Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

ziphen
Posts: 11
Joined: 28 Nov 2013, 15:10
Location: Kalmar

Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by ziphen »

Har en Kangoo -99 som jag kämpat med ett bra tag nu.
Den startar i princip aldrig när det är kallt eller fuktigt ute, inte med startkablar och inte med startgas. Startar dock alltid DIREKT när man puttar igång den.

Jag har bytt tändstift och tändkablar, provat med k-sprit och 1/4 etanol i tanken, ingetdera hjälper. När bilen väl är igång så går den problemfritt och den startar utan problem bara den startats inom närmsta tidsspannet (behöver inte bli varm).

Har provat om det är någon skillnad med fulltankat, vilket det inte är.
Nyckeln registreras som den ska.

Finns det någon som känner igen problemet som tror han vet vad det kan vara?

Tack på förhand,
Mvh Robin
Robin Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by Stymie »

___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ziphen
Posts: 11
Joined: 28 Nov 2013, 15:10
Location: Kalmar

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by ziphen »

Tack för ditt tips, menar du att det kan vara tändlägesgivaren som är dålig?
Robin Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by Stymie »

Kan vara det, men så läste jag ditt ursprungsinlägg igen och blev osäker ... kan i alla fall vara värt att kolla upp, glöm i så fall inte att kolla kablaget/kopplingspunkt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ziphen
Posts: 11
Joined: 28 Nov 2013, 15:10
Location: Kalmar

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by ziphen »

Får ha med det i tankarna under mina felsökningar!
Tändspoleproblem uppenbarar sig inte riktigt på detta sätt eller?
Och nån fördelare (fördelarlock) förmodar jag inte finns på kangoo'n?
Robin Andersson
User avatar
Stymie
Posts: 3631
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by Stymie »

Svårt att veta eftersom du inte angivit vilken motormodell du har :-)

Etanol brukar inte underlätta start vid kallt väder.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
ziphen
Posts: 11
Joined: 28 Nov 2013, 15:10
Location: Kalmar

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by ziphen »

det är 55kw motorn!

(edit) Nej det är klart, ska låta den stå med ren bensin sen. Men gör 20-25% etanol sån jäkla skillnad i just kallstarter? Trodde främst man hade det problemet med ren etanol :)
Robin Andersson
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by Tony »

ziphen wrote:det är 55kw motorn!

(edit) Nej det är klart, ska låta den stå med ren bensin sen. Men gör 20-25% etanol sån jäkla skillnad i just kallstarter? Trodde främst man hade det problemet med ren etanol :)
Kan inte hälla i massa etanol i en bil som inte är anpassad för det
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ziphen
Posts: 11
Joined: 28 Nov 2013, 15:10
Location: Kalmar

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by ziphen »

Tony wrote:
ziphen wrote:det är 55kw motorn!

(edit) Nej det är klart, ska låta den stå med ren bensin sen. Men gör 20-25% etanol sån jäkla skillnad i just kallstarter? Trodde främst man hade det problemet med ren etanol :)
Kan inte hälla i massa etanol i en bil som inte är anpassad för det
Det råder ganska delade meningar om det. Vissa tester som gjorts har påvisat att 1/3 etanol är optimalt i funktions/ekonomisk synpunkt. Något mindre på vintern givetvis! :)
Robin Andersson
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by Dennis »

Etanolen innehåller syre i sigsjälvt. Då går motorn för magert om man inte programerar om styrdonet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
ziphen
Posts: 11
Joined: 28 Nov 2013, 15:10
Location: Kalmar

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by ziphen »

Bilen startar varken med eller utan etanol, dessvärre :)
Men som sagt ALLTID när man puttar igång den..
Robin Andersson
ziphen
Posts: 11
Joined: 28 Nov 2013, 15:10
Location: Kalmar

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by ziphen »

Har fortsatt min felsökning lite, då bilen fortfarande strular....

Bilen går perfekt vid minusgrader (förmodligen pga torr luft).
Har bytt tändspole utan framgång.
Ingen gnista från tändspolen vid fukt.

Då är frågan, vilken elektronik är fuktkänslig och sitter INNAN tändspolen?
Kan det vara tändmodulen måntro? Vart hittar jag den på en Kangoo?

Tack på förhand!
Robin Andersson
m00nrocket
Posts: 8
Joined: 12 Jan 2014, 18:48
Location: Täby

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by m00nrocket »

Startmotorn?
Daniel Stark
ziphen
Posts: 11
Joined: 28 Nov 2013, 15:10
Location: Kalmar

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by ziphen »

m00nrocket wrote:Startmotorn?
Mitt fel, glömde nämna att den går runt som den ska!
Bilen startar även om man puttar igång den.. Som sagt, ingen gnista vid tändspolarna!
Robin Andersson
m00nrocket
Posts: 8
Joined: 12 Jan 2014, 18:48
Location: Täby

Re: Kangoo svårstartad i fukt/kyla

Post by m00nrocket »

ziphen wrote:Som sagt, ingen gnista vid tändspolarna!
Fördelaren? Det kan väl typiskt bli fuktkänslig om kontakterna är taskiga.
Daniel Stark
Post Reply