21 Turbo Quadra -91
Moderator: Forumpolisen
Re: 21 Turbo Quadra -91
Joo, ja ska bara få tag i karln. Han har intr svarat nu på nån månad :/
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Quadran har ingen laddtrycksbegränsning på 1an vilket 2wd har som standard. Annars ska det inte skilja något..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: 21 Turbo Quadra -91
Jag tror det var en Nisse som tog in den till Sverige. Jag köpte den av en kille som heter Jan, däremellan vet jag inte vad som hänt..Alpine Linus wrote:Härligt Jocke! Skall bli skoj att följa med här hoppas kämparglöden håller i sig
Detta är väll Claese's gamla va? Har på något sätt gemensamma bekanta med honom. Spännande va världen är liten
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: 21 Turbo Quadra -91
Den lär inte bli köar till Gotland, så något annat måste framföras. Kanske GT'n eller om jag delar bil med pappa kanske..mange wrote:Bra att du kommit igång! och kul med en tråd. Blir den klar till Gotland eller måste vi på något sätt finta Maria och åka med GT´n istället
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: 21 Turbo Quadra -91
Åter till bilen det handlar om.
Planerna för bilen är att bygga ihop motorn men eftersom näst intill allt redan var demonterat från blocket när jag köpte den tänker jag att det är lika bra att byta alla lager och packningar samt att balansera bottendelen. Jag har även en fundering på att frångå original intercoolrarna till förmån för en frontmonterad. Jag tror jag har hittat en som går att få plats med utan att kapa i bilen och anslutningarna hamnar i så fall på ungefär samma ställe som den lilla i mitten.
Toppen som följde med bilen är portad och kammen är omslipad, jag fick tyvärr inte med någon spec på det, så den ska mätas upp så jag får koll på vad det är för något. En sak som jag har blivit lite osäker på är hur jag ska göra med kolvar och foder. Förre ägaren märkte inte upp vilken kolv som satt på vilken plats så jag vet inte riktigt om jag kan/borde återanvända något av eller om det räcker att hona eller så? Finns ju även nya foder som ska klara över 2bar att köpa om man vill [emoji12]
Just nu har jag plockat bort svänghjul och är på g att rensa det sista på blocket så jag kan ha ner de i ett avfettningsbad så det blir rent och fint..
Ett par bilder till kan jag bjuda på.
Efter att bilen har stått ute både hos mig och tidigare ägare så är det lite ytrost på alla maskinbehandlade stålytor, men det verkar bli bra med lite autosol..
Planerna för bilen är att bygga ihop motorn men eftersom näst intill allt redan var demonterat från blocket när jag köpte den tänker jag att det är lika bra att byta alla lager och packningar samt att balansera bottendelen. Jag har även en fundering på att frångå original intercoolrarna till förmån för en frontmonterad. Jag tror jag har hittat en som går att få plats med utan att kapa i bilen och anslutningarna hamnar i så fall på ungefär samma ställe som den lilla i mitten.
Toppen som följde med bilen är portad och kammen är omslipad, jag fick tyvärr inte med någon spec på det, så den ska mätas upp så jag får koll på vad det är för något. En sak som jag har blivit lite osäker på är hur jag ska göra med kolvar och foder. Förre ägaren märkte inte upp vilken kolv som satt på vilken plats så jag vet inte riktigt om jag kan/borde återanvända något av eller om det räcker att hona eller så? Finns ju även nya foder som ska klara över 2bar att köpa om man vill [emoji12]
Just nu har jag plockat bort svänghjul och är på g att rensa det sista på blocket så jag kan ha ner de i ett avfettningsbad så det blir rent och fint..
Ett par bilder till kan jag bjuda på.
Efter att bilen har stått ute både hos mig och tidigare ägare så är det lite ytrost på alla maskinbehandlade stålytor, men det verkar bli bra med lite autosol..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: 21 Turbo Quadra -91
apppapp fel inställning jobba på iställetJoakim16v wrote:Den lär inte bli köar till Gotland, så något annat måste framföras. Kanske GT'n eller om jag delar bil med pappa kanske..mange wrote:Bra att du kommit igång! och kul med en tråd. Blir den klar till Gotland eller måste vi på något sätt finta Maria och åka med GT´n istället
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: 21 Turbo Quadra -91
Joakim16v wrote:Jag tror det var en Nisse som tog in den till Sverige. Jag köpte den av en kille som heter Jan, däremellan vet jag inte vad som hänt..Alpine Linus wrote:Härligt Jocke! Skall bli skoj att följa med här hoppas kämparglöden håller i sig
Detta är väll Claese's gamla va? Har på något sätt gemensamma bekanta med honom. Spännande va världen är liten
Nils Åberg från Kramfors tog in den till sig själv. Han har även en hel höf med andra Renaulter. JAg ville köpa denna först innan jag tog hem min, men han skulle ha 75 000:- för den.Han har ägt den större delen av tiden. Sen köpte Claes den som bor på samma ö som mig och skrev den på Farsan. Priset då var 25K har jag för mig.
Det första Claes kompis gjorde var fullt rattutslag och dumpa kopplingen för att göra donuts på torrasfalten. Drivaxeln fram slets ur och bilen vart ståendes. Sen skulle det trimmas hej vilt men allt rann ut i sanden helt enkelt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Hur vart det med hålet i blocket som Åberg hade lagat med nått kemiskt stål ?!
Helt sjukt skumt..
Helt sjukt skumt..
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
21 Turbo Quadra -91
Tony; Hellre bra än fort! [emoji1] första gången jag ska snickra ihop en bottendel, dessutom massa okända faktorer, tex om jag kommer kunna använda original-sprutet mer än till uppstart. Jag behöver få tag på ny kopplingshydraulik mm.. Bättre att satsa på Gotland 2016 för den här bilen. [emoji6]
Last edited by Joakim16v on 04 Feb 2015, 17:10, edited 1 time in total.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
21 Turbo Quadra -91
Har inte sett något hål, har å andra sida. Inte kunnat inspektera blocket så noggrant än hellerRobin wrote:Hur vart det med hålet i blocket som Åberg hade lagat med nått kemiskt stål ?!
Helt sjukt skumt..
Skulle det vara något sånt kanske jag ska bygga på blocket från den svarta, men den drog lite olja så det behöver också kollas till..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: 21 Turbo Quadra -91
Kolla upp det, kan vara så att dom fått tag på ett nytt. Men det var en jäkla fullagning kom jag ihåg.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Kom på en till sak. Ska man lätta svänghjulet något? Bilen kommer ju gå åtminstone 95% gata men bara som andrabil.. Jag bygger ju långt ifrån race-motor till den men tänker ändå att det vore roligt med aningens lättare svänghjul? Vad tror expertisen? Har du lättat något på svänghjulet Robin?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: 21 Turbo Quadra -91
Jag har inte lättat det, men responsen i motorn är ju sådär på dessa bilar. Sen vågar jag inte riktigt lätta det heller då den kan bli mer svårkörd.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: 21 Turbo Quadra -91
Seven är också jättetung, rena bojjsänket!! Jag har låtit svarva av motvikterna och yxslipa dem. Självklart ska svänghjulet lättas, extra viktigt på en motor som har dålig respons. Dvs alla turbomotorer.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: 21 Turbo Quadra -91
Veven inte som ordlistan tyckte seven!!!!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem