Dåligt lager i mellanaxel/Kass växellåda, Scenic RX4

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Baggis wrote:Lagren är ju iofs väldigt utsatta på den då hela axeln är under golvet.
Har aldrig sett lösningen att ha kardanaxeln inne i bilen, över golvet.

Också RX4 ägare till en som är tyst i transmisionen och gått 19000 mil.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Varför måste du alltid med flit tolka det mesta "fel"? Jag är övertygad om att du fattar exakt vad jag menar med tanke på din kompetens i ämnet :wink:

Och om du mot förmodan inte gör det så ska jag här förtydliga mig:

Bilen är antagligen inte från början konstruerad för 4wd så därmed finns det ingen vanlig kardantunnel och det i sin tur innebär att axeln hänger och dinglar under ett plant golv istället för att vara högre upp omgiven av plåt på typ tre sidor. Det i sin tur har jag tänkt kunna vara bidragande då sprut från framhjul mm lättare får "full träff" på främst det bakre lagret. Att det inte är orimligt att resonera så tycker jag beläggs av att Dave Mac har ett "bättre" lagerskydd (i form av en större bricka) som man ska sätta på sidan som är framåt.

Bättre så? :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Har du någonsin kollat på en kingcab eller toyotapickis, landrover, mfl. alla med kardanaxel.
Den är minst lika oskyddad som på RX4 och inga jättevanliga lagerhaverier.

Jag tror du har kärva alt glappa knutkors / hardyskiva så du får en obalans i kardan.
Nya skf lager ska inte gå ner på 1 år ifall originalet håller mer än 10 år!

Men vist kunde man önskat att de dimensionerat lager, växellåda och diff lite kraftigare så det höll lite bättre, men då hade man ju fått en högre förbrukning, så inget gott som inte har ngt ont med sig.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Rejäl och konstruktiv feedback! Tackar! :D

Jag hade faktiskt lös axeln i höstas då det redan då var lite "skakande" och ljud från den trakten men lagren kändes helt ok och även knutkorsen verkade ok. Dave Mac-axelns knutkors och även "expandern" är smörjbara så jag passade såklart på att ge dem en omgång också. Tyckte inte hardyskivan var värst glapp heller. Kan själva axeln ha blivit sned? (Spelar det nån roll förresten i vilket läge man sätter fast den med tanke på fram- och bakändarnas fästen mot låda resp. bakaxel?)

Senare när jag skulle byta till vinterdäck så upptäckte jag att bakre bromsbeläggens ena sida var i princip helt slut(tar alltid bara på ena sidan). De var så dåliga att det var metall-mot-metall i ytterkanten pga att skivan hade lite "krage". Aha, tänkte jag, kanske det som hade oljud. Fixade det och det blev faktiskt tystare.

Som det nu är så är det mer skak + ljud när den dra, släpper jag gasen tystnar det.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Eftersom ditt ljud ökar när du drarpå och avtar när du släpper så skulle jag tittat nogrant på motorfästen och diffupphängning. Vrider sig hela paketet så får du brytningar i kraftöverföringen.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Aha! Tackar (igen!)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Förresten, borde man inte se skillnad på om ett lager har "gått ned sig" pga obalanser eller pga smuts som trängt in? De lager som tidigare har gett upp har varit fulla med all sorts "gegga" istället för rent fett men tycker att om det är obalans som får dem att paja så skulle de iaf inte vara fyllda med smuts etc?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Varmgång i lagret så koksar fettet och blir svart och kan även bli grynigt.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Återstår att se hur det ser ut då när jag kommer mig för att undersöka saken. Klart mindre oljud nu när tempen är närmare noll än när det var 20-30 minus :)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Kan ju vara fyllt med fel fett också, som inte är tillräckligt temperaturområde på.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Göte J »

Har du provat med 6006-2RS? Dvs lager med två "Gummitätningar",
// Göte J
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Jag minns inte exakta artikelnumret på SKF:lagren som sitter på den nu. Att det är 6006:or vet jag, liksom att det är en sort speciellt för kardanaxlar men framgick inte om det är med dubbla tätningar.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Dennis »

Lager med C3 spel brukar också vara lite tåligare.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Ja, man skulle behöva lager som "ger en mindre spel" :wink:
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Baggis
Posts: 850
Joined: 01 Sep 2009, 07:39
Location: Kalix

Re: Dåligt lager i mellanaxel, Scenic RX4

Post by Baggis »

Nu till slut har jag haft tid/möjlighet att felsöka genom att helt sonika ta lös kardanaxeln. Lagren kändes helt ok och när jag testkörde med 2wd så var (o)ljudet kvar... Misstänkte nästan det då det inte låter som när lagren pajade tidigare och inte heller i samma situationer.

Med dåliga lager lät det mer ju kallare det var och dessutom blev det tystare när man kört en bit. Detta ljud kan vara tyst ett tag efter start för att komma senare och är oberoende av temperatur. Det låter som nämnt tidigare också mest i farter upp till 60-70 men nu mest när man motorbromsar, tidigare mer när den drog. Trycker jag in kopplingen så tystnar det.

Det påverkas inte av vilken växel jag kör på och inte heller ökar/minskar det om jag svänger höger/vänster som hjullager brukar göra.

Bägge yttre drivaxeldamaskerna fram har turats om få avbruten klämma, ena för ett år sen och andra i vinter. Körde ett tag innan det upptäcktes men ingen av dem var tom på fett även om det var lite kvar. Var ingen sk*t där heller, iaf inte som syntes, så känns inte som de är orsaken heller.

Så finns väl inte så mycket mer kvar än slutväxel/koppling, kanske växellådan? Eller vad tror experterna? :wink: Isf, är det nått som brukar paja på dem? Har nyligen kollat nivån i växellådan förresten.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Post Reply