Seriöst kärvande bakbromsar, Megane 2012
Moderator: Forumpolisen
Seriöst kärvande bakbromsar, Megane 2012
Skulle iväg med med bilen vi i familjen ännu kallar "Nyen" fast den nu är 3 år gammal. Var lite brådis pga passning av flygtid. La ur handbromsen men noterade att det verkade som att den inte gick ur 100%. Rullade sakta på gården och noterade att bromsen låg på lite, dock inte alls mycket för den bara "nöp till" lite just innan den skulle sluta rulla. Pumpade lite på bromsen och drog i handbromsen några ggr. Tänkte att det var lite fruset pga minusgrader. Drog iväg 1,5 till nästa korsning. Direkt efter den när jag skulle upp i landsvägsfart noterade jag att det var nått påtagligt vajsing då den gick tungt. Mitträcke där jag var så körde några hundra meter innan det gick att stanna. Ut ur bilen å kolla och fann då att vänster bromsskiva bak vad rödglödgad och det brann med öppen låga från oket!!! Nog har jag haft många bilar där bromsarna har legat på men aldrig nånsin har det blivit så grymt hett...! Blåste ur elden och testade rulla lite och då verkade märkligt nog det mesta ha släppt... Full fart hem igen och för att kalla ut det gamla gardet, dvs RX4an från 2000 och sen iväg i full karriär till flyget, som vi hann fram till för övrigt. Tog dock en spann vatten å hällde på bägge bakbromsarna så inte kärran skulle brinna upp. Det fräste rejält, även från högersidan som dock inte hade varit alls lika het.
Nu är då frågan hur mycket man brukar åka på att byta när det har gjort så? Den lokala Renault-meken menar att både skivan och oket brukar klara sig men att beläggen brukar ta stryk. Själv undrar jag om inte allt det + även lagret har haft det nog så tufft...?
Känns för övrigt som en "onödig" grej på en relativt ny bil som har fått service varje år... Men tyvärr är vi inte utan salt här i den höga nord heller...
Nu är då frågan hur mycket man brukar åka på att byta när det har gjort så? Den lokala Renault-meken menar att både skivan och oket brukar klara sig men att beläggen brukar ta stryk. Själv undrar jag om inte allt det + även lagret har haft det nog så tufft...?
Känns för övrigt som en "onödig" grej på en relativt ny bil som har fått service varje år... Men tyvärr är vi inte utan salt här i den höga nord heller...
Last edited by Baggis on 07 Nov 2014, 18:00, edited 2 times in total.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Seriöst kärvande bakbromsar, Megane 2012
Ojdå!
Skivor och lager är väl en enhet på den modellen?
http://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-MEGAN ... 3f238f2852
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... r&_sacat=0
Trevlig helg!
Skivor och lager är väl en enhet på den modellen?
http://www.ebay.co.uk/itm/RENAULT-MEGAN ... 3f238f2852
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... r&_sacat=0
Trevlig helg!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Seriöst kärvande bakbromsar, Megane 2012
Jo, så kan man sammanfatta det hela, haha!Stymie wrote:Ojdå!
Verkar så ja. Så om skivan är vind å sne så hamnar man automatiskt att byta lager.Stymie wrote: Skivor och lager är väl en enhet på den modellen?
Detsamma!Stymie wrote: Trevlig helg!
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Re: Seriöst kärvande bakbromsar, Megane 2012
Kollade igår på det hela och fann två troliga orsaker som samverkade till att det blev så galet som det blev.
Det ena var att nått har hänt med handbromsen som gör att fast spaken(manuell) är i nedersta läget så släpper det inte fullt ut på oken med den följden att bromsarna ligger på bara av det faktumet.
Det andra var att beläggen hade kärvat fast rejält. Med borttagna ok så gick det ändå inte att snurra på navet utan påtagligt motstånd. Först efter att ha tagit bort beläggen och filat rost på glidytan så började de löpa normal-lätt.
Så om handbromsen hade släppt helt hade det nog inte legat på så "akut-mycket" men dock hade trögheten i beläggen säkerligen gjort att det legat på mer och mer efterhand.
Jag lossade på handbromsvajrarna tills det blir klargjort vad som hänt med det. Lovas plusgrader några dagar här så ska se om det är nått som verkar tina lös.
En kort testkörning visade att det inte längre låg på + att skivorna verkar vara "o-vinda". Hur det är med lagren får väl tiden utvisa. Har fettet kokat bort lär de inte leva värst länge...
Ni som servar bilar: Ingår det att man kollar upp att beläggen inte har rostat fast? För den har som sagt servats en gång per år och är bara tre år gammal så hade ju helst sluppit sådant här tjafs, hehe.
Det ena var att nått har hänt med handbromsen som gör att fast spaken(manuell) är i nedersta läget så släpper det inte fullt ut på oken med den följden att bromsarna ligger på bara av det faktumet.
Det andra var att beläggen hade kärvat fast rejält. Med borttagna ok så gick det ändå inte att snurra på navet utan påtagligt motstånd. Först efter att ha tagit bort beläggen och filat rost på glidytan så började de löpa normal-lätt.
Så om handbromsen hade släppt helt hade det nog inte legat på så "akut-mycket" men dock hade trögheten i beläggen säkerligen gjort att det legat på mer och mer efterhand.
Jag lossade på handbromsvajrarna tills det blir klargjort vad som hänt med det. Lovas plusgrader några dagar här så ska se om det är nått som verkar tina lös.
En kort testkörning visade att det inte längre låg på + att skivorna verkar vara "o-vinda". Hur det är med lagren får väl tiden utvisa. Har fettet kokat bort lär de inte leva värst länge...
Ni som servar bilar: Ingår det att man kollar upp att beläggen inte har rostat fast? För den har som sagt servats en gång per år och är bara tre år gammal så hade ju helst sluppit sådant här tjafs, hehe.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Seriöst kärvande bakbromsar, Megane 2012
Det som ingår på servicen är att kolla beläggens tjocklek, att dem ligger över minst 5 mm, samt att dem inte kärvar när man snurrar på däcket. Man kollar även p-bromsfunktion och att dem släpper hela vägen.
Om jag känner att det går trögare än vanligt när man snurrar så anmärker jag det på service och hör efter med kunden om han/hon vill att det skall åtgärdas.
Vår verkstad tar 500 kr för den uppgiften. 9/10 låter mig åtgärda problemet.
Detta problem är mycket vanligt. Nästan att det borde införas som vanlig servicepunkt.
Om jag känner att det går trögare än vanligt när man snurrar så anmärker jag det på service och hör efter med kunden om han/hon vill att det skall åtgärdas.
Vår verkstad tar 500 kr för den uppgiften. 9/10 låter mig åtgärda problemet.
Detta problem är mycket vanligt. Nästan att det borde införas som vanlig servicepunkt.
Johnny Söderström
Re: Seriöst kärvande bakbromsar, Megane 2012
OK, tack. Ja det är ganska prick ett år sen föregående service så beläggen kan ju ha tagit fast sen dess också. Ska kolla med min "mek" vad de gör.Starbright wrote:Det som ingår på servicen är att kolla beläggens tjocklek, att dem ligger över minst 5 mm, samt att dem inte kärvar när man snurrar på däcket. Man kollar även p-bromsfunktion och att dem släpper hela vägen.
Om jag känner att det går trögare än vanligt när man snurrar så anmärker jag det på service och hör efter med kunden om han/hon vill att det skall åtgärdas.
Vår verkstad tar 500 kr för den uppgiften. 9/10 låter mig åtgärda problemet.
Detta problem är mycket vanligt. Nästan att det borde införas som vanlig servicepunkt.
Och ja, det borde ingå i normal service, åtminstone för bakbromsarna.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12