ESP-lampa lyser med sommardäck och kall bil

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

ESP-lampa lyser med sommardäck och kall bil

Post by lasse-hifi »

Har en Grand Scenic 2010 med följande "egenskap":

Med sommardäcken så lyser ESP-lampan ibland när bilen är kall, eller kanske däcken so är kalla. Den kan tändas upp efter några minuter och lysa i ca. 30 sek upp till ett par minuter, sedan slocknar den och tänds inte mer så länge bilen körs (och är varm). Detta inträffar inte varje gång bilen är kall, kanske 4 av 5 gånger.

När jag nu bytt till vinterdäck är detta "problem" helt borta, lampan har inte lyst än endaste gång.

Jag undrar om någon vet vad detta kan bero på. Sitter det någon givare som på något sätt reagerar på sommardäcken när de är kalla?
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: ESP-lampa lyser med sommardäck och kall bil

Post by Tony »

lasse-hifi wrote:Har en Grand Scenic 2010 med följande "egenskap":

Med sommardäcken så lyser ESP-lampan ibland när bilen är kall, eller kanske däcken so är kalla. Den kan tändas upp efter några minuter och lysa i ca. 30 sek upp till ett par minuter, sedan slocknar den och tänds inte mer så länge bilen körs (och är varm). Detta inträffar inte varje gång bilen är kall, kanske 4 av 5 gånger.

När jag nu bytt till vinterdäck är detta "problem" helt borta, lampan har inte lyst än endaste gång.

Jag undrar om någon vet vad detta kan bero på. Sitter det någon givare som på något sätt reagerar på sommardäcken när de är kalla?
Har du samma dimension på alla sommardäcken ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

Re: ESP-lampa lyser med sommardäck och kall bil

Post by lasse-hifi »

Svar ja.
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: ESP-lampa lyser med sommardäck och kall bil

Post by Tony »

Även samma tillverkare?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

Re: ESP-lampa lyser med sommardäck och kall bil

Post by lasse-hifi »

Det är samma tillverkare. Jag kan kolla exakt dimension och tillverkare när jag kommer hem ikväll. Är det så att sensorn reagerar om det inte är exakt samma rotation eller liknande på däcken?
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
User avatar
Stymie
Posts: 3625
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: ESP-lampa lyser med sommardäck och kall bil

Post by Stymie »

Kan vara så att du har/haft dåligt lufttryck i ett hjul. Då snurrar det lite snabbare än det andra hjulet på samma axel. När luften i däcket blir varm, minskar skillnaden i rullomkrets mellan hjulen och larmet från ESPn försvinner.

När du bytte till vinterhjulen så pumpade du säkert alla hjulen, så att trycket i hjulparen på axlarna har samma tryck. Därmed ingen larm.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
john
Forumpolis
Posts: 1184
Joined: 13 Aug 2006, 21:41
Firstname: John
Surname: Ignell
Location: Enviken

Re: ESP-lampa lyser med sommardäck och kall bil

Post by john »

Ser inget namn på inläggen??
John Ignell Enviken
lasse-hifi
Posts: 21
Joined: 12 Jun 2014, 10:47
Firstname: Lars
Surname: Thunberg
Location: Sollentuna

Re: ESP-lampa lyser med sommardäck och kall bil

Post by lasse-hifi »

Tack, då tror jag fått en förklaring på varför lampan lyser, troligtvis en viss skillnad på däcken när de är kalla.

PS. Nu har jag namn på signaturen...
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
Post Reply