 % finns i Sverige. Då är chansen ganska liten att de känner till felet. Är då Lagunan en diesel, som i alla fall i skåne är lika sällsynt som Clio V6 så är också chansen ganska liten att något haft ett liknande fall.Tony skrev:
för volvo är inga fel kända...
...och det är där forumen kommer in... Makten åt folket! Forumen gör att vi vet att dom snackar goja och försöker skinna oss på så mycket stålars som möjligt.
Jag hade ju problem med min vxl-låda. "Näe nå sånna typfel känner vi IIINTE till...". Jag hade samma problem på en annan likadan bil plus att det gått ut en servicebulletin från Renault... Servicebulletinen hittade dom när jag gav dem numret på den... "ingen aaaning om..."
hoppsan, lite off-topic... Här var det ju ECC som var på tapeten. Väntar med spänning på uppdatering efter peppelitos verkstadsbesök.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Jag har faktiskt också svårt att tro att det är rören som läcker men det borde ju knna få bekräftat via en påfyllning av kylmedel, tryck kontrollerar dem inte systemet samtidigt då?
Isåfall borde ju det där läkaget ge sig till känna redan då?
Och som tidigare nämnst så skulle bilen inte heller kyla vid lägre hastigheter om det nu varit det som varit fel. ett pungterat däck töms ju på luft oavsett hastighet en trasig slang läcker ju också oavsett hastighet.
Men om det nu mor förmodan skulle vara ett rör som ärgat sönder täcks inte det av Renault rostskyddsgaranti? plåt rostar, aluminium ärgar.
Ingen som är bra på andra språk och som kan se om dem hittar något angående detta fel på någon annat utlänskt forum och se vad dem fått fram för lösning?
Min första tanke när jag körde min bil och det hände mig var att det är nog yttertermometern som klöddar, fick en ide om att den kyldes ner av fartvinden vid högre hastigheter och därmed gav ACn besked om att det var kallare ute än vad det egentligen var så därför sluta ACn kyla.
Vad händer om dem nu byter rören och felet kvarstår?
Har man lagt ut 8000kr i onödan då?
Vad gör dem vid en kalibrering av ACn?
Det ska tydligen finnas någon kombination som dvs man håller vissa knappar intryckta samtidigt på panelen så skall den nollställas någon som vet vilka knappar det är?
Isåfall borde ju det där läkaget ge sig till känna redan då?
Och som tidigare nämnst så skulle bilen inte heller kyla vid lägre hastigheter om det nu varit det som varit fel. ett pungterat däck töms ju på luft oavsett hastighet en trasig slang läcker ju också oavsett hastighet.
Men om det nu mor förmodan skulle vara ett rör som ärgat sönder täcks inte det av Renault rostskyddsgaranti? plåt rostar, aluminium ärgar.
Ingen som är bra på andra språk och som kan se om dem hittar något angående detta fel på någon annat utlänskt forum och se vad dem fått fram för lösning?
Min första tanke när jag körde min bil och det hände mig var att det är nog yttertermometern som klöddar, fick en ide om att den kyldes ner av fartvinden vid högre hastigheter och därmed gav ACn besked om att det var kallare ute än vad det egentligen var så därför sluta ACn kyla.
Vad händer om dem nu byter rören och felet kvarstår?
Har man lagt ut 8000kr i onödan då?
Vad gör dem vid en kalibrering av ACn?
Det ska tydligen finnas någon kombination som dvs man håller vissa knappar intryckta samtidigt på panelen så skall den nollställas någon som vet vilka knappar det är?
/Jimmie