ODB2 till Renault Megane II - 2006

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
magnuzzz
Posts: 2
Joined: 23 Apr 2014, 19:10
Location: HALLSBERG

ODB2 till Renault Megane II - 2006

Post by magnuzzz »

Hej!

Någon som vet vilken pryl man behöver för att kunna släcka felkod: DF1070 Kylslinga på en Renault Megane II årsmodell 2006?

Jag har köpt två olika apparater (en för mobil och en med egen display) men ingen av dem visar felkoden. De visar däremot varvtal, batteri osv..men inte just den felkoden.

På Renault verkstaden har de felsök och kan inte hitta felet på min AC, mer än att när de släcker koden så fungerar AC'n.
Sedan efter några dagar och ibland veckor så uppstår felkoden igen och ACn slutar att fungera.

Så istället för att åka och släcka koden på verkstad för 400 kr varje gång så tänkte jag att jag kunde släcka den själv. (de sa själva på verkstaden att jag kunde göra det med en sådan där apparat, men inte vilken jag behövde).

Tacksam för svar.
Magnus Gräsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: ODB2 till Renault Megane II - 2006

Post by Tony »

det går inte laga felet då ?? istället för att kvittera det hela tiden ??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: ODB2 till Renault Megane II - 2006

Post by Starbright »

Bah vad sysslar dem med egentligen??

Renault har länge vetat om detta problem.
Dem har även tagit fram en teknisk lösning för problemet.

Orsaken till felkoden DF1070 beror på att ngt blir tok med Ac-systemet.
Evt kärvar kompressorn, det kan vara glappkontakt i kontaktstycket till magnetkopplingen. Det kan vara en givare som intermitent ger signal om för lågt tryck. etc.

1. Kontrollera att du har gas i systemet. det skall kunna jobba med ett arbetstryck på över 10 bar. Klarar det inte det är det ngt fel, exempelvis för lite gas. Evt felar etryckgivaren, oxid i kontakt etc.

2. Kontrollera alt byt ut ledningsmattan till magnetkopplingen, finns lös ledningsmatta för detta, kommer inte ihåg kampanjnumret men skall enkelt kunna sökas fram.

3. Fortsätter problemet iaf, trots gasmängd och tryck är ok, kontakten bytt.. då är sista lösningen att använda sig av en ny mjukvara för att få bukt med problemet.
Detta måste dock Renualt godkänna först innan den används, dvs skriv FIC för godkännande.

Vissa bilar byts ac-kompressorn ut. Vissa modeller bara. Detta skall då godkännas av Renault innan byte. Om inte bilen gått väldigt långt eller är för gammal så kan dem ibland stå för hela kalaset.
Johnny Söderström
magnuzzz
Posts: 2
Joined: 23 Apr 2014, 19:10
Location: HALLSBERG

Re: ODB2 till Renault Megane II - 2006

Post by magnuzzz »

Till mig sa de bara att antingen så får jag fortsätta släcka felet eller byta kompressorn som skulle kosta 15-16 tusen.

Jag har haft den inne ett par gånger så jag antar de kollat allt de kan kolla och säger att inget är fel.
Men ändå kommer felkoden tillbaka och ACn slutar att fungera (dvs den startar aldrig).

Så Renault kan alltså stå för detta? hur ska jag få min verkstad att fatta det?
Magnus Gräsberg
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: ODB2 till Renault Megane II - 2006

Post by Starbright »

Tja... eftersom felkoden återkommer måste det ju finnas en orsak eller hur? :)

följ dem steg jag sa.
All info finns på Renault net är dem en serriös verkstad så skall dem utan problem kunna finna info om detta.

Finns gas tippar jag på glappande kontakt till magnetkopplingen.
Johnny Söderström
Post Reply