Bakdörr går ej att öppna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
gringo

Bakdörr går ej att öppna

Post by gringo »

Har fått problem med bakdörren på vår Clio -00. Går att låsa upp alla dörrar, utom vänster bakdörr med larmdosan. Går inte att öppna vare sig innefrån eller utefrån. Låsknappen rör sig när man trycker på larmdosan och dom andra knapparna åker upp. Har tagit av dörrsidan och kollat efter något som var trasigt. Väldigt svårt att komma till och svårt att komma till och se om där är fel. Tog även av dörrsidan på höger sida för att jämföra, men allt verkar fungera på samma sätt, förutom att själva låsarmen i dörren (långa smala ståltråden). Den bara rörde sig en smula, så jag hjälpte till med en skruvmejsel. Då fick jag den till att lossna, så nu fungerar alla dörrar med larmdosan. Men fortfarande är dörren låst. :evil:

Vad kan felet vara och hur löser jag det? Snart dags för besiktning.

Tacksam för all hjälp!!
Rikard ekenberg
Joakim16v

Re: Bakdörr går ej att öppna

Post by Joakim16v »

Det är ju fortfarande något som kärvar.. Jag skulle plocka bort låskistan och rengöra och smörja upp den och se så att alla funktioner fungerar "på bänken". När du har tagit ut den från bilen ser du lätt vad alla stålpinnar påverkar i kistan så då är det lättare att se vad som inte fungerar.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
gringo

Post by gringo »

Tack för ditt svar, men går det att plocka bort låskistan när man inte får upp dörren? Är ju brutaltrångt i dörren. :? Och vad jag kan komma ihåg så såg jag inga muttrar eller bultar att lossa inne i dörren (förutom handtaget på utsidan). Sitter dock en liten plastkåpa kvar över låskistan som jag inte "vågade" plocka bort. Finns en chans att där sitter bultar/muttrar som håller låskistan?
Rikard ekenberg
Joakim16v

Post by Joakim16v »

gringo wrote:Tack för ditt svar, men går det att plocka bort låskistan när man inte får upp dörren? Är ju brutaltrångt i dörren. :? Och vad jag kan komma ihåg så såg jag inga muttrar eller bultar att lossa inne i dörren (förutom handtaget på utsidan). Sitter dock en liten plastkåpa kvar över låskistan som jag inte "vågade" plocka bort. Finns en chans att där sitter bultar/muttrar som håller låskistan?
Njae.. den är nog bultad från "utsidan". Då är det värre.. Kan det vara någon kombination av att låset och barnspärren har hamnat i fel lägen kanske?
Kanske kan vara idé att plocka ur låskistan på andra sidan för att se hur allt hänger ihop och förstå var man ska trycka för att dörren ska gå upp..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Post by Stymie »

Vet inte om låset är liknande detta, men ... läs tråden så kanske du slipper ta fram vinkelslipen

http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 4rr#p85082
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Post Reply