Tändinställning 1300-motor.
Moderator: Forumpolisen
- hkc616
- Posts: 111
- Joined: 26 May 2012, 09:52
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
- Location: Moheda
- Contact:
Tändinställning 1300-motor.
Tänkte fråga om det är någon som har info om hur man ställer tändningen på en Renault 1300-motor. Jag tror att den normalt sitter i Renault 5 men även i DAF 66/Volvo 66 och tidiga Volvo 343.
Har hittat två pluttar på kåpan bakom remhjulet som verkar vara inställningsmärken, undrar även vilket tändstift som är "ettan".
Tack på förhand!
/Fredrik
Har hittat två pluttar på kåpan bakom remhjulet som verkar vara inställningsmärken, undrar även vilket tändstift som är "ettan".
Tack på förhand!
/Fredrik
Re: Tändinställning 1300-motor.
vrida fördelaren är väl det vanliga förfarandet på en sån motor.hkc616 wrote:Tänkte fråga om det är någon som har info om hur man ställer tändningen på en Renault 1300-motor. Jag tror att den normalt sitter i Renault 5 men även i DAF 66/Volvo 66 och tidiga Volvo 343.
Har hittat två pluttar på kåpan bakom remhjulet som verkar vara inställningsmärken, undrar även vilket tändstift som är "ettan".
Tack på förhand!
/Fredrik
1an brukar vara vid svänghjulet på en Renault.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- hkc616
- Posts: 111
- Joined: 26 May 2012, 09:52
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
- Location: Moheda
- Contact:
Re: Tändinställning 1300-motor.
Vrida fördelaren är jag med på, men är det de två pluttarna på kåpan bakom remhjulet man ska gå efter? Alltså ställa in så att strecket på remhjulet hamnar emellan pluttarna på kåpan när tändinställningslampan blinkar till.
/Fredrik
/Fredrik
Re: Tändinställning 1300-motor.
Jag har för mig att det finns ett märke på svänghjulet som ska stämma med ett annat märke... som sagt så justerar man med fördelaren sedan
Har ingen bok i närheten för tillfället men kan kolla upp det imorgon kväll om ingen svarar innan dess!
Har ingen bok i närheten för tillfället men kan kolla upp det imorgon kväll om ingen svarar innan dess!
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
- hkc616
- Posts: 111
- Joined: 26 May 2012, 09:52
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
- Location: Moheda
- Contact:
Re: Tändinställning 1300-motor.
Har sett info om svänghjulet också men det verkar ju konstigt om man skulle ha både i framkant och i bakkant av motorn, det var därför jag blev osäker. Kolla gärna i din bok.r5racing wrote:Jag har för mig att det finns ett märke på svänghjulet som ska stämma med ett annat märke... som sagt så justerar man med fördelaren sedan
Har ingen bok i närheten för tillfället men kan kolla upp det imorgon kväll om ingen svarar innan dess!
Tack på förhand!
/Fredrik
Re: Tändinställning 1300-motor.
Glömde kolla på det idag, ska försöka komma ihåg imorgon...
Svänghjulet sitter ju i "framkant" alltså framåt i Renault 5 så därav kollar vi tändningen där med hjälp av ett hål i kopplingskåpan...
Super smidigt så länge det inte sitter en massa vakumslangar och luftburkar i vägen..
Svänghjulet sitter ju i "framkant" alltså framåt i Renault 5 så därav kollar vi tändningen där med hjälp av ett hål i kopplingskåpan...
Super smidigt så länge det inte sitter en massa vakumslangar och luftburkar i vägen..
Jimmy Pettersson
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
http://www.jimmypetterssonracing.com
Racingbil: Renault 5 TS (classic)
Racingbil: Renault 5 Grupp 2
-
- Posts: 460
- Joined: 27 Nov 2009, 22:52
- Location: Sjövik
Re: Tändinställning 1300-motor.
eller tryckslangar/rör och förgasarer5racing wrote:Glömde kolla på det idag, ska försöka komma ihåg imorgon...
Svänghjulet sitter ju i "framkant" alltså framåt i Renault 5 så därav kollar vi tändningen där med hjälp av ett hål i kopplingskåpan...
Super smidigt så länge det inte sitter en massa vakumslangar och luftburkar i vägen..
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo