Kangoo svårstartad i fukt/kyla
Moderator: Forumpolisen
Kangoo svårstartad i fukt/kyla
Har en Kangoo -99 som jag kämpat med ett bra tag nu.
Den startar i princip aldrig när det är kallt eller fuktigt ute, inte med startkablar och inte med startgas. Startar dock alltid DIREKT när man puttar igång den.
Jag har bytt tändstift och tändkablar, provat med k-sprit och 1/4 etanol i tanken, ingetdera hjälper. När bilen väl är igång så går den problemfritt och den startar utan problem bara den startats inom närmsta tidsspannet (behöver inte bli varm).
Har provat om det är någon skillnad med fulltankat, vilket det inte är.
Nyckeln registreras som den ska.
Finns det någon som känner igen problemet som tror han vet vad det kan vara?
Tack på förhand,
Mvh Robin
Den startar i princip aldrig när det är kallt eller fuktigt ute, inte med startkablar och inte med startgas. Startar dock alltid DIREKT när man puttar igång den.
Jag har bytt tändstift och tändkablar, provat med k-sprit och 1/4 etanol i tanken, ingetdera hjälper. När bilen väl är igång så går den problemfritt och den startar utan problem bara den startats inom närmsta tidsspannet (behöver inte bli varm).
Har provat om det är någon skillnad med fulltankat, vilket det inte är.
Nyckeln registreras som den ska.
Finns det någon som känner igen problemet som tror han vet vad det kan vara?
Tack på förhand,
Mvh Robin
Robin Andersson
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Tack för ditt tips, menar du att det kan vara tändlägesgivaren som är dålig?
Robin Andersson
- Stymie
Kan vara det, men så läste jag ditt ursprungsinlägg igen och blev osäker ... kan i alla fall vara värt att kolla upp, glöm i så fall inte att kolla kablaget/kopplingspunkt.
___
Får ha med det i tankarna under mina felsökningar!
Tändspoleproblem uppenbarar sig inte riktigt på detta sätt eller?
Och nån fördelare (fördelarlock) förmodar jag inte finns på kangoo'n?
Tändspoleproblem uppenbarar sig inte riktigt på detta sätt eller?
Och nån fördelare (fördelarlock) förmodar jag inte finns på kangoo'n?
Robin Andersson
- Stymie
Svårt att veta eftersom du inte angivit vilken motormodell du har
Etanol brukar inte underlätta start vid kallt väder.
Etanol brukar inte underlätta start vid kallt väder.
___
det är 55kw motorn!
(edit) Nej det är klart, ska låta den stå med ren bensin sen. Men gör 20-25% etanol sån jäkla skillnad i just kallstarter? Trodde främst man hade det problemet med ren etanol
(edit) Nej det är klart, ska låta den stå med ren bensin sen. Men gör 20-25% etanol sån jäkla skillnad i just kallstarter? Trodde främst man hade det problemet med ren etanol
Robin Andersson
Kan inte hälla i massa etanol i en bil som inte är anpassad för detziphen wrote:det är 55kw motorn!
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Det råder ganska delade meningar om det. Vissa tester som gjorts har påvisat att 1/3 etanol är optimalt i funktions/ekonomisk synpunkt. Något mindre på vintern givetvis!Tony wrote:Kan inte hälla i massa etanol i en bil som inte är anpassad för detziphen wrote:det är 55kw motorn!
Robin Andersson
Etanolen innehåller syre i sigsjälvt. Då går motorn för magert om man inte programerar om styrdonet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Bilen startar varken med eller utan etanol, dessvärre
Men som sagt ALLTID när man puttar igång den..
Men som sagt ALLTID när man puttar igång den..
Robin Andersson
Har fortsatt min felsökning lite, då bilen fortfarande strular....
Bilen går perfekt vid minusgrader (förmodligen pga torr luft).
Har bytt tändspole utan framgång.
Ingen gnista från tändspolen vid fukt.
Då är frågan, vilken elektronik är fuktkänslig och sitter INNAN tändspolen?
Kan det vara tändmodulen måntro? Vart hittar jag den på en Kangoo?
Tack på förhand!
Bilen går perfekt vid minusgrader (förmodligen pga torr luft).
Har bytt tändspole utan framgång.
Ingen gnista från tändspolen vid fukt.
Då är frågan, vilken elektronik är fuktkänslig och sitter INNAN tändspolen?
Kan det vara tändmodulen måntro? Vart hittar jag den på en Kangoo?
Tack på förhand!
Robin Andersson
-
Mitt fel, glömde nämna att den går runt som den ska!m00nrocket wrote:Startmotorn?
Bilen startar även om man puttar igång den.. Som sagt, ingen gnista vid tändspolarna!
Robin Andersson
-
Fördelaren? Det kan väl typiskt bli fuktkänslig om kontakterna är taskiga.ziphen wrote:Som sagt, ingen gnista vid tändspolarna!
Daniel Stark