Fläktstrul med på grand scenic 04

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Snusmumriken
Firstname: Martin
Surname: Rudolfson

Fläktstrul med på grand scenic 04

Post by Snusmumriken »

Hej!
Jag har läst litet fram och tillbaka här på forumet och även sökt nätet i stort.
Problemet är fläkten som inte snurrar på alla lägen. För ett par år sedan gick fläkten bara till läge 3. Om man vred på läge fyra stannade den. Att gå ner till läge 3 hjälper inte, men om man stänger av fläkten helt så fungerade den till läge 3 igen !!!
Så var det. Så småningom (över 1,5 år sedan) så gick det bara upp till läge 2 på samma vis.
Mina sökresultat har pratat om att gräva sig in bakom instrumentpanelen för att löda på ett nytt motstånd i en kontakt. Verkade så jobbigt att vi struntade i det. Efter en allmän rengöring och uppfräschning av bilen inför vintersemeser nu i februari så kom fläkten igång till läge 3 igen!
(bör nämna att AC nog har varit död hela denna tiden, men behovet av AC är begränsat till några dagar om året så...)
Nu har jag fått lite olika input som säger att man kanske inte måste gräva bakom instrumentpanelen, samt att AC-problemet kanske inte är ett dyrt byte av AC utan relaterat till ett enklare elfel kopplat till svajet med fläkten. Så alla tankar kring det mottages tacksamt av denna nybörjare.

PS! Jag ska fixa en sidoruta som ramlar ned och har sett här på forumet att det antagligen är en plastdetalj för några tior. Sist så kostade det ett par tusen på märkesverkstaden. När jag ändå gör plats i Garaget för att jobba med detta tänkte jag titta på fläktfelet. Men jag har som bilfixarnovis en fråga. Det nämndes att "beställa" plastdetaljerna men jag har ingen aning om var. Är det verkstaden som kan beställa sådana detaljer från Renault eller finns det något på nätet?
Martin Rudolfson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Fläktstrul med på grand scenic 04

Post by Starbright »

http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-Renau ... 25a0ae1f35'

detta är dem plastbitarna du söker.
Nummer för dem i bak är samma fast 364 på slutet.
Johnny Söderström
Snusmumriken
Firstname: Martin
Surname: Rudolfson

Re: Fläktstrul med på grand scenic 04

Post by Snusmumriken »

Tackar tack :)
Martin Rudolfson
Post Reply