Panik-skrammel

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hejamartin
Firstname: Martin
Surname: Klasson

Panik-skrammel

Post by hejamartin »

Hej å hej,

Ja.. vad kan jag säga. Är inte så kunnig på bilar, men är ändå som andra - i stort behov.

Jag har en Renault Grand Scenic. 7-sitsig eftersom familjen kräver det ;)
En 05'a som gått 13000 - och skall haft kamremsbyte för ca 3-4 år sedan, och har inte kört mer än 1000 mil per år.

Körde hemåt i 3 timmat igår, med två sovandes barn i bilen. Tyckte det var ett missljud som jag gärna på kvällskvisten i minusgrader och i mörker tänkte att det var bromsar som gnisslade och skramlade.

Men tyvärr. Imorse när jag startade bilen - gick ur bilen och skulle skrapa.. så var det skramlande ljud från huven.

Fick byta bil pronto, och köra mot skolan. Men vad kan detta vara? Är mer sugen på att byta bil, för det är andra problem med ej fungerande ac som inte är så skönt på sommaren.. och ja. Det blinkar även brake fault och säger stop å rött nu allt oftare när man kör i rondeller..

Har förutom problem med bilen, en sol-och-vårare som utnyttjar sambolagen och rånar mig på alla mina investerade pengar i detta korta förhållande som hon ändå sol-och-vårar-utnyttjar till fullo.

Så jag har mycket att inte vara helt happy på, så bilproblemet nu gör mig inte gladare.

Men har ni någon aning? Felsökning i all ära för 1200kr.. men ändå. Är inte glad. Är det kamrem troligen? eller kan det finnas billigare problem?
/ Heja - Renault Grand Scenic -04. Går, går inte, går, går inte...
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Panik-skrammel

Post by Stymie »

Bromsblinket är troligen låg vätskenivå på bromsvätskan.

Det andra är svårt att ge någon analys på baserat på 'skrammel'. öppna huven och kolla om alla remmar verkar hela, framförallt kamremmen.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Om du vet att kamremmen skulle ha blivit bytt för 3-4 år sedan, varför har du inte hjort något åt det? väntar du på att Remmen skall gå av eller?

Att man bara kör 1000 mil om året spelar ingen roll.. det är årsintervall också, detta bör man inte strunta i. ja det är en stor summa pengar det kostar att byta remmen,men det finns verkstäder som gör det billigare än Auktoriserade verkstäder. Bra eller inte låter jag vara osagt.

om du nu har mer än detta fel och det svider i plånboken att ha kvar bilen, kolla efter en annan bil då?

Precis som Stymie skriver, så beror nog bromsvarningslampan på låg bromsvätskenivå. MEN nivån skall endast sjunka om beläggen är så pass slitna att kolvarna till oken måste ut längre än normalt, dvs kolla även beläggens tjocklek. runt om både in och utsida. Alternativt, läckage någonstans.

Oljud från motorrummet kan vara ganska mycket.
Spännrulle, löprulle, vattenpump. Ac-kompressor, remskiva, generator etc
Svårt att veta exakt vad som låter då man inte hört ljudet.
Du bör göra något åt det innan det är helt försent.
Johnny Söderström
christensson

Post by christensson »

Menas det inte så att den har (ska ha bytts) enligt tidigare ägare. Så läste jag det i alla fall.
Carl Christensson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Du kan ha rätt Carl.

Faktum är att bilen är en 2004. Då skall kamremmen ha blivit bytt 2009 och sedan förra året dvs 2014. Vore det min bil skulle jag vilja vara stensäker när bytena utförts.

det viktigaste är givetvis att han kommer fram till vad som låter just nu.
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

En del har väldigt gott om pengar. (oftast de som inga har) de tycker det är värt en sjansning att köra och köra utan service eller underhåll, så köper man en ny bil när den första rasar och får kasta den.
De som har det lite sämre ställt, eller har lite ekonomiskt tänk, utför löpande serviceunderhåll så att man har en bil att lita på och inte hux flux kostar skjortan att reparera så att det istället blir att köpa ny.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Kan inte skrammlet vara ACpumpen då denna funktion hade tackat för sig ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply