Dags för mitt första inlägg här.
Kan börja med att göra en kortare presentation, är 32år och har hållt på med turbokonvertering och trimning av BMW bilar sedan 2001, kör sporthoj på somrarna och även min M3 e30 med 980hk. Som sagt har hållt på mycket med bilar och motorer över lag, men när det kommer till "dagens" bilar är man helt körd.
Köpte en renault espace automat-04 (bensin 163hk) i somras...sen började problemen!
-hittade den på blocket med ca 7k på mätaren vilket är hyffsat lite med tanke på åldern, därav jag vart intresserad. Bilen stog på en firma utanför stockholm, vi skulle ändå på metallica den dagen så vi for förbi och provkörde bilen innan (självklart lite för stressade)...tyckte med detsamma att den var sjukt slö för att vara 163hk. Då en kompis har en exakt likadan så kunde jag jämföra att den faktist var slö...dock så är kompisens en manuell så jag tänkte att det kanske berodde på det..
Hur som, vi slog till och när vi åkte därifrån så provade jag och toppa den.
-Den gjorde hela 165km/h

Några dagar senare började motorlampan lysa, kollade av med diagnostik (garagemodell) och den larmade för lambdasonden(?) då jag inte hade tid för tillfället att fördjupa mig i det så fortsatte jag att köra med bilen...och hela tiden har bilen blivit slöare och slöare...nu har den en toppfart på hela 115km/h!!
Gjorde en kraftansträngning och började kolla lite på den, det första jag såg när jag slet bort motorkåpan var att slangen mellan turbon och tryckröret(innan ic:n) var helt av(?) guld tänkte jag för där har jag problemed, satte dit en ny slang och hängde av batterikabeln....ut och provade och det vart INGEN skillnad!!? Första som slog mig var att jag ev har varvat slut på turbon pga att den jobbat mot atmosfärstryck eftersom slangen har varit helt av..men det var alldeles för drygt att riva och komma åt och känna på turbon rent fysiskt, så jag borrade in en nippel i insuget och drog in en slang och mätare i kupe'n..det skulle visa sig att den laddar 0,1bar..
Med andra ord så är den ju i nån form av limp mode pga nåt är fel, men varför går den sämre och sämre?? Det är som att trampa på en död katt...
Det jag även upptäckte, var att någon har dragit en separat kabel utanpå kabelstammen mellan dom två lambdasonderna?
Vart duktigt less och åkte 15mil enkel resa till firman som jag köpt den av, vi gjorde en felsökning med deras diagnostik och det visade sig att även med deras så larmade den för lambdasonderna...då jag försökte få det på min 6mån garanti så hänvisade han mig till kontraktet där det står att garantin gäller för motor och transmission...och att lambdasonderna hör till avgassystemet..(orkade inte ta en disskution då dom knappt talade svenska) vi nollade igen och åkte hemmåt, bilen var lika slö som innan och efter ca10 mil så började motorlampan lysa igen...
Det har även kommit upp andra felmeddelanden på displayen:
Anti polution monitor failure = kommer upp varje gång jag startar bilen.
ESP failure= har kommit upp nån enstaka gång
Fuel i jection system failure= har också kommit upp nån enstaka gång
Har tänkt boka tid på någon större firma för en ordentlig genomgång, men kan det vara så enkelt som lambdasonderna? Och varför är dom ihopkopplade? Jag misstänker ju att bilen redan var i ett "limp home" när jag köpte bilen eftersom den var så extremt slö, men varför går den sämre och sämre?
-det känns nästan som att bränslefiltret sätts igen mer och mer, för den blir tröttare för varje månad som går...och nåt bränslefilter hittar jag inte (?)
Finns det någon som har en teori vad det kan tänkas vara?