Tjuvkopplad Renault Megane -99, startspärr?
Moderator: Forumpolisen
Tjuvkopplad Renault Megane -99, startspärr?
Hej,
Jag hade för några dagar sedan inbrott i min megane -99. Den påbörjade tjuvkopplingen misslyckades men inbrottstjuven lyckades bloda ner bilen, klippa av kablar och vira bort koppartråd runt tändlåset.
Fyra tunna kablar som satt i en nätstrumpa under ratten var kapade och jag har mha sockerbit återkopplat dem till sin hane och kopplat in den i honan på ovansidan av "rattstången". När jag vrider på nyckeln går bilens elektronik igång och den "försöker" starta motorn (låter det som). En röd lysdioder på panelen blinkar och jag tror att den har att göra med en startspärr.
Min kunskap om bilar är minimal men jag vill ändå försöka mig på att göra bilen startklar för att spara pengar.
Någon som har några tankar om hur jag kan gå tillväga? Tips för vidare felsökning? Linda koppartråd själv? Köpa nytt tändlås? Vad skulle det kosta att lämna in till renault-verkstad?
Tack på förhand.
Mvh,
Benny
Jag hade för några dagar sedan inbrott i min megane -99. Den påbörjade tjuvkopplingen misslyckades men inbrottstjuven lyckades bloda ner bilen, klippa av kablar och vira bort koppartråd runt tändlåset.
Fyra tunna kablar som satt i en nätstrumpa under ratten var kapade och jag har mha sockerbit återkopplat dem till sin hane och kopplat in den i honan på ovansidan av "rattstången". När jag vrider på nyckeln går bilens elektronik igång och den "försöker" starta motorn (låter det som). En röd lysdioder på panelen blinkar och jag tror att den har att göra med en startspärr.
Min kunskap om bilar är minimal men jag vill ändå försöka mig på att göra bilen startklar för att spara pengar.
Någon som har några tankar om hur jag kan gå tillväga? Tips för vidare felsökning? Linda koppartråd själv? Köpa nytt tändlås? Vad skulle det kosta att lämna in till renault-verkstad?
Tack på förhand.
Mvh,
Benny
Renault Megane Classic 1999
Re: Tjuvkopplad Renault Megane -99, startspärr?
Låter som att startspärren inte går ur. Kan det vara så att antennringen runt nyckelhålet är trasig? I så fall byter du den. Går bra att ta från skroten.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Stockholm
Tack för snabbt svar.Joakim16v wrote:Låter som att startspärren inte går ur. Kan det vara så att antennringen runt nyckelhålet är trasig? I så fall byter du den. Går bra att ta från skroten.
Det kan mycket väl vara så som du säger. När du skriver att det går bra att ta antennringen från skroten antar jag att den inte bilspecifik utan att det går bra att ta från en annan äldre annan megane?
Renault Megane Classic 1999
Jag har personligen aldrig ägt en bil med start-spärr utan det är vad jag har läst mig till här. Jag skulle gissa på att du kan ta den från valfri bil med samma generation av start-spärr. Antagligen så kommer det funka om den ser likadan ut.mjaumjau wrote:Tack för snabbt svar.Joakim16v wrote:Låter som att startspärren inte går ur. Kan det vara så att antennringen runt nyckelhålet är trasig? I så fall byter du den. Går bra att ta från skroten.
Det kan mycket väl vara så som du säger. När du skriver att det går bra att ta antennringen från skroten antar jag att den inte bilspecifik utan att det går bra att ta från en annan äldre annan megane?
Joakim Birath
Stockholm
Stockholm