Byte av torsionsfjädring renault laguna 1999 1,8
Moderator: Forumpolisen
Byte av torsionsfjädring renault laguna 1999 1,8
Jag ska byta torsionfjädringsstavarna på min renault för den har säckat ihop helt och hållet i bakvagnen
Har insett att det kan vara ganska mycket jobb att få den dessa
bör väl ha gas o svets +stor slägga tillgänglig ev värma och svetsa på järnbit på själva stången för kunna knacka den den
Men det jag undrar är att : hur svårt är det att få dit dessa nya stavar i exakt rätt position(finns det nån märkning?)
Skulle jag inte få dessa rätt så blir bilen för hög resp för låg
Om det är någon som har bytt dessa är jag tacksam för tips som kan underlätta
Har insett att det kan vara ganska mycket jobb att få den dessa
bör väl ha gas o svets +stor slägga tillgänglig ev värma och svetsa på järnbit på själva stången för kunna knacka den den
Men det jag undrar är att : hur svårt är det att få dit dessa nya stavar i exakt rätt position(finns det nån märkning?)
Skulle jag inte få dessa rätt så blir bilen för hög resp för låg
Om det är någon som har bytt dessa är jag tacksam för tips som kan underlätta
Draghammare brukar räcka..man drar ut dom.... stavarna kan sättas i vilket läge man vill, beroende på vilken höjd man vill ha på bilen. Om man skall göra det lite enkelt förklarat,höj bilen lite högre än vad du vill den skall va,tryck sedan i stavarna, skall man göra det riktigt tex en normalsänkning, så mäter man vilket läge fjädringen är och reducerar lr ökar måttet för att få en annan höjd... tänk på att få samma mått på båda sidor annars blir bilen sned...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Helt enkelt bara att montera dit dom då i önskat läge och sänka ner bilen o mäta att jag har samma mått på bägge sidorTony wrote:Draghammare brukar räcka..man drar ut dom.... stavarna kan sättas i vilket läge man vill, beroende på vilken höjd man vill ha på bilen. Om man skall göra det lite enkelt förklarat,höj bilen lite högre än vad du vill den skall va,tryck sedan i stavarna, skall man göra det riktigt tex en normalsänkning, så mäter man vilket läge fjädringen är och reducerar lr ökar måttet för att få en annan höjd... tänk på att få samma mått på båda sidor annars blir bilen sned...
Antagligen så är inte alla 4st stavarna slut utan bara 2st(förhoppningsvis) för dom är ju svindyra 2000 kr/st enligt bilia
Men om det inte är synliga fel på dom efter demonteringen .....hur testar man dom ??
2st fjäderstavar och 2st kränghämmarstavar.
Är du säker på att stavarna gått av På R19 brukar det vara fästet för staven ute vid trösklen som gett upp.Det är en gummibussning som är ipressad i karosserifästet där vulkningen släpper.
Är du säker på att stavarna gått av På R19 brukar det vara fästet för staven ute vid trösklen som gett upp.Det är en gummibussning som är ipressad i karosserifästet där vulkningen släpper.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Nej ingen av stavarna ser ut att ha gått av...har bara lyst med med ficklampa iförsig ska åka med bilen till en lyft nu och kolla....Dennis wrote:2st fjäderstavar och 2st kränghämmarstavar.
Är du säker på att stavarna gått av På R19 brukar det vara fästet för staven ute vid trösklen som gett upp.Det är en gummibussning som är ipressad i karosserifästet där vulkningen släpper.
Så antagligen är det som du säger att vulkningen har släppt....(nu blev jag glad ....säkert inte så dyrt) tack dennis
Men vilka stavar är vilka ....dom övre eller undre? eller om jag omformulerar främre eller bakre
alltså vilka är krängnings resp fjäderstavar?.....skiljer det nåt tjocklek eller så '??
det ser du vilka som går att dra ut,dom sitter bakom täcklocken i änden på axeln. kommer inte ihåg hur det ser ut,har för mig att det blir främre....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Har skruvat isär det nu.....och en fjäderstav hade gått av ute i fästet vid tröskeln samt att bussningen hade släppt från ytterringen(så ska det väl intre vara) har inte fått isär andra sidan än men det var spänst i fästet i alla fall när jag lossadeTony wrote:det ser du vilka som går att dra ut,dom sitter bakom täcklocken i änden på axeln. kommer inte ihåg hur det ser ut,har för mig att det blir främre....
och det tyder ju på att den är ok
men jag ska i alla fall byta bägge bussningarna nu när jag har isär det
Jaha trångt o jävligt var det så jag plockade bort hela bakaxeln
och fjäderstavarna satt fast ordentligt fick värma ordentligt sen var det inga problem även på bussningsringarna fick jag väma lite o sen knacka bort
Nu har jag i alla fall fått bort bägge stavarna rengjort alla spår och plockat bort dom defekta bussningara(hade släppt i vulkningen)
Har beställt nya bussningar o fjäderstav får dessa på fredag
Nu är det bara ett problem!
eftersom jag har hela bakaxeln bortplockad vore det väldigt bra veta vilken vinkel jag ska pressa fast dom nya bussningarna....kan väl vara inte vara jättenoga men att det bör ju vara på ett ungefär rätt annars är det väl risk att vulkningen i dom nya bussningarna ganska direkt slits sönder
eller tål dom att fjädras så mycket
och fjäderstavarna satt fast ordentligt fick värma ordentligt sen var det inga problem även på bussningsringarna fick jag väma lite o sen knacka bort
Nu har jag i alla fall fått bort bägge stavarna rengjort alla spår och plockat bort dom defekta bussningara(hade släppt i vulkningen)
Har beställt nya bussningar o fjäderstav får dessa på fredag
Nu är det bara ett problem!
eftersom jag har hela bakaxeln bortplockad vore det väldigt bra veta vilken vinkel jag ska pressa fast dom nya bussningarna....kan väl vara inte vara jättenoga men att det bör ju vara på ett ungefär rätt annars är det väl risk att vulkningen i dom nya bussningarna ganska direkt slits sönder
eller tål dom att fjädras så mycket
Re: Byte av torsionsfjädring renault laguna 1999 1,8
Lyfter denna gamla tråd och hoppas på hjälp
Har samma problem. Det har knakat en del det sista och ikväll hörde jag en smäll och hela bakenvagnen säcka. Hissade upp och kollade inget som är synligt av.
Förmodar att det bara är att skruva ner hela bakaxeln och kolla.
Ska man sen slå av plasthatten som sitter vid dom främre stavarna men sen då ??
// Anders
Har samma problem. Det har knakat en del det sista och ikväll hörde jag en smäll och hela bakenvagnen säcka. Hissade upp och kollade inget som är synligt av.
Förmodar att det bara är att skruva ner hela bakaxeln och kolla.
Ska man sen slå av plasthatten som sitter vid dom främre stavarna men sen då ??
// Anders
Anders Schagerström
Re: Byte av torsionsfjädring renault laguna 1999 1,8
Bakaxel nermonterad.
är det bara att värma och dra med en avdragare för att få av fästet ?
Någon som vet ??
är det bara att värma och dra med en avdragare för att få av fästet ?
Någon som vet ??
Anders Schagerström
Re: Byte av torsionsfjädring renault laguna 1999 1,8
Typ =)
Du har gängor i torisionen bakom plastkopparna som du redan tagit bort på bilden.
Rengör dessa. Fixa en tillräckligt lång bult som du trär på en hylsa. Skruva dit bulten i gängorna så hylsan skapar ett "spänn". Värm och slå som faen !!
Du har gängor i torisionen bakom plastkopparna som du redan tagit bort på bilden.
Rengör dessa. Fixa en tillräckligt lång bult som du trär på en hylsa. Skruva dit bulten i gängorna så hylsan skapar ett "spänn". Värm och slå som faen !!
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: