Engine Failure Hazard
Moderator: Forumpolisen
Engine Failure Hazard
Hej!
Köpte en Grand Scenic 2010:a igår. Jättenöjd, fram tills nu.
Körde den 40 mil hem igår, kört ca 10 mil idag (lite inne i stan och sedan avslutat ca 3 mil i 90km/h. När jag var i princip hemma så kom följande meddelande:
"STOP"
"Engine Failure Hazard"
och sedan en röd oljekanna bredvid.
Stannade bilen kollade oljan (är korrekt nivå)
bilen ska vara servad och bytt kamrem på precis innan köp.
När jag sedan sätter i nyckeln igen så säger den "allt ok "
Vad kan det vara för något ? har kontaktat säljaren och hoppas såklart kunna lämna in bilen på en verkstad nära mig men det är ju juletider så det kan bli lite kärvt.
Köpte en Grand Scenic 2010:a igår. Jättenöjd, fram tills nu.
Körde den 40 mil hem igår, kört ca 10 mil idag (lite inne i stan och sedan avslutat ca 3 mil i 90km/h. När jag var i princip hemma så kom följande meddelande:
"STOP"
"Engine Failure Hazard"
och sedan en röd oljekanna bredvid.
Stannade bilen kollade oljan (är korrekt nivå)
bilen ska vara servad och bytt kamrem på precis innan köp.
När jag sedan sätter i nyckeln igen så säger den "allt ok "
Vad kan det vara för något ? har kontaktat säljaren och hoppas såklart kunna lämna in bilen på en verkstad nära mig men det är ju juletider så det kan bli lite kärvt.
Michael Widegren - Gotland
Re: Engine Failure Hazard
Känns ju som bilen tappade oljetrycket. Kan inte vara nån givare som är dålig ?
Har du kollat felkoderna ?
Har du kollat felkoderna ?
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Engine Failure Hazard
Robin wrote:Känns ju som bilen tappade oljetrycket. Kan inte vara nån givare som är dålig ?
Har du kollat felkoderna ?
Hej
Jag har kollat koderna nu, och enligt mitt instrument samt program så finns det inga koder varken pending/historic/logged.
Kan det varit överhettning ? men då borde väl olje mätaren visat varmt också vilket det inte gör?
Michael Widegren - Gotland
Re: Engine Failure Hazard
Verkar märkligt, dock så är det ett allvarligt fel om det visar sig att bilen har rätt. Därav skulle det vara bra om det hittades. Hur är det med oljebyte ?
Är det dåliga intervaller så kan det ju vara en tryckgivare som satt igen sig. Eller att du har precis olja och i en kurva går den under minimumnivå.
Överhettning tror jag inte på dock, men kolla även andra vätskenivåer.
Är det dåliga intervaller så kan det ju vara en tryckgivare som satt igen sig. Eller att du har precis olja och i en kurva går den under minimumnivå.
Överhettning tror jag inte på dock, men kolla även andra vätskenivåer.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Engine Failure Hazard
Robin wrote:Verkar märkligt, dock så är det ett allvarligt fel om det visar sig att bilen har rätt. Därav skulle det vara bra om det hittades. Hur är det med oljebyte ?
Är det dåliga intervaller så kan det ju vara en tryckgivare som satt igen sig. Eller att du har precis olja och i en kurva går den under minimumnivå.
Överhettning tror jag inte på dock, men kolla även andra vätskenivåer.
har nu talat med renault verkstaden där jag bor och han försäkrar att om inte felet kvarstår (uppstår ofta igen) så kan jag köra med bilen tills dess att den lämnas in (om ca 14 dagar)
firman jag köpte bilen från står självklart för alla ev. fel.
troligen är det en givare som reagerar fel efter kamremsbytet, det är vad verkstaden tror i af.
ska kika på övriga vätskor
det är rätt oljenivå
Michael Widegren - Gotland
Re: Engine Failure Hazard
hej allesamans
tänkte ge en update, idag vid julhandeln så aktiverades "limb mode" eller vad det kallas, bilen går som ett spann sk*t och då åkte jag förbi min lokala renaultverkstad.
de hade egentligen inte tid, men tog sig tid att göra en snabb koll. Visade sig vara massa fel med bilen, allt ifrån oljetrycksfall till något drev som läckte olja osv . massa fel helt enkelt.
tji fick jag för att jag tog beslutet att köpa en (för mig) ny bil för dyra pengar.
jaja, de kunde inget göra nu iaf och de kontaktar den bilfirma som jag köpte bilen av och så försöker de fixa det ...det går ju på min garanti iaf. altid något
god jul allesammans
tänkte ge en update, idag vid julhandeln så aktiverades "limb mode" eller vad det kallas, bilen går som ett spann sk*t och då åkte jag förbi min lokala renaultverkstad.
de hade egentligen inte tid, men tog sig tid att göra en snabb koll. Visade sig vara massa fel med bilen, allt ifrån oljetrycksfall till något drev som läckte olja osv . massa fel helt enkelt.
tji fick jag för att jag tog beslutet att köpa en (för mig) ny bil för dyra pengar.
jaja, de kunde inget göra nu iaf och de kontaktar den bilfirma som jag köpte bilen av och så försöker de fixa det ...det går ju på min garanti iaf. altid något
god jul allesammans
Michael Widegren - Gotland
Re: Engine Failure Hazard
Ibland måste man ha Renault egna CLIP (diagnos dator) för att hitta felkoder. Tur att du inte kört så mycket då motorn kan ta skada av detta. Kan det vara i samband med karemsbytet något gick snett ?
God jul i alla fall
God jul i alla fall
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Engine Failure Hazard
jaha, då har verkstaden hört av sig idag och felet är större än man först sett. Det visade sig att det krävs en ny motor.
som tur var så är det en bra bilfirma (uppenbarligen) så de tar sitt ansvar och har fixat en "ny" motor till mig (en 2012 som gått 3000 mil) så det känns ju bra.
det är bara att det tar tid som är det tråkiga .
så snart har jag en 2010 års grand scenic vars chassi gått 7000 mil och dess motor är från 2012 och gått 3000 mil.
jaja, tur i oturen att jag hade garanti
Ha det bra!
som tur var så är det en bra bilfirma (uppenbarligen) så de tar sitt ansvar och har fixat en "ny" motor till mig (en 2012 som gått 3000 mil) så det känns ju bra.
det är bara att det tar tid som är det tråkiga .
så snart har jag en 2010 års grand scenic vars chassi gått 7000 mil och dess motor är från 2012 och gått 3000 mil.
jaja, tur i oturen att jag hade garanti
Ha det bra!
Michael Widegren - Gotland
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Engine Failure Hazard
Hoppsan! Vad är det för motormodell på din kärra?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Engine Failure Hazard
Precis! Lilla 90hk eller stora 110hk?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Engine Failure Hazard
Stymie wrote:Precis! Lilla 90hk eller stora 110hk?
Det är 110hk
Michael Widegren - Gotland
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Engine Failure Hazard
OK. Hoppas att bilen blir som ny med den nya motorn.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Engine Failure Hazard
Senaste nytt är nu att de bytt motorn och de hann provköra. Men något fel på turbon så ny turbo är beställd. Suck. Snart har de ju bytt allt bara typ katalysator ( finns det på diesel?) och el kvar som ej är byttStymie wrote:OK. Hoppas att bilen blir som ny med den nya motorn.
2 veckor till utan bil.
Jaja, det är iaf inget krångel med bilfirman varken de jag köpte bilen av eller de som gör jobbet.
Michael Widegren - Gotland
Re: Engine Failure Hazard
Ingen kat, däremot fap (partikelfilter)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm