21 Turbo Quadra -91
Moderator: Forumpolisen
Re: 21 Turbo Quadra -91
Joakim kan förmedla stadskörning sen till mig så ska jag se om jag hakar på trenden. Men som jag ser det nu så vill jag inte lätta någe svänghjul avsevärt mycket.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Förstår inte att ni är så rädda för det, en clio sport eller megane eller alla små renaults med F motorn har ca 5,8 kg svänghjul, inte vägt ett R21 t svänghjul men sett ett och det finns att ta av innan ni behöver bry er om ni märker det.
Sett massa som bytt på megane Rs och ingen klagar på svänghjulets vikt utan bara ser det som positivt på responsen, det dom klagar på är kopplingen som upplevs lite tung om man kör den värsta kopplingen
Sett massa som bytt på megane Rs och ingen klagar på svänghjulets vikt utan bara ser det som positivt på responsen, det dom klagar på är kopplingen som upplevs lite tung om man kör den värsta kopplingen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 21 Turbo Quadra -91
Vi får se Tony, är väl växellådsrenovering inom kort. Då kanske man ta ner svänghjulet också
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Om man börjar svarva och borra i svänghjulet måste det balanseras och då behöver veven ur.
Tryckplattor är ofta väldigt dåliga, och det är absolut inget som säger att en ny är stabil i sin balans.
Tryckplattor är ofta väldigt dåliga, och det är absolut inget som säger att en ny är stabil i sin balans.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: 21 Turbo Quadra -91
Just ja, man balanserar med veven. Då är det lika bra att byta stakar å kolvar. Även i med starkare foder. Äh mitt svänghjul är bra som det är
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Det är inte mitt Det kräver mycket modifiering.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: 21 Turbo Quadra -91
Jag ska ju ändå ha ur veven.. Vad ska man satsa på för tryckplatta/lamell? Kolvar/foder tror jag nog får bli standard..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: 21 Turbo Quadra -91
Du tänker som jag då Jocke med kolvar stakar, jag ska ju inte pressa min över 300hk så då håller originalet.
Jag är ju inte igång med min 21 ännu så jag vet faktiskt inte vad för koppling jag ska ha. Det är ju samma mått som på Alpine V6turbo så jag har inte oroat mig för att man ska hitta ngt lämpligt. Kan vara värre för er men jag har ju automatisk momentbegränsning iomed bara framhjulsdrift
Jag är ju inte igång med min 21 ännu så jag vet faktiskt inte vad för koppling jag ska ha. Det är ju samma mått som på Alpine V6turbo så jag har inte oroat mig för att man ska hitta ngt lämpligt. Kan vara värre för er men jag har ju automatisk momentbegränsning iomed bara framhjulsdrift
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: 21 Turbo Quadra -91
Helix- autosport finns i vanlig och sinterlamell
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 21 Turbo Quadra -91
När jag gjorde min motor hade jag svänghjul på svarvning och renoverade tryckplattan. Renoverade även befintlig lamellplatta med sinterpuckar. Ca 270hk i motorn och inga tendenser till lamellslir efter 10år
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Ja, finns egentligen anledning att byta kolvar och foder. Jag vågar/vill inte pressa för mycket effekt. Dels är ju quadra-lådan svagare än framkrafset och dels blir det dyrt!Dennis wrote:Du tänker som jag då Jocke med kolvar stakar, jag ska ju inte pressa min över 300hk så då håller originalet.
Jag är ju inte igång med min 21 ännu så jag vet faktiskt inte vad för koppling jag ska ha. Det är ju samma mått som på Alpine V6turbo så jag har inte oroat mig för att man ska hitta ngt lämpligt. Kan vara värre för er men jag har ju automatisk momentbegränsning iomed bara framhjulsdrift
Enda som jag funderar över är om det går att få ihop det bra med tanke på att jag inte har någon aning om vilken kolv som hör ihop med vilket foder.. Vill ju inte att den nybyggda motorn ska dra olja!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: 21 Turbo Quadra -91
Kör en lätt honing så gör det ingen skilnad. Men mät kolvringgapet ifall för att se om du ska satsa på nya ringar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: 21 Turbo Quadra -91
Hehe, ni kom ju ihåg hur mitt glapp i fodrena såg ut. Man kunde ju trycka kolven fram och tillbaka
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Kostar och ligga på topp, jag kör all in så borde skiten hålla ihop
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 21 Turbo Quadra -91
Joo, dom tar ju ut närmare 700 påsar ur den där motorn.. Så investera i lite kolvar å stakar kommer jag nog göra framöver
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: