21 Turbo Quadra -91
Moderator: Forumpolisen
Re: 21 Turbo Quadra -91
Jaa, men kombinerat med en 3-4 puckars lamell så kommer man endera tjuvstanna eller hoppa fram genom stan.
Kör du standard koppling så går det nog bra, men ska man upp över 250 kusar så behövs redigare pryttlar..
Kör du standard koppling så går det nog bra, men ska man upp över 250 kusar så behövs redigare pryttlar..
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Blir svårt att hamna under 300hk med min kam!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: 21 Turbo Quadra -91
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Hittade på leboncoin en 2skivig koppling till den motorn!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: 21 Turbo Quadra -91
Hilfe
Fullgas starter då
Fullgas starter då
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Jag passade, men det var lockande bara för att!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: 21 Turbo Quadra -91
Ni har ju tur som inte åker dubbelmassa original, mitt jäkla bojsänke väger 12,85 kg original, kan bara komma ner till 6,7 kg på lättaste
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 21 Turbo Quadra -91
Hur går det? Litet då och då så är det snart klart
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 21 Turbo Quadra -91
Behöver fylla på verktygslådan lite, ska till biltema i veckan är det tänkt..Tony wrote:Hur går det? Litet då och då så är det snart klart
Har funderat lite däremot. Jag har för mig att ph3 (den svarta) har 60-2-delning för vevaxelgivaren, samt fördelarlös tändning. Frågan är om det är vits att köra på det istället för ph2 grejerna från den blå? Den blå kom ju med omslipad kam, men okänd spec. Även portad topp men den kommer jag ju använda oavsett kam..
Dennis, kan du plocka ihop din lättade 21-motor så du kan berätta hur den uppför sig på vanlig väg?
Jag är lite orolig för att lätta för mycket så den blir svårkörd på landsväg/motorväg, samtidigt vill man ju ha en pigg, rapp motor så det blir roligt de gånger man åker bana..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: 21 Turbo Quadra -91
All död vikt är till ondo när det gäller acc / decelleration. Lättning av roterande massa är alltid att föredra.
Man jagar ju tex vikt på fälgar och däck så det ska bli så lite tröghetsmoment i varvtalsförändringen.
Motorns effekt och vrid vill man ju att det ska hitta ut till hjulen och utföra ett arbete så fort som möjlig utan att först sätta fart på död massa!
Så Lätta på bara
Man jagar ju tex vikt på fälgar och däck så det ska bli så lite tröghetsmoment i varvtalsförändringen.
Motorns effekt och vrid vill man ju att det ska hitta ut till hjulen och utföra ett arbete så fort som möjlig utan att först sätta fart på död massa!
Så Lätta på bara
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: 21 Turbo Quadra -91
Jag är helt med på resonemanget om det hade gällt en renodlad banbil men jag bygger ju en snabb glassätarbilDennis wrote:All död vikt är till ondo när det gäller acc / decelleration. Lättning av roterande massa är alltid att föredra.
Man jagar ju tex vikt på fälgar och däck så det ska bli så lite tröghetsmoment i varvtalsförändringen.
Motorns effekt och vrid vill man ju att det ska hitta ut till hjulen och utföra ett arbete så fort som möjlig utan att först sätta fart på död massa!
Så Lätta på bara
Eller menar du att motorn har så stort tröghetsmoment ändå att det inte kommer påverka körbarheten på motorväg?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: 21 Turbo Quadra -91
Den motorn är ett bojsänke tillräckligt till Gotlandsfärjan original!
Körbarheten "livligheten" kommer bara öka.
Körbarheten "livligheten" kommer bara öka.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: 21 Turbo Quadra -91
Om du hade valt ett 2 kilos svänghjul med dubbelskivig ofjädrad sinterlamell, så hade det varit jobbigt, men så långt skall du väl inte gå?
Som Dennis säger en balansering och ett lite lättare svänghjul med uppgraderad original koppling, gör bara bilen roligare
Som Dennis säger en balansering och ett lite lättare svänghjul med uppgraderad original koppling, gör bara bilen roligare
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 21 Turbo Quadra -91
Själv skall jag bara byta från 12,85 kg svänghjul till ett runt 7 kg och 5 pucks fjädrad sinterlamell
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 21 Turbo Quadra -91
Ok, då kör vi på det.. "ska bara" plocka ur allt ur blocket då..Dennis wrote:Den motorn är ett bojsänke tillräckligt till Gotlandsfärjan original!
Körbarheten "livligheten" kommer bara öka.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm