Renault Espace 2,0T -07 Elfel?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Nyrén
Posts: 1
Joined: 18 Feb 2014, 21:12
Location: Rottne

Renault Espace 2,0T -07 Elfel?

Post by Nyrén »

Sena krappar

Har ett stort bekymmer som jag behöver Er expertishjälp med.

Min bil drar tjuvström, men vet inte vart ifrån.
Det hela började för typ 3 månader sen när ett vildsvin tyckte att det skulle vara en kul grej att nicka mitt däck vänster fram under färd, det tog bara på fälgen som tur var men det är sedan dess som problemen har hopat sig.

Batteriet laddar 1 amper säger dom på verkstaden vilket är lite mycket....det tar ett par veckor sen kan bilen bara sluta fungera, alla lampor och radio och sånt fungerar som det ska men det låter bara ungefär som en trumvirvel när jag trycker på start-knappen.

Nytt batteri, ett par tusen kronor och 3 veckor senare fungerar bilen perfekt, tills det blir kallt ute. Då händer samma sak igen, den indikerar lite innan då display och radio börjar bete sig en stund innan den bara lägger av. Fattar inte vad man kan göra.

Vet ni?
Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Petter Nyrén
Göte J
Posts: 218
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Renault Espace 2,0T -07 Elfel?

Post by Göte J »

Om du menar vad du skriver, att generatorn laddar 1 A, ja då är ju generatorn kass. Sannolikt kass diodbrygga med hög läckström. Direkt efter start laddas batteriet upp direkt med 20-30 A (beroende på hur mycket energi som tagits ur batteriet), fast strömmen sjunker ganska snart till någon enstaka ampere och då ska spänningen stiga uppåt 14,2 - 14,4v. Får du inte spänning över 13,8v, byte generator (eller laga).
// Göte J
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Renault Espace 2,0T -07 Elfel?

Post by Starbright »

Nej han menar nog inte att generatorn laddar med 1A ( gör den det är det en mycket dålig generator. ) Han menar att tjuvströmmen över batteriet ligger på ca 1 A hela tiden ( när felet är framme dvs).

Tjuvström som är intermitent är sjukt drygt att leta reda på.
I stort sett kan man bara felsöka när felet är framme.

Får man fram felet, dvs den ligger på 1A tjuvström medans bilen är låst etc, så skall man mäta spänningsfall över säkringarna. Dra absolut inte ut säkringarna, för då kan felet försvinna iom att styrenheter kan vakna till liv, lampor kan tändas etc etc.

Som sagt mycket svårt att hitta sånna fel ibland.
Johnny Söderström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Renault Espace 2,0T -07 Elfel?

Post by Dennis »

Hur är det med återföringskretsen för torkarmotorerna? Ligger de med konstantström? En kärvande torkarmotor kan isf vara en tänkbar strömbov.

Kabelbrott/kortslutning i bakluckan så att låskistan är aktiverad eller en c-låsmotor.
Salt och krypström i dragkrokskontakten?
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply