Råkade tanka 3 liter bensin i diesel Megane 3 1.5 dci och...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
petpower

Råkade tanka 3 liter bensin i diesel Megane 3 1.5 dci och...

Post by petpower »

Hej,
Jag råkade tanka 3 liter bensin i min Megane 3 1.5 dci (110hk) (diesel) från 2012,
Tankade fullt med diesel såfort jag upptäckte att jag tagit fel slang och körde på..

Innan detta drog den 0.55 blandad körning.
Efter så drar den alltid 0.69-0.81 blandad.
Jag hällde i en reningsvätska (mörkgrön flaska) och då drog den 0.5 blandad och kändes mera responsiv på gaspedalen, i ungefär en vecka, sedan samma sak.

Har sedan dess hällt i många sådana flaskor samt "total diesel system cleaner" tror jag det hette, men den har inte blivit bra :(

Jag har låtit verkstad byta bränslefilter och den har varit på felsökning 5 gånger,
dom säger att det inte finns något fel på den och dom har då mest kontrollerat felkoder sa dom, den har inte visat en enda felkod..

Om ni fick tipsa, vilken del ska jag testa att byta?
Lambdasensorn?
Luftmassmätarn?
något annat?

Den tar liksom 0.3 sekunder på sig extra när man trycker på gasen innan den ger kraft/gasar gentemot vad den gjorde innan feltankningen och så drar den för mycket..

Tack att ni tog er tid att läsa :)

Mvh Peter
Peter Jonsson
Mats

Re: Råkade tanka 3 liter bensin i diesel Megane 3 1.5 dci oc

Post by Mats »

Rekomendationen brukar vara att inte starta överhuvudtaget med bensin i tanken, utan att bärga till verkstad och tömma. Högtryckspumparna gillar inte bensin alls, ofta slutar det med byte av dito.
/Mats Nilsson #524
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Det mats skriver stämmer bra och vi har fått byta flertalet pumpar pga av just feltankningar dock har bilarna alltid körts tilss dem stannar av sig själva då.

Det är lätt att vara efterklok men hade det varit min bil skulle jag ha låtit en verkstad tömma tanken och så hade problemet varit ur världen. När olyckan hände alltså.

Men nu valde du att chansa känns det som.

Eftersom vad jag förstår så går bilen bra?
Dvs den misständer inte eller låter illa?

Eftersom bensin "väger" mindre än diesel, så lägger sig den ovanpå och ligger överst så att säga, så om du har kört flera tiotals mil så bör den vara borta nu.

Dock är ju något på tok.

En sak vet jag iaf, det är inte någon Lambdasensor som är trasig, för det finns nämligen ingen lambdasensor på din bil :)

Luftmassemätare, nja varför skulle den skadas av lite bensin i tanken? mycket tveksamt. Dessutom borde det finnas indikation på om den vore trasig.

Känns det som om bilen rycker en aning ?
För i så fall kan det vara så att bilen försöker regenerera partikelfiltret.
Vid regenerering så tillsätts mera bränsle i insprutningen för att kunna öka avgastempen och just då stiger förbrukningen. Evt har bilen låst sig i något sådant läge.

Detta är ju givetvis bara en gissning, men skulle kunna stämma in på symptomen du har. Högtryckspumpen kan ju vara skadad också, då blir det inte kul.
Johnny Söderström
snabbis

Post by snabbis »

Min laguna 2010 1.5dci va ju så, den blev bättre då dom bytt turbotrycksventilen. Han sa dom hade haft fel på dom. Inga felkoder dock.
Johannes Kristoffersson
petpower

Post by petpower »

Tack alla för tipsen.
Jag ska be någon verkstad kontrollera turbo-trycks ventilen då.
Känner inga speciella skakningar när jag kör bilen, den känns som vanligt.

Det jag känner när jag kör den nu jämfört med innan incidenten är att det krävs mera gas för att den ska växla upp (det är automat), annars om man inte ger den extra gasen så segar den på samma lägre växel en stund till innan den växlar upp, som att man skulle ha lastat den tungt eller något, fast man inte har det.
Peter Jonsson
Post Reply