Hej från Mex. Funderar på en R8

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Mexican
Posts: 14
Joined: 24 Nov 2010, 19:02
Location: Torreon

Re: Hej från Mex. Funderar på en R8

Post by Mexican »

Jaha gubbar(och käringer?), nu har man letat o letat och funnit en R tio istället som ser lockande ut.
Förhandlar lite med killen som äger den. Bifogar bilder, verkar fattas en del grejer på den, tex stötfångare och blinkersglas, samt att han har installerat runda ljus, ska väl vara fyrkantiga? Och med xenonljus, som jag inte är så förtjust i, men det går ju att ordna rätt enkelt.

I övrigt ser den himla fin ut. Inte kikat på den ännu eftersom den är 8 timmars bilfärd från hemmet.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Mexican
Posts: 14
Joined: 24 Nov 2010, 19:02
Location: Torreon

Re: Hej från Mex. Funderar på en R8

Post by Mexican »

mange wrote:då är de kanske rostfria vilket är bra hänga in en motor och fixa lite bromsar går kanske inte fort men är inget evighetsprojekt.
Om man har tillgång till motor etc. Svårt som tusan här. Blir till att importera från US eller EU. Så jag vill helst ha en hyfsat felfri. Bättre att spendera lite mer på en fungerande nästan komplett bil än börja med projek. Om man inte har obegränsad kassa förstås. Men om man kan passa in en annan motor så kanske...
VW boxers finns det ju gott om... :twisted:
Eller Nissan Sunny motorer som det dräller av på skrotarna med.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Hej från Mex. Funderar på en R8

Post by mange »

Men mexiko Eskorter borde väl finnas. de motorena bygger väl på renaultmotorena har jag för mig (är väl typ en renaultmotor men med mer kubik).
Men håller med bättre att köpa en "färdig " bil

En R10 är inte snygg men denna var väl iaf lite tuff. De tidiga har runda lysen och blinkers med form som det silvriga bredvis lampan på denna. de senare har fyrkantiga och fyrantiga blinkers under
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Mexican
Posts: 14
Joined: 24 Nov 2010, 19:02
Location: Torreon

Re: Hej från Mex. Funderar på en R8

Post by Mexican »

Vilken Escort tänker du på?

Rwd Mk1/2 som i Europa? De fanns aldrig här, är jag nästan 100% säker på, däremot fanns det ju en modell i Europa som hetter Mexiko, efter Fords rallyframgångar i Panamerican Rallye eller nåt åt det hållet.

De Escorter jag sett är nåt fult bygge på den från börja fula skolådeliknande Brasilienbyggda framhjulsdrivna Escort vi hade i Sverige på åttiotalet.

Och jo, R10 är fin den med, jag tycker ju tom ibland att R12 är snygg trots denna bils uppenbara strävan att inte vara det... :mrgreen:
Mexican
Posts: 14
Joined: 24 Nov 2010, 19:02
Location: Torreon

Re: Hej från Mex. Funderar på en R8

Post by Mexican »

Och nu när jag tänker efter igen så kan det ju vara så att om det är x-flow motorn från Ford du tänker på, så satt den ju i Brasilien Fordarna ett tag... Kan vara värt att kolla in.

Edit: Lite Google och Escort såldes endast på nittiotalet här verkar det som.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Hej från Mex. Funderar på en R8

Post by mange »

När jag tänker efter så är de Brasilenbyggda jag menar. De hette väl LX här i sverige. De motorena skall vara väldigt lika renaultmotorena vet iaf att man kan använda innan mätet i en sådan till en renault motor ( med ytterst få ändringar) så en sådan borde man kunna få att passa. Dock så är de väldigt långslagiga så om de är roliga återstår att se :D


Haha jo men en R12 blir fin den med om den heter Gordini 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Mexican
Posts: 14
Joined: 24 Nov 2010, 19:02
Location: Torreon

Re: Hej från Mex. Funderar på en R8

Post by Mexican »

mange wrote:När jag tänker efter så är de Brasilenbyggda jag menar. De hette väl LX här i sverige. De motorena skall vara väldigt lika renaultmotorena vet iaf att man kan använda innan mätet i en sådan till en renault motor ( med ytterst få ändringar) så en sådan borde man kunna få att passa. Dock så är de väldigt långslagiga så om de är roliga återstår att se :D


Haha jo men en R12 blir fin den med om den heter Gordini 8)
Det låter som om det skulle kunna vara x-flow motorerna då. Men jag har aldrig hört att de satt i nåt annat än Ford. Jag har ju själv en dylik med blåst toppackning(väntar på att bli fixad vid nästa sverigebesök).

Eller så är det nån trist variant av CVH-motorerna Ford hade.
Men hursomhelst, finns inte i Mexiko. Dock hittade jag en smälld ZX12 idag i tidningen, tror du lådan håller för 190 hästar? Om man är snäll? :mrgreen:
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Hej från Mex. Funderar på en R8

Post by mange »

nja är ingen ford motor i grunden och ingen x flow. jaja finns de inte där så blir det ju svårt 8)

160 hk 8) de håller nog en stund iaf 8) :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Mexican
Posts: 14
Joined: 24 Nov 2010, 19:02
Location: Torreon

Re: Hej från Mex. Funderar på en R8

Post by Mexican »

mange wrote:nja är ingen ford motor i grunden och ingen x flow. jaja finns de inte där så blir det ju svårt 8)

160 hk 8) de håller nog en stund iaf 8) :D
Sorry, 161,2 hk.... Om man ska vara petig... :mrgreen:
Post Reply