Mysteriskt klonk i framvagn Megane II -03

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bjorn3422

Mysteriskt klonk i framvagn Megane II -03

Post by bjorn3422 »

Första tråden och antagligen inte sista. (ironi)

Har en Megane fas 2 från 03 som har gått just nu 13.000 mil.

Hade problem med ett klonkande ljud när jag åkte över fartgupp samt potthål. Detta löstes med fjäderbenslagerbyte. Hör och häpna att jag då fick ett nytt sorts ljud! Ett skrapande sådant då gummit som håller fjädern nertill hade börjat krypa ut och drog på insidan av hjulhuset. Avlägsnade detta gummi som stack ut och allt var frid och fröjd tills ett nytt klonkande uppdagade sig på dom mest konstiga sätt.

Tog och bytte styrled på förarsida då denna var slut och trodde på en "quick fix" där. Men tji fick jag! Det återkom men med mindre frekvens.

Det kommer inte vid gaspådrag eller inbromsning, kommer oftast ett litet tag efter man åkt över guppet eller gjort en snäv sväng.

Låter lite likadant som när fjäderbenslagret var slut, inget händer med varken styrning eller gång när det klonkar utan det är mest irriterande och jag antar att någon inte står rätt till. :?

Edit: Såg även till att rucka på krängningshämmarstagen när bilen var i luften och dom verkade inte glappa.

Hjälp med felsökning uppskattas verkligen! :roll:
Björn Nilsson
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Mysteriskt klonk i framvagn Megane II -03

Post by Stymie »

Låter som att fjädern "hoppar" i läge efter att den vridits. Är allt rätt monterat? Verkar märkligt att gummit skulle krypa ut av sig själv.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
bjorn3422

Post by bjorn3422 »

Jag har relativt bra relation med min mekaniker men såklart dom även kan montera fel ibland, har mailat verkstan och dom skulle felsöka ärendet utan kostnad.

Ja jag blev lite fundersam själv med gummirymmandet. har inte sett något liknande med någon av mina andra bilar. :?
Björn Nilsson
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Tror fjädern monterats upp och ned. Den är spunnen med olika stigning i ändarna så vid felmontering "hoppar" fjäderbenlagret till när man styr.
Har vänt på åtskilliga som tom. märkesverkstad monterat fel.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply