Megane II startar inte , vad är felet? (kallt) Akuthjälp!
Moderator: Forumpolisen
Megane II startar inte , vad är felet? (kallt) Akuthjälp!
Bil: 2007 R. Megane II, kombi 1,9 dci. Har aldrig tidigare haft minsta problem med att starta innan trots temperaturer ner mot 20 minus.
Första köldknäppen med under -5 i Trollhättan och bilen strejkar direkt. Finns det ett samband mellan kylan och starten eller är det en slump?
På morgonen trots kölden startar den på ett kick, sedan utanför jobbet på eftermiddagen när jag skall åka hem så knäpper det till när bilen försöker starta och sedan "låser" det sig. Batteriet drar runt startmotorn utan minsta tvekan men den tänder inte alls.
- Inga felmeddelanden i displayen alltså inga check engine el dyl
- Efter att man försökt starta och tagit ut nyckeln så får man följande meddelande "steering not locked" eller dyl dvs rattlåset låses inte som det brukar.
- Elektroniken i bilen är lite skum i samma veva och beter sig inte som vanligt och i rätt ordning.
Kan det vara nyckeln/låset? Allmänt köldkaos som kan lösa sig om bilen får vila över natten och /eller det blir lite varmare? Har någon haft liknande fel?
Glödstiften är jag tveksam till då det borde komma lite symtom på det innan?
Tacksam för hjälp! /Niklas
Första köldknäppen med under -5 i Trollhättan och bilen strejkar direkt. Finns det ett samband mellan kylan och starten eller är det en slump?
På morgonen trots kölden startar den på ett kick, sedan utanför jobbet på eftermiddagen när jag skall åka hem så knäpper det till när bilen försöker starta och sedan "låser" det sig. Batteriet drar runt startmotorn utan minsta tvekan men den tänder inte alls.
- Inga felmeddelanden i displayen alltså inga check engine el dyl
- Efter att man försökt starta och tagit ut nyckeln så får man följande meddelande "steering not locked" eller dyl dvs rattlåset låses inte som det brukar.
- Elektroniken i bilen är lite skum i samma veva och beter sig inte som vanligt och i rätt ordning.
Kan det vara nyckeln/låset? Allmänt köldkaos som kan lösa sig om bilen får vila över natten och /eller det blir lite varmare? Har någon haft liknande fel?
Glödstiften är jag tveksam till då det borde komma lite symtom på det innan?
Tacksam för hjälp! /Niklas
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Megane II startar inte , vad är felet? (kallt) Akuthjälp
Kan vara dåligt batteri. Har du testat med att koppla till extrabatteri?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Megane II startar inte , vad är felet? (kallt) Akuthjälp
Är inte kortläsaren samma typ som Laguna. Den brukar ju krångla så inte rattlåset går i.
Oftast så räcker det med rengöring av dessa så hoppas dom igång.
Oftast så räcker det med rengöring av dessa så hoppas dom igång.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Megane II startar inte , vad är felet? (kallt) Akuthjälp
Är rattlåset trasigt kommer inte ens tändningen slås på.
Startmotorn snurrar ju.. men bilen startar ej.
Som vanligt får man försöka ta reda på vad som saknas.. dvs gnista eller bränsle.
När du försöker starta bilen och bilen inte startar så har ju inte hela proceduren fortlöpit, evt så är det bilen själv som helt enkelt gör så att rattlåset inte låser då.
Prova att göra så här då.
1. sitt i bilen lås dörrarna och se att bilen går ned i sömnlägem kanske 30 sek -1min
2. Lås upp och stick sedan i kortet i läsaren.
3. INGEN fot på vare sig broms eller koppling.
4. Tryck in startknappen i ca 4 sek, nu skall tändningen slås på.
5. tryck på startknappen 2 ggr snabbt efter varandra.
6. nu skall tändningen slås av och rattlåset låsa.
Gör det inte det är ngt fel på rattlåsfunktionen.
/ Johnny
Startmotorn snurrar ju.. men bilen startar ej.
Som vanligt får man försöka ta reda på vad som saknas.. dvs gnista eller bränsle.
När du försöker starta bilen och bilen inte startar så har ju inte hela proceduren fortlöpit, evt så är det bilen själv som helt enkelt gör så att rattlåset inte låser då.
Prova att göra så här då.
1. sitt i bilen lås dörrarna och se att bilen går ned i sömnlägem kanske 30 sek -1min
2. Lås upp och stick sedan i kortet i läsaren.
3. INGEN fot på vare sig broms eller koppling.
4. Tryck in startknappen i ca 4 sek, nu skall tändningen slås på.
5. tryck på startknappen 2 ggr snabbt efter varandra.
6. nu skall tändningen slås av och rattlåset låsa.
Gör det inte det är ngt fel på rattlåsfunktionen.
/ Johnny
Johnny Söderström
Re: Megane II startar inte , vad är felet? (kallt) Akuthjälp
Följde era tankar, pillade lite med nyckeln utan effekt, bilen låser ju trots allt upp och fortlöper till såpass långt som att det inte "tänder". Fick till slut ringa bärgaren som konstaterade att batteriet var ok, bogserades till verkstaden och där vips så startade Meggan. Lite osäker på om någon åtgärd överhuvudtaget gjordes på bilen, betalade bara några hundringar för felsökning.
Meckarn var tydligt på att bränslefiltret behövde bytas, men det byttes för knappt 6mån och 1500 mil sedan. Borde väl då bara behöva tappas va? Men behöver det tappas trots att det bara suttit över de 6 sommarmånaderna sofar?
Bytesintervallet på filtret är väl 6000mil? Kan det ha samlats såpass mycket vatten i filtret att det behöver bytas? Har inte gjort detta innan på såpass kort tid, eller var det bara otur att det råkade frysa nu i filtret? Kan vattnet i filtret nu ha försvunnit av sig självt eller bör jag tappa det eller göra som han säger och byta hela filtret igen? Är originalfilter i bilen, inga kopior.
Lite orolig för att det skall frysa igen är jag, blir nog svårt isåfall att tina upp det igen då för nu kommer kölden här.
/Niklas
Meckarn var tydligt på att bränslefiltret behövde bytas, men det byttes för knappt 6mån och 1500 mil sedan. Borde väl då bara behöva tappas va? Men behöver det tappas trots att det bara suttit över de 6 sommarmånaderna sofar?
Bytesintervallet på filtret är väl 6000mil? Kan det ha samlats såpass mycket vatten i filtret att det behöver bytas? Har inte gjort detta innan på såpass kort tid, eller var det bara otur att det råkade frysa nu i filtret? Kan vattnet i filtret nu ha försvunnit av sig självt eller bör jag tappa det eller göra som han säger och byta hela filtret igen? Är originalfilter i bilen, inga kopior.
Lite orolig för att det skall frysa igen är jag, blir nog svårt isåfall att tina upp det igen då för nu kommer kölden här.
/Niklas
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Megane II startar inte , vad är felet? (kallt) Akuthjälp
Dieselfilter byts vid varje 6000 mils intervall.
Vid varje service skall det dock dräneras på vatten.
Du skall nog inte behöva byta filter igen, tror det är ngt helt annat fel på bilen.
Vid varje service skall det dock dräneras på vatten.
Du skall nog inte behöva byta filter igen, tror det är ngt helt annat fel på bilen.
Johnny Söderström
Re: Megane II startar inte , vad är felet? (kallt) Akuthjälp
Är nog dräneringen det handlar om, bilen startade på ett kick imorse men dog efter 1 sekund. Använde handpumpen efter det och sen så startade den på ett kick och fortsatte gå. Vad beror detta på? Troligt isproppar va? För det kan inte vara annat som stryper bränsletillförseln så fort det blir minusgrader bara? Eller drar den in luft någonstans?Starbright wrote:Dieselfilter byts vid varje 6000 mils intervall.
Vid varje service skall det dock dräneras på vatten.
Du skall nog inte behöva byta filter igen, tror det är ngt helt annat fel på bilen.
Det intressanta i sammanhanget är ju att jag servade själv nu senast efter 1500mil och då dränerade jag inte filtret, får väl göra det så fort det blir några plusgrader alternativt efter att jag varmkört bilen (dock bränner jag mig bara på något i motorn då som vanligt)
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Megane II startar inte , vad är felet? (kallt) Akuthjälp
Kolla att luftskruv på ovansidan filtret är ordentligt åtskruvad. Låter mera som att det är luft än vatten som spökar. Det ska rätt mycket till om det bildas så mycket vatten i filtret på 6 månader.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Megane II startar inte , vad är felet? (kallt) Akuthjälp
Ja du är inte ute och cyklar kan jag säga, detaljstuderade hur dieseln kommer flödandes till filtret och sedan därefter. Före start så fanns det en luftbubbla längst bak i slangen (genomskinlig som tur är) före filtret men det påverkade inte första sekundstarten imorse. Därefter dog den direkt dock. Gick och tittade igen och noterade att nu var det bränsletomt från filtret och fram. Därefter handpumpade jag in bränsle till spridarna och bilen startade direkt. Nu kontroll vad som sker därefter i motorrummet och jag noterar att dieseln flödar fint och luftfritt från tanken till filtret men från filtret och till motorn noteras rejält med tjuvluft och luft/bränsleblandningen skulle göra vilken förgasare som helst avundsjuk. Säkert en 50/50 luft/bränsle i slangen till motorn från filtret dvs något är knas med filtret.
Då man precis har bytt på vinterdäcken och krånglat hade jag helst undvikit att skruva av och knö innanför däcket men har troligen inget annat val.
Min fråga: Är det dräneringsskruven undertill påfiltret som troligen inte är åtdragen eller finns det fler skruvar i filtret som behöver kontrolleras? Går de isåfall att dra åt utan att behöva plocka ner filtret?
/Niklas
Då man precis har bytt på vinterdäcken och krånglat hade jag helst undvikit att skruva av och knö innanför däcket men har troligen inget annat val.
Min fråga: Är det dräneringsskruven undertill påfiltret som troligen inte är åtdragen eller finns det fler skruvar i filtret som behöver kontrolleras? Går de isåfall att dra åt utan att behöva plocka ner filtret?
/Niklas
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Megane II startar inte , vad är felet? (kallt) Akuthjälp
Om skruven på undersidan är på glänt så borde det droppa ut diesel. Om skruven på ovansidan inte är tät bör det kunna sugas in luft när motorn är igång och kanske komma ut lite diesel när den är avslagen. Kolla även slangar noga. De kan ha läckage. Det borde synas dieselfläckar i så fall.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.