Scenic / Grand Scenic 2010-
Moderator: Forumpolisen
Scenic / Grand Scenic 2010-
Hej
Undrar om där är någon som har lite erfarenhet kring Scenic/ Grand Scenic från 2010 och framåt?
För och Nackdelar?
Förbrukning?
Vad skall man titta och tänka extra på vid beg köp?
Kan man eftermontera R-link?
Vilka appar och vad för skoj kan man göra med R-link?
Är det ngn man måste abonera på eller hur fungerar det`?
tack på förhand
Undrar om där är någon som har lite erfarenhet kring Scenic/ Grand Scenic från 2010 och framåt?
För och Nackdelar?
Förbrukning?
Vad skall man titta och tänka extra på vid beg köp?
Kan man eftermontera R-link?
Vilka appar och vad för skoj kan man göra med R-link?
Är det ngn man måste abonera på eller hur fungerar det`?
tack på förhand
/Jimmie Nilsson
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Förbrukning? Alltid lite högre än i papprena
Vad skall man titta och tänka extra på vid beg köp? att den inte varit krockad
Kan man eftermontera R-link? Nej, inte enligt Renault. (R-link kom i Februari 2014 till Scenicen)
Vilka appar och vad för skoj kan man göra med R-link? Så mycket skoj verkar inte den inte vara. Det är i princip en radio, färddator, blåtandsenhet och navigator med röststyrning packat i en stor display. I princip det som redan fanns i välutrustade Laguna II. http://www.renault.se/om-renault/R-Link/r-link-wall/
Är det ngn man måste abonera på eller hur fungerar det`? Tror inte att det är något abonnemang (vill du ha datauppkoppling så är det ett abonnemang på 36 månader tror jag). Du skapar ett konto i R-Link Store och kan där göra uppdateringar av systemet. Uppdaterade kartor till navigeringen kostar säkert pengar.
För och Nackdelar?
Renaults rostskydd är bra t.o.m. riktigt bra. Scenic III har bra rostskydd, har bara fått kritik för sina hjulhusmattor vad jag vet. Verkar vara ett sätt att minska bullret i bilen som på grov asfalt blir högt. Hur bra det är på sikt med filtmattorna är oklart, dock så är bilarna historiskt sett välgalvade där plåt använts. Många delar idag är av plast eller aluminium för att minimera rostrisken.
Dieselmotorerna är bra, men 1,5dci är lite i klenaste laget för en så stor bil som Scenicen, speciellt Grand Scenic, om man åker många personer eller tungt lastad ofta. 2.0dci blir det hög skatt på (ca 4500kr). Själv valde jag en 1,6dci som har vissa fördelar (skattebefriad 5år sedan ca 1000kr, kamkedja, 130hk med bra vridmoment över 1400 rpm).
Vad tycker jag har varit kvalitetsmässigt dåligt och lite irriterande på Scenic III? Dörrstopparna är klena (har bytt förardörrens på garanti). Växelspaksdamasken i konstläder går sönder i vecken (bytt själv till riktigt läder). Bakluckans öppningsknapp är dold bakom en 'vass' list, vilket gör det oskönt att öppna luckan. På XMod-modellen är utformningen annorlunda och bättre. Lite irriterande att det inte går att lyfta på vindrutetorkarna när man ska skrapa ytan. De stora fickorna mellan ruta och huv samlar mycket snö. Kopplingspedalen går långt ned, så det är viktigt att ha en golvmatta anpassad för bilen. I annat fall kan mattan hamna ovanpå pedalen när den ska tillbaka.
Med erfarenhet av en fullutrustad Laguna II så finns det smågrejer som jag kan upplevas som klumpiga och omständliga. Blåtandshandsfreen har inte röstuppringning exempelvis och dessutom en mikrofon som är dålig. Tomtom-navigatorn är pilligare än min gamla (vanesak).
EDC-lådorna har jag ingen erfarenhet av. Jag har en 6-växlad manuell med lite lustig utväxling. Tvåan, trean, fyran och femman är högt utväxlade medan sexan bara sänker varvtalet med ca 150rpm jämfört med femman. Hade hellre sett att man försökt haft lite jämnare steg mellan växlarna. Nu är trean knappt användbar på 30-sträckor, fyran används i hastigheter mellan 53-73 km/h. Sexan i 90-xxx km/h. Inte optimalt tycker jag. Rullar man sakta fram och lägger i tvåan så känns bilen död i några sekunder till dess att varvtalet nått 1400 rpm. Krävs alltså lite varv innan man lägger i växeln. Samma känsla upplevde jag i en Opel Insignia med större dieselmotor.
Lycka till med köpet! Renault är ett bra val om man vill åka kostnadseffektivt.
Vad skall man titta och tänka extra på vid beg köp? att den inte varit krockad
Kan man eftermontera R-link? Nej, inte enligt Renault. (R-link kom i Februari 2014 till Scenicen)
Vilka appar och vad för skoj kan man göra med R-link? Så mycket skoj verkar inte den inte vara. Det är i princip en radio, färddator, blåtandsenhet och navigator med röststyrning packat i en stor display. I princip det som redan fanns i välutrustade Laguna II. http://www.renault.se/om-renault/R-Link/r-link-wall/
Är det ngn man måste abonera på eller hur fungerar det`? Tror inte att det är något abonnemang (vill du ha datauppkoppling så är det ett abonnemang på 36 månader tror jag). Du skapar ett konto i R-Link Store och kan där göra uppdateringar av systemet. Uppdaterade kartor till navigeringen kostar säkert pengar.
För och Nackdelar?
Renaults rostskydd är bra t.o.m. riktigt bra. Scenic III har bra rostskydd, har bara fått kritik för sina hjulhusmattor vad jag vet. Verkar vara ett sätt att minska bullret i bilen som på grov asfalt blir högt. Hur bra det är på sikt med filtmattorna är oklart, dock så är bilarna historiskt sett välgalvade där plåt använts. Många delar idag är av plast eller aluminium för att minimera rostrisken.
Dieselmotorerna är bra, men 1,5dci är lite i klenaste laget för en så stor bil som Scenicen, speciellt Grand Scenic, om man åker många personer eller tungt lastad ofta. 2.0dci blir det hög skatt på (ca 4500kr). Själv valde jag en 1,6dci som har vissa fördelar (skattebefriad 5år sedan ca 1000kr, kamkedja, 130hk med bra vridmoment över 1400 rpm).
Vad tycker jag har varit kvalitetsmässigt dåligt och lite irriterande på Scenic III? Dörrstopparna är klena (har bytt förardörrens på garanti). Växelspaksdamasken i konstläder går sönder i vecken (bytt själv till riktigt läder). Bakluckans öppningsknapp är dold bakom en 'vass' list, vilket gör det oskönt att öppna luckan. På XMod-modellen är utformningen annorlunda och bättre. Lite irriterande att det inte går att lyfta på vindrutetorkarna när man ska skrapa ytan. De stora fickorna mellan ruta och huv samlar mycket snö. Kopplingspedalen går långt ned, så det är viktigt att ha en golvmatta anpassad för bilen. I annat fall kan mattan hamna ovanpå pedalen när den ska tillbaka.
Med erfarenhet av en fullutrustad Laguna II så finns det smågrejer som jag kan upplevas som klumpiga och omständliga. Blåtandshandsfreen har inte röstuppringning exempelvis och dessutom en mikrofon som är dålig. Tomtom-navigatorn är pilligare än min gamla (vanesak).
EDC-lådorna har jag ingen erfarenhet av. Jag har en 6-växlad manuell med lite lustig utväxling. Tvåan, trean, fyran och femman är högt utväxlade medan sexan bara sänker varvtalet med ca 150rpm jämfört med femman. Hade hellre sett att man försökt haft lite jämnare steg mellan växlarna. Nu är trean knappt användbar på 30-sträckor, fyran används i hastigheter mellan 53-73 km/h. Sexan i 90-xxx km/h. Inte optimalt tycker jag. Rullar man sakta fram och lägger i tvåan så känns bilen död i några sekunder till dess att varvtalet nått 1400 rpm. Krävs alltså lite varv innan man lägger i växeln. Samma känsla upplevde jag i en Opel Insignia med större dieselmotor.
Lycka till med köpet! Renault är ett bra val om man vill åka kostnadseffektivt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Jag kan bistå med lite kommentarer då jag har en Megane enligt signaturen.Stymie wrote: Vilka appar och vad för skoj kan man göra med R-link? Så mycket skoj verkar inte den inte vara. Det är i princip en radio, färddator, blåtandsenhet och navigator med röststyrning packat i en stor display. I princip det som redan fanns i välutrustade Laguna II. http://www.renault.se/om-renault/R-Link/r-link-wall/
Är det ngn man måste abonera på eller hur fungerar det`? Tror inte att det är något abonnemang (vill du ha datauppkoppling så är det ett abonnemang på 36 månader tror jag). Du skapar ett konto i R-Link Store och kan där göra uppdateringar av systemet. Uppdaterade kartor till navigeringen kostar säkert pengar.
Dieselmotorerna är bra, men 1,5dci är lite i klenaste laget för en så stor bil som Scenicen, speciellt Grand Scenic, om man åker många personer eller tungt lastad ofta. 2.0dci blir det hög skatt på (ca 4500kr). Själv valde jag en 1,6dci som har vissa fördelar (skattebefriad 5år sedan ca 1000kr, kamkedja, 130hk med bra vridmoment över 1400 rpm).
Lycka till med köpet! Renault är ett bra val om man vill åka kostnadseffektivt.
R-link kräver inte abonnemang, men om man vill använda appar som behöver uppkoppling kan man abonnera på det för ca 600-700:-/år. Navigeringen kommer från TomTom och även där finns ett valbart abonnemang för runt samma pengar. Det abonnemanget är för Traffic Live, alltså ej kartuppdateringar. Kartuppdateringar köps separat, från R-link store.
Jag har 2.0dci, skatten för Megane kombin rör sig om knappt 2400:-/år, tänstevikt 1505kg (Tycker det låter mycket med 4500:- för Scenic)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Kolla på KYU040 ( en Scenic ute på Blocket med 150HK 2.0dci), tillverkad 2010. Årsskatt 4211 kr.Joakim16v wrote: Jag har 2.0dci, skatten för Megane kombin rör sig om knappt 2400:-/år, tänstevikt 1505kg (Tycker det låter mycket med 4500:- för Scenic)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... uari-2008/
Kikar man på en Grand Espace med 2.0dci 175hk från 2011 så är årsskatten 4444 kr. CO2-utsläppen påverkar skatten kraftigt. Nyare bilar har lägre utsläpp vilket ger lägre skatt. Tidigare var det viktbaserat (före 2008, tror jag). Motsvarande bil från 2013 kostar 3512 kr i årsskatt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Ok, skatten minskar alltså ganska snabbt ju nyare bilen blir.Stymie wrote:Kolla på KYU040 ( en Scenic ute på Blocket med 150HK 2.0dci), tillverkad 2010. Årsskatt 4211 kr.Joakim16v wrote: Jag har 2.0dci, skatten för Megane kombin rör sig om knappt 2400:-/år, tänstevikt 1505kg (Tycker det låter mycket med 4500:- för Scenic)
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... uari-2008/
Kikar man på en Grand Espace med 2.0dci 175hk från 2011 så är årsskatten 4444 kr. CO2-utsläppen påverkar skatten kraftigt. Nyare bilar har lägre utsläpp vilket ger lägre skatt. Tidigare var det viktbaserat (före 2008, tror jag). Motsvarande bil från 2013 kostar 3512 kr i årsskatt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Ja dom 2010- som jag tittat på ligger på 1500 i skatt bara... på 1,5L motorn 1700kr om det är med Automat..
/Jimmie Nilsson
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Biltillverkarna hjälper oss att bli skattesmitare iaf på vägskatten.tyvärr så äts det upp med den verkliga förbrukningen.
att en modern diesel kräver upp mot 1500 rpm för att svara beror på den lägre kompressionen i moderna dieslar, dom kräver laddtryck innan dom svarar.
Angående utväxling, jag stör mig som fan på att det är lägre utväxling på 6an på min megane än jag hade på min gamla laguna trots att jag har 40hk mer och över 100Nm mer nu, det kan vi nog tacka dom där jävla cp testerna för eller kanske inte för volvo v60 med lika hk varvar ca 3-400 rpm mindre i 110 än min gör och kör man i 110 så är vridet på väg ner redan.
att en modern diesel kräver upp mot 1500 rpm för att svara beror på den lägre kompressionen i moderna dieslar, dom kräver laddtryck innan dom svarar.
Angående utväxling, jag stör mig som fan på att det är lägre utväxling på 6an på min megane än jag hade på min gamla laguna trots att jag har 40hk mer och över 100Nm mer nu, det kan vi nog tacka dom där jävla cp testerna för eller kanske inte för volvo v60 med lika hk varvar ca 3-400 rpm mindre i 110 än min gör och kör man i 110 så är vridet på väg ner redan.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Det är ju för att bilarna inte är anpassade för 110-trafik. I de flesta länder är det minst 120, oftast 130 på motorvägarna. Där drar också bilen mindre. Sen blir vi lurade en gång till av bränslet i Sverige som är undermåligt. Bilarna drar 3-4% mer på svenskt bränsle jämfört med tyskt/franskt.Tony wrote:kör man i 110 så är vridet på väg ner redan.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Kan bara håla med! Irriterande!Tony wrote: att en modern diesel kräver upp mot 1500 rpm för att svara beror på den lägre kompressionen i moderna dieslar, dom kräver laddtryck innan dom svarar.
Angående utväxling, jag stör mig som fan på att det är lägre utväxling på 6an på min megane än jag hade på min gamla laguna trots att jag har 40hk mer och över 100Nm mer nu, det kan vi nog tacka dom där jävla cp testerna för eller kanske inte för volvo v60 med lika hk varvar ca 3-400 rpm mindre i 110 än min gör och kör man i 110 så är vridet på väg ner redan.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Hur kan man dra nytta av vridet vid högre hastigheter om 110 redan är för högt ?? maxvrid vid 2000 rpm sen blir det lägre vid högre varv. Lagunan har 115km vid 2000, meganen 105 vid 2000, en v60 typ 1850 i 110.Joakim16v wrote:Det är ju för att bilarna inte är anpassade för 110-trafik. I de flesta länder är det minst 120, oftast 130 på motorvägarna. Där drar också bilen mindre. Sen blir vi lurade en gång till av bränslet i Sverige som är undermåligt. Bilarna drar 3-4% mer på svenskt bränsle jämfört med tyskt/franskt.Tony wrote:kör man i 110 så är vridet på väg ner redan.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Jag menar att när du ligger på 6an så har du vridet mer tillgängligt vid 130 än vid 110. Min har inte passerat maxvrid vid 110 på 6an iaf.Tony wrote:Hur kan man dra nytta av vridet vid högre hastigheter om 110 redan är för högt ?? maxvrid vid 2000 rpm sen blir det lägre vid högre varv. Lagunan har 115km vid 2000, meganen 105 vid 2000, en v60 typ 1850 i 110.Joakim16v wrote:Det är ju för att bilarna inte är anpassade för 110-trafik. I de flesta länder är det minst 120, oftast 130 på motorvägarna. Där drar också bilen mindre. Sen blir vi lurade en gång till av bränslet i Sverige som är undermåligt. Bilarna drar 3-4% mer på svenskt bränsle jämfört med tyskt/franskt.Tony wrote:kör man i 110 så är vridet på väg ner redan.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Flyttade denna till "Köpråd" istället.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Lustigt då vi har samma vrid ( 380 vid 2000 ) och samma utväxling (2500 vid 130) och kör du i 110 så har du över 2000 rpm och vridet sjunkerJoakim16v wrote:
Jag menar att när du ligger på 6an så har du vridet mer tillgängligt vid 130 än vid 110. Min har inte passerat maxvrid vid 110 på 6an iaf.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 21
- Joined: 12 Jun 2014, 10:47
- Firstname: Lars
- Surname: Thunberg
- Location: Sollentuna
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Jag har en Grand Scenic 2010 och tycker det är en praktisk bil med många små finurliga saker för en barnfamilj. Ekonomisk i inköp, förhoppningsvis även att äga om du inte får ett måndagsexemplar (som jag fick...).t31967 wrote:Hej
Undrar om där är någon som har lite erfarenhet kring Scenic/ Grand Scenic från 2010 och framåt?
För och Nackdelar?
Förbrukning?
Vad skall man titta och tänka extra på vid beg köp?
Kan man eftermontera R-link?
Vilka appar och vad för skoj kan man göra med R-link?
Är det ngn man måste abonera på eller hur fungerar det`?
tack på förhand
Dock är det den tråkigaste bil jag kört - någonsin. Se till att köpa en med rejäl motor i. Undvik svaga bensinmotorer - de drar massor med bränsle.
Om du köper begagnat - testkör bilen under en längre tid. Elektroniken kan ha massa hyss för sig.
Lars Thunberg
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
Grand Scenic 2009 1.6 Flexifuel men kör endast på bensin...
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Scenic / Grand Scenic 2010-
Japp... provkörde alla bensinare och de är dötrista motormässigt. Scenic är en ganska tung bil (som en Laguna II/III) och kan ta sju personer ombord. Då behövs lite vrid och hk. Minimum är 1.5dci 110hk. Min är en 1.6dci 130hk och den ger i alla fall lite liv åt bilen.lasse-hifi wrote:
Dock är det den tråkigaste bil jag kört - någonsin. Se till att köpa en med rejäl motor i. Undvik svaga bensinmotorer - de drar massor med bränsle.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.