Spolarpump clio-04
Moderator: Forumpolisen
Spolarpump clio-04
Hej!
På fruns Clio så har hon dåligt tryck (nästan inget alls) från spolarpumpen både på fram och bakrutan, så därför antar jag att pumpen börjar att ge sig. Så min fråga är är det svårt att byta den själv och hur går jag tillväga om jag ska byta den?
//Anders
På fruns Clio så har hon dåligt tryck (nästan inget alls) från spolarpumpen både på fram och bakrutan, så därför antar jag att pumpen börjar att ge sig. Så min fråga är är det svårt att byta den själv och hur går jag tillväga om jag ska byta den?
//Anders
Anders Karlsson
- hkc616
- Posts: 111
- Joined: 26 May 2012, 09:52
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
- Location: Moheda
- Contact:
Re: Spolarpump clio-04
Det kan inte vara så enkelt som igensatta munstycken? Borde inte vara så knepigt att byta pumpen om det skulle behövas men man kan behöva montera bort en del för att komma åt den.
/Fredrik
/Fredrik
Re: Spolarpump clio-04
Standardfel.
Plocka bort torkararmarna.
Lyft bort plastsjoket över torkeriet. Två plastsnäppen, bara att trycka ner pinnen i mitten så släpper dom.
Lossa torkarmotorpaketet, två skruv, och lyft åt sidan.
Lossa spolarburken, en skruv, och kablarna och lyft ur en bit. Man får släppa lite på slangar och sånt.
Dra ur den spolarpump som går till fram- och bakruta försiktigt, bara itryckt.
Lossa slangarna från pumpen.
På pumpen sitter en fördelningsventil till fram och bak, den går att lirka loss från pumpen. Försiktigt!
Dela på ventilen, den är bara ihoptyckt fast det sitter en låstunga som man får peta undan. Försiktigt där också!
Innuti sitter en plasthylsa med gummin som sticker ut en bit i vardera änden ur hylsan.
Där är problemet, gummit sväller och stryper flödet.
Tricket är att slipa ner gummit en bit. Jag brukar sätta upp i en svarv och slipa änden med en dremel med sliphylsa.
Det enda viktiga är att man får en skapligt slät yta så det tätar på rätt sätt, man kan ta bort rätt mycket gummi.
Funktionen är att pumpen snurrar åt ena hållet för spolning fram och trycker gummimojen åt utloppet för bakre spolning och täpper till det. För bakre spolning snurrar pumpen åt andra hållet och gummit tätar utloppet till framspolning.
Vet inte säkert, men för mig tycks felet ha uppkommit när jag hällt i biltemas spolarvätska!
Plocka bort torkararmarna.
Lyft bort plastsjoket över torkeriet. Två plastsnäppen, bara att trycka ner pinnen i mitten så släpper dom.
Lossa torkarmotorpaketet, två skruv, och lyft åt sidan.
Lossa spolarburken, en skruv, och kablarna och lyft ur en bit. Man får släppa lite på slangar och sånt.
Dra ur den spolarpump som går till fram- och bakruta försiktigt, bara itryckt.
Lossa slangarna från pumpen.
På pumpen sitter en fördelningsventil till fram och bak, den går att lirka loss från pumpen. Försiktigt!
Dela på ventilen, den är bara ihoptyckt fast det sitter en låstunga som man får peta undan. Försiktigt där också!
Innuti sitter en plasthylsa med gummin som sticker ut en bit i vardera änden ur hylsan.
Där är problemet, gummit sväller och stryper flödet.
Tricket är att slipa ner gummit en bit. Jag brukar sätta upp i en svarv och slipa änden med en dremel med sliphylsa.
Det enda viktiga är att man får en skapligt slät yta så det tätar på rätt sätt, man kan ta bort rätt mycket gummi.
Funktionen är att pumpen snurrar åt ena hållet för spolning fram och trycker gummimojen åt utloppet för bakre spolning och täpper till det. För bakre spolning snurrar pumpen åt andra hållet och gummit tätar utloppet till framspolning.
Vet inte säkert, men för mig tycks felet ha uppkommit när jag hällt i biltemas spolarvätska!
Steinar Lindström
Re: Spolarpump clio-04
Tack för hjälpen! Då ska jag testa att plocka ner den först innan jag köper en ny pumpStone wrote:Standardfel.
Plocka bort torkararmarna.
Lyft bort plastsjoket över torkeriet. Två plastsnäppen, bara att trycka ner pinnen i mitten så släpper dom.
Lossa torkarmotorpaketet, två skruv, och lyft åt sidan.
Lossa spolarburken, en skruv, och kablarna och lyft ur en bit. Man får släppa lite på slangar och sånt.
Dra ur den spolarpump som går till fram- och bakruta försiktigt, bara itryckt.
Lossa slangarna från pumpen.
På pumpen sitter en fördelningsventil till fram och bak, den går att lirka loss från pumpen. Försiktigt!
Dela på ventilen, den är bara ihoptyckt fast det sitter en låstunga som man får peta undan. Försiktigt där också!
Innuti sitter en plasthylsa med gummin som sticker ut en bit i vardera änden ur hylsan.
Där är problemet, gummit sväller och stryper flödet.
Tricket är att slipa ner gummit en bit. Jag brukar sätta upp i en svarv och slipa änden med en dremel med sliphylsa.
Det enda viktiga är att man får en skapligt slät yta så det tätar på rätt sätt, man kan ta bort rätt mycket gummi.
Funktionen är att pumpen snurrar åt ena hållet för spolning fram och trycker gummimojen åt utloppet för bakre spolning och täpper till det. För bakre spolning snurrar pumpen åt andra hållet och gummit tätar utloppet till framspolning.
Vet inte säkert, men för mig tycks felet ha uppkommit när jag hällt i biltemas spolarvätska!
Anders Karlsson
Re: Spolarpump clio-04
Har gjort det två gånger hittills, på olika bilar, med lyckat resultat och utan att ha sönder nått. Verkar vara typfel. Har du använt Biltemas spolarvätska? Nyfiken eftersom problemet blev akut i båda fallen i samband med den spolarvätskan.ak84 wrote:Tack för hjälpen! Då ska jag testa att plocka ner den först innan jag köper en ny pumpStone wrote:Standardfel.
Plocka bort torkararmarna.
Lyft bort plastsjoket över torkeriet. Två plastsnäppen, bara att trycka ner pinnen i mitten så släpper dom.
Lossa torkarmotorpaketet, två skruv, och lyft åt sidan.
Lossa spolarburken, en skruv, och kablarna och lyft ur en bit. Man får släppa lite på slangar och sånt.
Dra ur den spolarpump som går till fram- och bakruta försiktigt, bara itryckt.
Lossa slangarna från pumpen.
På pumpen sitter en fördelningsventil till fram och bak, den går att lirka loss från pumpen. Försiktigt!
Dela på ventilen, den är bara ihoptyckt fast det sitter en låstunga som man får peta undan. Försiktigt där också!
Innuti sitter en plasthylsa med gummin som sticker ut en bit i vardera änden ur hylsan.
Där är problemet, gummit sväller och stryper flödet.
Tricket är att slipa ner gummit en bit. Jag brukar sätta upp i en svarv och slipa änden med en dremel med sliphylsa.
Det enda viktiga är att man får en skapligt slät yta så det tätar på rätt sätt, man kan ta bort rätt mycket gummi.
Funktionen är att pumpen snurrar åt ena hållet för spolning fram och trycker gummimojen åt utloppet för bakre spolning och täpper till det. För bakre spolning snurrar pumpen åt andra hållet och gummit tätar utloppet till framspolning.
Vet inte säkert, men för mig tycks felet ha uppkommit när jag hällt i biltemas spolarvätska!
Steinar Lindström
Re: Spolarpump clio-04
Stone wrote:
Har gjort det två gånger hittills, på olika bilar, med lyckat resultat och utan att ha sönder nått. Verkar vara typfel. Har du använt Biltemas spolarvätska? Nyfiken eftersom problemet blev akut i båda fallen i samband med den spolarvätskan.
Har använt olika märken på spolarvätskor bla biltemas ex antal gånger. Sista gången gick den helt tom och var detta under några dagar innan jag fyllde på med biltemas spolarvätska.
Anders Karlsson