Byta nedre spindelled/kulled på megane II

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Donald218

Byta nedre spindelled/kulled på megane II

Post by Donald218 »

Hej

Har en megane II 03a som har glapp i spindelleden nedre höger fram(både inre och yttre styrled är bytta förra året). Hur svårt är det att byta en sådan med normala mekaniker kunskaper och hemma garage?

Hälsningar Björn
Björn Jönsson

Renault Megane II 2003
1,6i 16V
jnl78

Re: Byta nedre spindelled/kulled på megane II

Post by jnl78 »

Brukar väl inte vara jätteknixigt på äldre bilar i vart fall, dock bör man ju göra en hjulinställning efteråt om man är hyfsat petig vilket gör att jag numera alltid lämna in framvagnsarbetet till någon som kan göra det också. Om däcken slits galet efter kan det kosta mer än det smakar.

Undras förresten om det inte var så att du behövde kapa med vinkelslip för att få bort leden på denna bilen, jo det var nog så och ersätta med nya bult på de gamlas position.
I vissa fall kan det förenkla att byta hela länkarmen istället för enbart leden.

Inte som på min gamla Polo som man bytte på under en halvtimme med en spindelledsavdragare från Biltema.
Niklas Larsson, Renault megane 2007, 1.9 cdi (med kroniska elfel)
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

Det beror på.

Man kan byta den på 2 sätt.
antingen byter man ut hela länkarmen eller så använder man speciellt pressverktyg och pressar ur och i kulleden från länkarmen.

Byte Länkarm är vanligast och enklaste sättet, och kräver inga direkta specialverktyg, dock en E16 hylsa för att lossa bultarna till länkarmen.
Johnny Söderström
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Post by Starbright »

kapa dem tre nitarna som håller kulleden görs, vad jag vet, bara på Laguna 2 och Espace. evt även avantime ( har aldrig jobbat med en sådan)

Denna bil gäller megané 2 och då gäller det som jag skrev innan här.

Framvagnsinställning bör absolut göras efter byte av länkarm.
Johnny Söderström
Post Reply