Något darrig motorgång på Espace III -98 PRV V6
Moderator: Forumpolisen
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Uppdatering om läget med PRV V6:an som går dåligt ibland.
- Rengöring/tryckluftsblåsning av tändstiftsbrunnar samt byte av tändstift för cirka en månad sedan. Efter detta gick den bra i en timme, därefter har problemet kommit och gått
- Injection cleaner kört i omgångar utan någon påtaglig effekt
- Bränslefilter bytt idag, Renault originaldel för 311 kronor från Meca.
- Ena snabbkopplingen höll jag på att ge upp med, släppte inte, men efter behandling med rostlösande/fuktutdrivande och tennsug för att dra ut skräppartiklar (det knastrade av sand i den) rekade den loss och gick att ta av
Bilen går fortfarande ojämnt, efter byte av bränslefilter.
Det har varit och är svårt att koppla ihop problemet på något entydigt sätt med relevanta omständigheter. Vissa saker jag skrivit tidigare som t ex att den tjoffar gäller inte (längre).
Nu gäller följande symtom:
- Vissa dagar på sista 2-3 veckorna har den gått helt perfekt
- Vissa dagar har den gått dåligt
- Vid fuktigt och kallt väder har den aldrig gått bra
- När den går dåligt petar jag i lägre växelläge, från D till 3 eller 2 så den varvar lite och då vaknar den till och går väldigt fint på högre varvtal
- Vid val av lägre maxväxel finns det ett varvtal över vilket den får kraft och börjar gå finfint
Som många kanske anar är jag inte särskilt bilkunnig, men viljan finns att fixa vissa grejer själv. Så med reservation för min felbedömning, läs även följande:
- Jag tror att den går dåligt på en av motorns sex cylindrar, ev på två
- Grundar detta på att det finns en regelbundenhet hur den går dåligt på tomgången när den går dåligt
Tips någon om fortsatt felsökning, någon?
- Rengöring/tryckluftsblåsning av tändstiftsbrunnar samt byte av tändstift för cirka en månad sedan. Efter detta gick den bra i en timme, därefter har problemet kommit och gått
- Injection cleaner kört i omgångar utan någon påtaglig effekt
- Bränslefilter bytt idag, Renault originaldel för 311 kronor från Meca.
- Ena snabbkopplingen höll jag på att ge upp med, släppte inte, men efter behandling med rostlösande/fuktutdrivande och tennsug för att dra ut skräppartiklar (det knastrade av sand i den) rekade den loss och gick att ta av
Bilen går fortfarande ojämnt, efter byte av bränslefilter.
Det har varit och är svårt att koppla ihop problemet på något entydigt sätt med relevanta omständigheter. Vissa saker jag skrivit tidigare som t ex att den tjoffar gäller inte (längre).
Nu gäller följande symtom:
- Vissa dagar på sista 2-3 veckorna har den gått helt perfekt
- Vissa dagar har den gått dåligt
- Vid fuktigt och kallt väder har den aldrig gått bra
- När den går dåligt petar jag i lägre växelläge, från D till 3 eller 2 så den varvar lite och då vaknar den till och går väldigt fint på högre varvtal
- Vid val av lägre maxväxel finns det ett varvtal över vilket den får kraft och börjar gå finfint
Som många kanske anar är jag inte särskilt bilkunnig, men viljan finns att fixa vissa grejer själv. Så med reservation för min felbedömning, läs även följande:
- Jag tror att den går dåligt på en av motorns sex cylindrar, ev på två
- Grundar detta på att det finns en regelbundenhet hur den går dåligt på tomgången när den går dåligt
Tips någon om fortsatt felsökning, någon?
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Jaha, här händer det grejer. Nu när jag fått loss tändkablarnas samtliga ändar har jag kunnat mäta ohmtalet. Så här är resultatet:
Nr 1 - 4,43 k
Nr 2 - fladdrar 7-10k
Nr 3- 6,6 k
Nr 4 - 1,55 k
Nr 5 - inget utslag
Nr 6 - 1,3 k
Jag får inget utslag på nr 5 hur mycket jag än joxar med probarna mot ändarna.
Troligen är det brott någonstans på kolfiberledningen och så slår det över där och tänder först på högre varvtal? Därav dålig gång.
Har för mig att kabel nr 1 är längre än nr 3, lite märkligt att det ändå blir lägre resistans genom den. Kanske har det att göra med mätförhållanden, ohmtalet varierar lite om man rengör mer eller mindre.
Två frågor:
- Originalsats med tändkablar kostar 1100 kr hos Meca. Det är väl OK men dessvärre är det beställningsvara. Kan man köpa universalkablar?
- Ska resistansen variera med kabellängden eller är ska det med hela och fina kablar vara konstant resistans oavsett längd? Tändsystemet kanske är avstämt mot en konstant resistans/impedans oavsett kabellängd, tänkte jag.
Nr 1 - 4,43 k
Nr 2 - fladdrar 7-10k
Nr 3- 6,6 k
Nr 4 - 1,55 k
Nr 5 - inget utslag
Nr 6 - 1,3 k
Jag får inget utslag på nr 5 hur mycket jag än joxar med probarna mot ändarna.
Troligen är det brott någonstans på kolfiberledningen och så slår det över där och tänder först på högre varvtal? Därav dålig gång.
Har för mig att kabel nr 1 är längre än nr 3, lite märkligt att det ändå blir lägre resistans genom den. Kanske har det att göra med mätförhållanden, ohmtalet varierar lite om man rengör mer eller mindre.
Två frågor:
- Originalsats med tändkablar kostar 1100 kr hos Meca. Det är väl OK men dessvärre är det beställningsvara. Kan man köpa universalkablar?
- Ska resistansen variera med kabellängden eller är ska det med hela och fina kablar vara konstant resistans oavsett längd? Tändsystemet kanske är avstämt mot en konstant resistans/impedans oavsett kabellängd, tänkte jag.
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Köpte igår kväll universaltändkablar på OK/Q8 att labba med, tog 6 stycken i matchande längder och provade att byta några få eller alla.
Det blir lite bättre om jag bara byter kabel nr 5 men tomgången är fortfarande instabil.
Växlar jag in universalkablar på alla sex så blir bilen egendomligt svag. Kanske är den känslig för kablarnas egenskaper. Synd att det inte går att få fram originalkablar snabbt.
Ska ut igen nu och sätta tillbaka originalkablar förutom den som inte har någon mätbar ledningsförmåga, där sätter jag en universal så länge.
Det blir lite bättre om jag bara byter kabel nr 5 men tomgången är fortfarande instabil.
Växlar jag in universalkablar på alla sex så blir bilen egendomligt svag. Kanske är den känslig för kablarnas egenskaper. Synd att det inte går att få fram originalkablar snabbt.
Ska ut igen nu och sätta tillbaka originalkablar förutom den som inte har någon mätbar ledningsförmåga, där sätter jag en universal så länge.
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Nu har jag försökt avleda gnista från tändspolarna.
Första och andra enheten räknat från vänster sprutar det gnistor om på de fyra anslutningar som de bär.
Tredje modulen får jag inte gnista från, inte på någon av dess poler.
Tänkte prova att lossa tredje enhethen och mäta på. Letar just nu efter hur den är infäst.
Första och andra enheten räknat från vänster sprutar det gnistor om på de fyra anslutningar som de bär.
Tredje modulen får jag inte gnista från, inte på någon av dess poler.
Tänkte prova att lossa tredje enhethen och mäta på. Letar just nu efter hur den är infäst.
Anders Skelander
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Detta är kanske lite långtråkig och alltför mångordig läsning för er som är mer vana att meka med bilar, men jag kör vidare här och rapporterar.
Senaste nytt var ju att jag såg att det var ordentigt med gnista från första och andra tändspoleparet, ingenting från tredje tändspoleparet.
Så för att få en idé om det kunde vara tredje tändspoleparet som sviktar eller om det är något fel på tändsystemet i ett ännu tidigare led, flyttade jag kontakterna på primärsidan och motsvarande tändkablar så att tvåans och treans tändspolepar så att säga bytte plats.
Vid försök att avleda gnista såg jag att problemet fanns kvar på tredje tändspoleparet. Första och andra tändspoleparet kan man avleda flera centimeter långa gnistor från, men tredje paret ger ingen synlig gnista under gång. Inte synlig, dock kännbar.
Så förutsatt att rejäl synlig gnista från tändspoleanslutning är ett tecken på bra tändfunktion och ingen synlig gnista (dock kännbar elstöt) är tecken på dålig tändfunktion, drar jag den slutsatsen att jag ska ge mig på att byta tredje enheten med tändspolar imorgon.
Kommentarer, någon?
Anders
Senaste nytt var ju att jag såg att det var ordentigt med gnista från första och andra tändspoleparet, ingenting från tredje tändspoleparet.
Så för att få en idé om det kunde vara tredje tändspoleparet som sviktar eller om det är något fel på tändsystemet i ett ännu tidigare led, flyttade jag kontakterna på primärsidan och motsvarande tändkablar så att tvåans och treans tändspolepar så att säga bytte plats.
Vid försök att avleda gnista såg jag att problemet fanns kvar på tredje tändspoleparet. Första och andra tändspoleparet kan man avleda flera centimeter långa gnistor från, men tredje paret ger ingen synlig gnista under gång. Inte synlig, dock kännbar.
Så förutsatt att rejäl synlig gnista från tändspoleanslutning är ett tecken på bra tändfunktion och ingen synlig gnista (dock kännbar elstöt) är tecken på dålig tändfunktion, drar jag den slutsatsen att jag ska ge mig på att byta tredje enheten med tändspolar imorgon.
Kommentarer, någon?
Anders
Anders Skelander
Låter som ett sundt resonemang. Tänk va man lär sig av felsökning
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Nämen hörrödu. Jag är inte alls Renault-freak på samma sätt som jag en gång varit Volvo- och Saab-freak och säkert har Renault liksom en del andra märken sina sidor. Men när det gäller Espace III så är den ett medvetet val för familjens behov. Vi köpte denna -98 för 62.000 kr i december 2006 och den har inte utmärkt sig på något sätt som särskilt problematisk.
Andra bilar vi har eller har haft är Volvo 240 -81, Saab 900 -84, Volvo 740 -85, Volvo V70 classic -99 och Renault Espace IV -04. Alla dessa är mycket bra bilar och jag har inte råkat ut för måndagsexemplar, men sett över lite tid är nog 240, 740 och nuvarande Espace III:an de som det varit minst problem med. 240 och 740 anses ju som väldigt problemfria bilar så det väl en bra måttstock.
Detta sagt med all respekt för dina erfarenheter av Renault.
Andra bilar vi har eller har haft är Volvo 240 -81, Saab 900 -84, Volvo 740 -85, Volvo V70 classic -99 och Renault Espace IV -04. Alla dessa är mycket bra bilar och jag har inte råkat ut för måndagsexemplar, men sett över lite tid är nog 240, 740 och nuvarande Espace III:an de som det varit minst problem med. 240 och 740 anses ju som väldigt problemfria bilar så det väl en bra måttstock.
Detta sagt med all respekt för dina erfarenheter av Renault.
Anders Skelander
Kul att du gillar bilen. Jag personligen tycker att de borde ha vuxit ifrån sina el problem och svindyra rep kostnader. Som tex. Ska man byta drivknutsdamask så får man helt enkelt köpa en hel axel? Hel knepigt. Vem vill betala 3k för något som redan funkar. Och med detta drar det ner med allt vad renault innebär. Elhissarna borde de ha löst problemet på men ist så monterar de samma skräp i alla även nu. Annars gör de trevliga bilar med bra motorkaraktär som Cliosport. Men de ska funka i mina ögon..
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Aínt boiling rise, just burning rubber
Och vad grundar du det på ? jag har köpt och byter ofta innre eller yttre drivknutsdamask,På alla sortes Renault. Inga konstigheter.sik wrote: drivknutsdamask
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Enligt min Volvo Renault handlare måste man byta hela axeln. Men om nu så läget är så ska de få sig en avhyvling!!Dennis wrote:Och vad grundar du det på ? jag har köpt och byter ofta innre eller yttre drivknutsdamask,På alla sortes Renault. Inga konstigheter.sik wrote: drivknutsdamask
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
Aínt boiling rise, just burning rubber
Tillhör inte denna tråden , men vad har du för bil?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Kollat nu i dialogys. Finns damasker innre och yttre hö eller vänster.sik wrote:Enligt min Volvo Renault handlare måste man byta hela axeln. Men om nu så läget är så ska de få sig en avhyvling!!Dennis wrote:Och vad grundar du det på ? jag har köpt och byter ofta innre eller yttre drivknutsdamask,På alla sortes Renault. Inga konstigheter.sik wrote: drivknutsdamask
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem