Kamrem Megane II -08

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mrzona
Posts: 3
Joined: 28 Sep 2013, 14:04
Location: kungsbacka

Kamrem Megane II -08

Post by mrzona »

Hej,
Fråga ang kamremsbyte på en megane II -08 1.6 16V :

Har monterat ned gammal kamrem och har låst motor med befintliga lås och mothåll som rekommenderas i verkstadshandbok.

Problemet är vid montering av ny kamrem. Remmen är för kort! Saknas ca 15 mm för att få på remmen. Vevaxel och kamaxlar är låsta. Kugghjulet på vevaxeltappen löper fritt och remspännaren är i släppt läge .

Leverantör konfirmar att alla delar är korrekt för min motor. Någon som känner igen sig i detta och kan tipsa om vad som felar?

Har bytt kamremmar på alla möjliga bilmodeller och båtmotorer men har aldrig och jag menar aldrig varit med om att kamremmen ej går att montera för att den är den är för tight. Spännrullen står enligt verkstadshandbok i rätt utgångsläge för att montera ny rem. Kom gärna med idéer för mina har tagit slut.


mvh Daniel
Daniel Maniette
Göte J
Posts: 218
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: Kamrem Megane II -08

Post by Göte J »

Men om du lägger nya remmen på den gamla så ser du väl om det är samma antal kuggar! Är det inte det, då är det fel rem vad leverantören än säger. Kamremmar töjer sig inte, åtminstone inte 15 mm.
Har5 du gett leverantören rätt motorkod?
// Göte J
mrzona
Posts: 3
Joined: 28 Sep 2013, 14:04
Location: kungsbacka

Re: Kamrem Megane II -08

Post by mrzona »

Göte J wrote:Men om du lägger nya remmen på den gamla så ser du väl om det är samma antal kuggar! Är det inte det, då är det fel rem vad leverantören än säger. Kamremmar töjer sig inte, åtminstone inte 15 mm.
Har5 du gett leverantören rätt motorkod?
// Göte J

Tack för svar,

Jag checkade kamremmen och både gamla och nya remmen hade 132 "kuggar" med likadant avstånd mellan.

Kämpat hela eftermiddagen med olika anfallsvinklar men med samma resultat... remmen går ej på.

Någon som har erfarenhet av remspännaren? Känns som den "släpper" oherhört lite för att ens kunna sätta på en rem. Finns det några trix?

Känns väldigt idotiskt av RENAULT att ha en sådan vass kant på remspännaren. Om den varit lite mjukare rundning så kanske det hade gått att slida på remmen...


Mvh
Daniel Maniette
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kamrem Megane II -08

Post by Tony »

mrzona wrote:
Göte J wrote:Men om du lägger nya remmen på den gamla så ser du väl om det är samma antal kuggar! Är det inte det, då är det fel rem vad leverantören än säger. Kamremmar töjer sig inte, åtminstone inte 15 mm.
Har5 du gett leverantören rätt motorkod?
// Göte J

Tack för svar,

Jag checkade kamremmen och både gamla och nya remmen hade 132 "kuggar" med likadant avstånd mellan.

Kämpat hela eftermiddagen med olika anfallsvinklar men med samma resultat... remmen går ej på.

Någon som har erfarenhet av remspännaren? Känns som den "släpper" oherhört lite för att ens kunna sätta på en rem. Finns det några trix?

Känns väldigt idotiskt av RENAULT att ha en sådan vass kant på remspännaren. Om den varit lite mjukare rundning så kanske det hade gått att slida på remmen...


Mvh
har aldrig kollat hur spännaren ser ut på en sådan,men den borde inte vara annorlunda än dom jag gjort det på, du kan inte sätta på remmen ordentligt på ett par ställen och tro att du kan få på den på dom andra sen ,sätt på remmen ytterst lite på varje ställe och sedan tryck på den,har du inte spännaren i sitt yttersta så kan du glömma det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Kamrem Megane II -08

Post by Starbright »

Nej det finns ett enklare sätt...

lossa skruven och ta bort brytrullen, lägg på remmen över Vevaxel, vattenpump kamaxlar och spännrulle. Ta sedan och montera dit brytrullen. Mycket lättare att få på remmen på detta vis. Dra skruven till brytrullen 50 nm och resterande skruvar enl instruktion.

Har du inte en Tx50 bits som behövs för att släppa skruven till brytrullen får du försöka med Tonys förslag, dock är det mycket krångligare.
Johnny Söderström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Kamrem Megane II -08

Post by Tony »

Starbright wrote:Nej det finns ett enklare sätt...

lossa skruven och ta bort brytrullen, lägg på remmen över Vevaxel, vattenpump kamaxlar och spännrulle. Ta sedan och montera dit brytrullen. Mycket lättare att få på remmen på detta vis. Dra skruven till brytrullen 50 nm och resterande skruvar enl instruktion.

Har du inte en Tx50 bits som behövs för att släppa skruven till brytrullen får du försöka med Tonys förslag, dock är det mycket krångligare.
OK, Det funkar inte på F7 motorerna jag gjort på, brytrullen sitter instoppad UNDER den inre plåtkåpan om man inte tar bort oljepumpsdrevet så får man vålda och det går def inte med en rem på plats.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Kamrem Megane II -08

Post by Starbright »

Har säkerligen snart bytt ett 100-tal kamremmar på K4M motorerna.
Har däremot knappt hållit på med F7R- motorerna, så hur dem är att byta på låter jag vara osagt.
Johnny Söderström
mrzona
Posts: 3
Joined: 28 Sep 2013, 14:04
Location: kungsbacka

Re: Kamrem Megane II -08

Post by mrzona »

Hej,

Vill tacka för era svar! Efter att ta bort löprullen eller brytrullen som den kallas så fick jag dit kamremmen.

Är mycket tacksam för sådana enkla tips .

Efter lite mek och inställningar så var det dags att starta. Bilen hostar igång i en hundradels sekund för att sedan dö.

Kollade snabbt kamaxelrörelse genom att ta bort oljelocket men allt rörde sig fint.
Såg då att immolampa lös med fast sken.... efter lite fix och crankning så startade bilen upp så fint och fick stå så i 5 min .


Tack så mycket en än gång:)


Mvh Daniel
Daniel Maniette
Post Reply