Renault trafic -04 tändstift sitter fast

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Renault trafic -04 tändstift sitter fast

Post by hampus_lind »

Hej,

Har ett "itet problem med min trafic.. Ett tändstift sitter fast, eller snarare, det ser ut som det har "smällt" in i topplocket. Bilen går fortfarande fint på alla cylindrar men det känns som en tidsfråga innan den ger upp på just den cylindern. Ser nästan ut som själva "skruvskallen" på stiftet försvunnit in i toppen... Riktigt skumt.

Ett grundproblem verkar vara att det droppar ned vatten, som verkar komma utifrån och sen rinner ned längst "kupéfläktpaketet" som sitter/hänger ovanför motorn, och landar lagom ner i "tändstiftshålet".

Såg att det var fler som hade haft liknande problem här på forumet med krånglande kolvar som följd. Har inga sådan problem än, vore dumt att invänta dem.

Nån som har något tips på hur jag kan få bort/loss stiftet utan att riva toppen?

Tack på förhand!
Hampus
Hampus Lind
User avatar
hkc616
Posts: 111
Joined: 26 May 2012, 09:52
Firstname: Fredrik
Surname: Nilsson
Location: Moheda
Contact:

Re: Renault trafic -04 tändstift sitter fast

Post by hkc616 »

En bild säger mer än....

Har tändstiftet smält så har det varit riktigt varmt, det jag kan tänka mig är att det har bildats någon slags klägg av vattnet du säger har runnit ner i tändstiftshålet. som gör att det ser ut som att tändstiftet har smält.

Det som händer när det kommer vatten i tändstiftshålet är att du får misständningar så det bör undvikas på något sätt, typ en plåt som leder bort vattnet.

/Fredrik
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Renault trafic -04 tändstift sitter fast

Post by hampus_lind »

Har ingen bild tyvärr, men jag har granskat hålen lite närmre nu och som du säger är det klägg och skräp, inte smällt tändstift. Det är dock väldigt hårt packat så det är lite meck med att få bort det. Har sprutat ned lite wd-40 och skrapat lite med specialtillverkat petverktyg.. Sakta men säkert lossnar det, men det sitter som berget, får verkligen ta i med skrapverktyget och nöta mig fram. Lite som att ta bort tandsten hos tandläkaren. Har tillverkat en minislang till dammsugaren så jag kan suga upp skräpet allteftersom det lossnar.

Skyddsplåten är en mkt bra ide, ska tillverka något när jag fått bort allt skräp.

Om någon har tips på smidigare/snabbare rengöringsmetod så är jag idel öra.. :-)


/H
Hampus Lind
hampus_lind
Posts: 44
Joined: 05 Oct 2011, 19:59
Location: Stockholm

Re: Renault trafic -04 tändstift sitter fast

Post by hampus_lind »

Blev till att införskaffa en hålsåg och såga bort allt sk*t. Stiften satt ändå fast så jag fick köra med tigerhylsa för att få bort dem... De två som satt fast kan inte varit utbytta sen bilen togs i drift. Nu blir det till att hålla koll på tändstifthålen framöver. Fick ett tips att skaffa/installera en motorkåpa från en megane, ska tydligen vara samma motor.

Så alla trafic-ägare; håll koll på era tändstiftshål.

/H
Hampus Lind
Post Reply