1.6L VS 2.0L MOTOR
Moderator: Forumpolisen
1.6L VS 2.0L MOTOR
Hej forumet.
Är nu ägare till 2 st Meganer
1 sport tourer 2.0 2005 med 22000mil
1 dynamique 1.6 2008 med 8000mil
Min fråga är ...är 1.6l motorn samma motor som 2.0 men att det är större block i 2.0 ?
Eller kan någon som förstår sig på förklara den skillnaden som är mellan dessa 2 motorer så vore jag tacksam för ett svar,jag vet att hästantalet är en skillnad på typ 25-30 hkr mellan dessa men vad är det som gör att 2.0 har flera hkr
Min fråga är ...är 1.6l motorn samma motor som 2.0 men att det är större block i 2.0 ?
Eller kan någon som förstår sig på förklara den skillnaden som är mellan dessa 2 motorer så vore jag tacksam för ett svar,jag vet att hästantalet är en skillnad på typ 25-30 hkr mellan dessa men vad är det som gör att 2.0 har flera hkr
Jack Black
Re: 1.6L VS 2.0L MOTOR
Dom motorerna tillhör olika familjer, 2 liters motorn har ju 20% mer volym och borde ha 20 % mer effekt, en motor är en pump kan man få den pumpa mer luft/bränsle ger den mer effekt,och en större volym bättre pump om man inte tvingar in blandningen i motornjackblack wrote:Hej forumet.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ok..ja hajjar principen
En fråga till...min sport tourer 2.0l är den förstärkt på något vis om man jämför med min dynamique med 1.6l?eller är det samma chassi o samma låda typ?jag tänker på om det är hårdare fjädrar,starkare stag,styvare chassi osv osv
En fråga till...min sport tourer 2.0l är den förstärkt på något vis om man jämför med min dynamique med 1.6l?eller är det samma chassi o samma låda typ?jag tänker på om det är hårdare fjädrar,starkare stag,styvare chassi osv osv
Jack Black
Chassiet är säkert samma,lådan är vald efter kraften i motorn,fjädrar anpassade efter tyngre motor eller andra utrustningsalternativjackblack wrote:ok..ja hajjar principen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st