Startspärrs problem !

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
andcompe
Posts: 6
Joined: 17 Nov 2005, 11:38
Location: Forsheda
Contact:

Jag med...

Post by andcompe »

Hejsan

Återigen en som har detta problem. Jag har dock kollat alla säkringar (inkl de i motorrummet), kollat dosan och den ser bra ut (har inget mikroskop), kollat kretskortet i taket, bytt batteri i nycklarna och kopplat ur batteriet i bilen. Centrallåset fungerar INTE, om man provar det så löser startspärren ut ungefär som om man har försökt låsa upp med fel nyckel eller slagit fel kod manuellt. Bilen dör då.

Om man kan låta bli centrallåset fungerar bilen för det mesta, men då och då lägger den bara av, och vill inte känna av nycklarna. (Jag tror inte ens den kollar.) Lampan på låsknappen inne i bilen blinkar inte som den ska när detta inträffar.

Lampan kan blinka på några olika sätt;
1. Normalt, ett blink med relativt långt mellanrum. Allt ok, sätt i nyckeln och starta...
2. Tre snabba blink och långt mellanrum. Jag tror det betyder att nåt är fel. Det går inte att starta bilen, men startspärrsystemet får iaf ström. Dra ur batteriet en liten stund (eller säkringen), sätt tillbaka den och vänta en halvtimme ungefär. Sen blinkar lampan som den ska (1).
3. Död. Död, död och död. Återigen Död. Lampan död, bilen startar inte. Vad göra nu? Jag har dragit ur batteriet, väntat en timme, två, 12, ett dygn... Kollat alla kopplingar m.m. Något är fel.

Någon sa att det kan ha med låsen att göra, särskillt bakluckans centrallås. Det är något med motorn till den. Jag har dragit ur motorn nu, men jag undrar om det hjälper. Har även fått ena bakdörren tilltryckt på en parkering, så jag har dragit ur även den dörren. (Felet första gången uppstod någon dag efter detta.)

Någon som har något mer tips så är det mycket välkommet. Vad som helst för att slippa lämna in bilen. Det låter ju tyvärr inte som att verkstäderna gör ett sånt höjdarjobb direkt. Här där jag bor är det för övrigt bara volvo-verkstan som klarar jobbet (om ens dem).
Post Reply