Laguna 3.0 V6-24, kamremsbyte
Moderator: Forumpolisen
Laguna 3.0 V6-24, kamremsbyte
Hej allihopa, har precis blivit ägare till en Laguna V6[:p] och tänkte till att börja med byta kamrem (och vattenpump) på den. Nu vill Bilia ha ca. 11000 kr för kamremsbytet[:0], vilket inte känns så överdrivet bra. Tänkte därför ordna detta på ett annat sätt men behöver information om hur proceduren går till. Haynes har ju publicerat verkstadshandbok för Laguna men givetvis täcker inte denna bok Laguna V6. Vill gärna ha exakt info för man vill ju inte riskera att förstöra en fin motor. Vill gärna ha kontakt med andra Laguna 3.0 V6-24 ägare. Själv har jag en tyskimporterad -00.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by 12345</i>
<br />Hej allihopa, har precis blivit ägare till en Laguna V6[:p] och tänkte till att börja med byta kamrem (och vattenpump) på den. Nu vill Bilia ha ca. 11000 kr för kamremsbytet[:0], vilket inte känns så överdrivet bra. Tänkte därför ordna detta på ett annat sätt men behöver information om hur proceduren går till. Haynes har ju publicerat verkstadshandbok för Laguna men givetvis täcker inte denna bok Laguna V6. Vill gärna ha exakt info för man vill ju inte riskera att förstöra en fin motor. Vill gärna ha kontakt med andra Laguna 3.0 V6-24 ägare. Själv har jag en tyskimporterad -00.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">jag kan förstå att dom tar så mycket,för det är så trångt.Det lättaste är nog att ta ner hela motorpaketet, vilket jag tror dom gör för dom pengarna..
<br />Hej allihopa, har precis blivit ägare till en Laguna V6[:p] och tänkte till att börja med byta kamrem (och vattenpump) på den. Nu vill Bilia ha ca. 11000 kr för kamremsbytet[:0], vilket inte känns så överdrivet bra. Tänkte därför ordna detta på ett annat sätt men behöver information om hur proceduren går till. Haynes har ju publicerat verkstadshandbok för Laguna men givetvis täcker inte denna bok Laguna V6. Vill gärna ha exakt info för man vill ju inte riskera att förstöra en fin motor. Vill gärna ha kontakt med andra Laguna 3.0 V6-24 ägare. Själv har jag en tyskimporterad -00.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">jag kan förstå att dom tar så mycket,för det är så trångt.Det lättaste är nog att ta ner hela motorpaketet, vilket jag tror dom gör för dom pengarna..
Ska jag säga dig för det arbetet och grejerna så är dert ett rätt bra pris tror nästan det är mer än en dagsjobb för nån som kan det...
Det är inget jag hade gett mig på om jag verkligen hade vetat vad jag hade gjort, minsta lilla fel och du får köpa en ny motor.... Och en sån lär inte ens vara billig på skroten om du ens hittar en där...
Det är inget jag hade gett mig på om jag verkligen hade vetat vad jag hade gjort, minsta lilla fel och du får köpa en ny motor.... Och en sån lär inte ens vara billig på skroten om du ens hittar en där...
Tack för svaren.[:)] Är införstådd att jobbet kräver några timmar (ca. 5 timmar enligt Bilia) och att det inte finns alltför mycket utrymme i motorrummet. Detta är dock inte något problem då jag har tillgång till verkstad med hiss och all annan utrustning, kan sänka ner motorn. Problemet är att få tag på den tekniska informationen, bl.a. om hur kuggarna ska ligga i förhållande till varandra, i vilken ordning ska man plocka isär grejerna, vad som behövs plocka bort, vilka delar och verktyg som behövs. Räcker det med ny kamrem, spännare och löprullar? Bör man även byta drivremmen?[?]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by 12345</i>
<br />Tack för svaren.[:)] Är införstådd att jobbet kräver några timmar (ca. 5 timmar enligt Bilia) och att det inte finns alltför mycket utrymme i motorrummet. Detta är dock inte något problem då jag har tillgång till verkstad med hiss och all annan utrustning, kan sänka ner motorn. Problemet är att få tag på den tekniska informationen, bl.a. om hur kuggarna ska ligga i förhållande till varandra, i vilken ordning ska man plocka isär grejerna, vad som behövs plocka bort, vilka delar och verktyg som behövs. Räcker det med ny kamrem, spännare och löprullar? Bör man även byta drivremmen?[?]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">va skall dom ha 11000 för 5 timmars jobb,vilket j-vla timpris dom har,tur att man inte bor i fjollträsk....
<br />Tack för svaren.[:)] Är införstådd att jobbet kräver några timmar (ca. 5 timmar enligt Bilia) och att det inte finns alltför mycket utrymme i motorrummet. Detta är dock inte något problem då jag har tillgång till verkstad med hiss och all annan utrustning, kan sänka ner motorn. Problemet är att få tag på den tekniska informationen, bl.a. om hur kuggarna ska ligga i förhållande till varandra, i vilken ordning ska man plocka isär grejerna, vad som behövs plocka bort, vilka delar och verktyg som behövs. Räcker det med ny kamrem, spännare och löprullar? Bör man även byta drivremmen?[?]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">va skall dom ha 11000 för 5 timmars jobb,vilket j-vla timpris dom har,tur att man inte bor i fjollträsk....
-
- Posts: 271
- Joined: 05 Feb 2003, 17:07
- Location: Sweden
- Contact:
hej.12345. denna motor är troligtvis samma som pugg och cittra har i sina lux modeller,196 hk är den på va?
jag har en lika dan i min xm 91. fast den är på 200 och lite omordärnare.du skulle prova och se vad typ cittroen vill ha och peugeot i din stad. ett tips.
annars kanske Conny kan vilja byta åt dig,han håller på lite med dessa motorer(fast då i pugg).(bor i finspång) 0122-14142
jag har en lika dan i min xm 91. fast den är på 200 och lite omordärnare.du skulle prova och se vad typ cittroen vill ha och peugeot i din stad. ett tips.
annars kanske Conny kan vilja byta åt dig,han håller på lite med dessa motorer(fast då i pugg).(bor i finspång) 0122-14142
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by 12345</i>
<br />Motorn på min 3.0 är L7X - lär vara en vidareutveckling av den PRV-sexan som sitter i Peugeot/Cittra och äldre Renault-modeller. I grund och botten samma maskin. Då borde ju proceduren vara den samma. Tack för tipset...[:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Helt annan motor tror jag! PRV har kedja. Den har väl helt annan vinkel också, den var ju tänkt som en åtta först, vinkeln är gjord för det iallafall!
<br />Motorn på min 3.0 är L7X - lär vara en vidareutveckling av den PRV-sexan som sitter i Peugeot/Cittra och äldre Renault-modeller. I grund och botten samma maskin. Då borde ju proceduren vara den samma. Tack för tipset...[:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Helt annan motor tror jag! PRV har kedja. Den har väl helt annan vinkel också, den var ju tänkt som en åtta först, vinkeln är gjord för det iallafall!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by reuten</i>
<br />Oj oj...jag skulle nog slänga upp dessa 11000 tusen. Jag lyfte ur motor+växellåda på min R19 och det är inget jag gör om, och det är inget helgjobb. Nja, det är värt pengarna!
Själv funderar jag på en Laguna II med V6, verkar himla trevligt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">det är ju super enkelt,på en r19. Bara ta ner motorbalken,som sitter på fyra skruvar + fjäderbenen och lite annat smått och gått sedan,har man hela framvagnen nere....görs lätt på en dag..
<br />Oj oj...jag skulle nog slänga upp dessa 11000 tusen. Jag lyfte ur motor+växellåda på min R19 och det är inget jag gör om, och det är inget helgjobb. Nja, det är värt pengarna!
Själv funderar jag på en Laguna II med V6, verkar himla trevligt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">det är ju super enkelt,på en r19. Bara ta ner motorbalken,som sitter på fyra skruvar + fjäderbenen och lite annat smått och gått sedan,har man hela framvagnen nere....görs lätt på en dag..
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lljungberg</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by 12345</i>
<br />Motorn på min 3.0 är L7X - lär vara en vidareutveckling av den PRV-sexan som sitter i Peugeot/Cittra och äldre Renault-modeller. I grund och botten samma maskin. Då borde ju proceduren vara den samma. Tack för tipset...[:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Helt annan motor tror jag! PRV har kedja. Den har väl helt annan vinkel också, den var ju tänkt som en åtta först, vinkeln är gjord för det iallafall!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">japp L7x har normala 60grader som v6 brukar ha medan prv har 90grader...
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by 12345</i>
<br />Motorn på min 3.0 är L7X - lär vara en vidareutveckling av den PRV-sexan som sitter i Peugeot/Cittra och äldre Renault-modeller. I grund och botten samma maskin. Då borde ju proceduren vara den samma. Tack för tipset...[:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Helt annan motor tror jag! PRV har kedja. Den har väl helt annan vinkel också, den var ju tänkt som en åtta först, vinkeln är gjord för det iallafall!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">japp L7x har normala 60grader som v6 brukar ha medan prv har 90grader...