OBD !
Moderator: Forumpolisen
OBD !
Hej.
Fick alla bromsljus utslagna på min Renault.
Parkeringsljus funkade liksom blinkers.
Mätte alla säkringar både i motor rummet och vid vänster sida nertill instrumentbrädan.
Alla säkringar var reko.
Efter en stunds dividerande kunde det konstateras att Kabel stammen in till OBD Kontakt huset var glappa i sina ( Krymp stift från kablaget in till diagnostik plinten ).
De omkrympte kablaget med nya stift.
Med påföljd att Bromsljusen lyste igen men ABS systemet gick i spagat.
D.v.s när jag bromsar i låg hastighet så går ABS pumpen igång och genererar detta klassiska läte.
Känns som metall mot metall.
Vilken beteckning har dessa krympstift hos Renault Verkstad?
Vilken typ av krymp tång används?
Tack för era svar.
Med vänlig hälsning:LG
Fick alla bromsljus utslagna på min Renault.
Parkeringsljus funkade liksom blinkers.
Mätte alla säkringar både i motor rummet och vid vänster sida nertill instrumentbrädan.
Alla säkringar var reko.
Efter en stunds dividerande kunde det konstateras att Kabel stammen in till OBD Kontakt huset var glappa i sina ( Krymp stift från kablaget in till diagnostik plinten ).
De omkrympte kablaget med nya stift.
Med påföljd att Bromsljusen lyste igen men ABS systemet gick i spagat.
D.v.s när jag bromsar i låg hastighet så går ABS pumpen igång och genererar detta klassiska läte.
Känns som metall mot metall.
Vilken beteckning har dessa krympstift hos Renault Verkstad?
Vilken typ av krymp tång används?
Tack för era svar.
Med vänlig hälsning:LG
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: OBD !
Hej Lalo!
Förstår verkligen inte alls vad detta handlar om..
Hur kan ngt glappt stift i OBD kontakten orsaka att inte bromsljusen fungerar?
Vilken kabelstam menar du dem har "krympt på" nya stift till?
Dina bromsljus var ur funktion.. men funkade ABS:en innan ? om den fungerade började den dumma sig direkt efter kabelreparationen? isf är det ett helgalet kabelproblem.
blir inte klok alls på det du skriver ><
Förstår verkligen inte alls vad detta handlar om..
Hur kan ngt glappt stift i OBD kontakten orsaka att inte bromsljusen fungerar?
Vilken kabelstam menar du dem har "krympt på" nya stift till?
Dina bromsljus var ur funktion.. men funkade ABS:en innan ? om den fungerade började den dumma sig direkt efter kabelreparationen? isf är det ett helgalet kabelproblem.
blir inte klok alls på det du skriver ><
Johnny Söderström
Re: OBD !
Var väl bromljuskontakten första gången, och är en sprucken abskrans som orsakar pedalfrossan.
Att glappa stift i obd-uttaget skulle störa funktionen ser jag som omöjligt! De stften är potinsialfria mot varandra. Kan på sin höjd orsaka att man inte kommer i kontakt med styrdonet med interfacet.
Låter som TATTARMEK
Att glappa stift i obd-uttaget skulle störa funktionen ser jag som omöjligt! De stften är potinsialfria mot varandra. Kan på sin höjd orsaka att man inte kommer i kontakt med styrdonet med interfacet.
Låter som TATTARMEK
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Re: OBD !
Hejsan.
Innan Bromsljusen la av så fungerade ABS systemet utan anmärkningar.
Bromsljusen lyser nu som de ska.
Efter en lätt felsökning och omkrympta stift så kom ( ABS pumpen att väsa ifrån sig).
Ingen indikation i instrumentbrädan!
Ej heller någon felsymbol???
Kabelstammen är den under instrumentbrädan som den Svenska Bilbesiktningen vill i samband med årlig besiktning också köra en Diagnos på bilen för stattestick skull.
Kabelstammen består i ca 5 till 7 kablar.
Har ingen ritning på vart de leder?
Jo Suck håller med dig det är egendomligt........
Med vänlig hälsning: LG
Innan Bromsljusen la av så fungerade ABS systemet utan anmärkningar.
Bromsljusen lyser nu som de ska.
Efter en lätt felsökning och omkrympta stift så kom ( ABS pumpen att väsa ifrån sig).
Ingen indikation i instrumentbrädan!
Ej heller någon felsymbol???
Kabelstammen är den under instrumentbrädan som den Svenska Bilbesiktningen vill i samband med årlig besiktning också köra en Diagnos på bilen för stattestick skull.
Kabelstammen består i ca 5 till 7 kablar.
Har ingen ritning på vart de leder?
Jo Suck håller med dig det är egendomligt........
Med vänlig hälsning: LG
Starbright wrote:Hej Lalo!
Förstår verkligen inte alls vad detta handlar om..
Hur kan ngt glappt stift i OBD kontakten orsaka att inte bromsljusen fungerar?
Vilken kabelstam menar du dem har "krympt på" nya stift till?
Dina bromsljus var ur funktion.. men funkade ABS:en innan ? om den fungerade började den dumma sig direkt efter kabelreparationen? isf är det ett helgalet kabelproblem.
blir inte klok alls på det du skriver ><
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Re: OBD !
Hej.
Som jag skrev så var samtliga säkringar och lampor hela i bilen.
Misstanke riktades då till Just OBD kontakten som visade sig ha ett par glappa stift.
Killen omstiftade Donet och bromsljusen kom att fungera ögonblickligen.
Kan hända att killen när han stiftade om donet kortslöt något stift?
Eller att avisoleringen var för lång och kortslöt eller brist på kontakt eller för kort avisolering av kabeln?
Mystiskt i.a.f........
Bilen bromsar som den ska.
Bromsljusen funkar som de ska vid tryckning av bromspedalen.
Men vid låg hastighet och lätt bromsning till stillastående så känns det som att hela bilen lätt gungar???
Svårt att beskriva i text.
Jag kommer att köra en diagnos senare till hösten......
Med vänlig hälsning:LG
Som jag skrev så var samtliga säkringar och lampor hela i bilen.
Misstanke riktades då till Just OBD kontakten som visade sig ha ett par glappa stift.
Killen omstiftade Donet och bromsljusen kom att fungera ögonblickligen.
Kan hända att killen när han stiftade om donet kortslöt något stift?
Eller att avisoleringen var för lång och kortslöt eller brist på kontakt eller för kort avisolering av kabeln?
Mystiskt i.a.f........
Bilen bromsar som den ska.
Bromsljusen funkar som de ska vid tryckning av bromspedalen.
Men vid låg hastighet och lätt bromsning till stillastående så känns det som att hela bilen lätt gungar???
Svårt att beskriva i text.
Jag kommer att köra en diagnos senare till hösten......
Med vänlig hälsning:LG
Dennis wrote:Var väl bromljuskontakten första gången, och är en sprucken abskrans som orsakar pedalfrossan.
Att glappa stift i obd-uttaget skulle störa funktionen ser jag som omöjligt! De stften är potinsialfria mot varandra. Kan på sin höjd orsaka att man inte kommer i kontakt med styrdonet med interfacet.
Låter som TATTARMEK
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: OBD !
Håller med om det som Dennis skriver..
Lösa kablar i OBD kontakten skall inte orsaka att bromsljuset inte fungerar.
OBD-kontakten är inte kopplad på kretsen för bromsljus ö.h.t
Om ABS-ljudet kommer när du kör i lugn hastighet och trycker lite lätt på bromsen så är vanligaste felet felaktig signal från ABS-givaren.. antingen sprucken krans eller mindre bra funktion på själva sensorn.
Bytte inte du drivknutar/axlar för inte så länge sedan?
om inte man kan få fram en trolig orsak till att omlödning av stiften i kontakten hjälpte så tror jag det bara är slumpen som gjorde att ljusen fungerade efteråt.
Bromsljuskontakten är en vanlig felkälla vid bromsljusbortfall.
Om du bromsar in hårt.. går ABS-funktionen på då som normalt?
Lösa kablar i OBD kontakten skall inte orsaka att bromsljuset inte fungerar.
OBD-kontakten är inte kopplad på kretsen för bromsljus ö.h.t
Om ABS-ljudet kommer när du kör i lugn hastighet och trycker lite lätt på bromsen så är vanligaste felet felaktig signal från ABS-givaren.. antingen sprucken krans eller mindre bra funktion på själva sensorn.
Bytte inte du drivknutar/axlar för inte så länge sedan?
om inte man kan få fram en trolig orsak till att omlödning av stiften i kontakten hjälpte så tror jag det bara är slumpen som gjorde att ljusen fungerade efteråt.
Bromsljuskontakten är en vanlig felkälla vid bromsljusbortfall.
Om du bromsar in hårt.. går ABS-funktionen på då som normalt?
Johnny Söderström
Re: OBD !
Hej.
Jo jag bytte hjullager abs krans och knut.
När jag bromsar in hårt så självklart funkar allting som det ska.
Det är just detta som förbryllar mig så in i norden.......
Men jag tar tag i detta innan bilbesiktning i mars månad.......
Tack alla för era positiva och roliga yrkes kommentarer.
Med vänlig hälsning:LG
Jo jag bytte hjullager abs krans och knut.
När jag bromsar in hårt så självklart funkar allting som det ska.
Det är just detta som förbryllar mig så in i norden.......
Men jag tar tag i detta innan bilbesiktning i mars månad.......
Tack alla för era positiva och roliga yrkes kommentarer.
Med vänlig hälsning:LG
Starbright wrote:Håller med om det som Dennis skriver..
Lösa kablar i OBD kontakten skall inte orsaka att bromsljuset inte fungerar.
OBD-kontakten är inte kopplad på kretsen för bromsljus ö.h.t
Om ABS-ljudet kommer när du kör i lugn hastighet och trycker lite lätt på bromsen så är vanligaste felet felaktig signal från ABS-givaren.. antingen sprucken krans eller mindre bra funktion på själva sensorn.
Bytte inte du drivknutar/axlar för inte så länge sedan?
om inte man kan få fram en trolig orsak till att omlödning av stiften i kontakten hjälpte så tror jag det bara är slumpen som gjorde att ljusen fungerade efteråt.
Bromsljuskontakten är en vanlig felkälla vid bromsljusbortfall.
Om du bromsar in hårt.. går ABS-funktionen på då som normalt?
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Re: OBD !
Hejsan.
Igen så slogs mina bakre bromsljus av p.g.a ett kabelbrott.
Tro det eller inte men i min bil så finns det en datakabel med 3 anslutningar och kablarna är markerade GUL, BRUN och GRÅ Kabel.
Dessa kablar 3 till antal hängde under vid bromspedalen och säkerligen så klappade jag till den och orsakade detta kabelbrott.
Vilken betydelse dessa kablar har tekniskt vet bara de som har dragit dem 2003 då min Megane tillverkades.
Ett av dessa 3 krympstift var alltså av var den gråa kabeln.
Nu köpte jag kabelskor vid mekonomen 3 st med blå markerade och killen klämde dom med rätt kabelskotång.
Och vips så har jag mina lysande bromsljus igen........
Visst är det lustigt?
Hälsar:LG
Igen så slogs mina bakre bromsljus av p.g.a ett kabelbrott.
Tro det eller inte men i min bil så finns det en datakabel med 3 anslutningar och kablarna är markerade GUL, BRUN och GRÅ Kabel.
Dessa kablar 3 till antal hängde under vid bromspedalen och säkerligen så klappade jag till den och orsakade detta kabelbrott.
Vilken betydelse dessa kablar har tekniskt vet bara de som har dragit dem 2003 då min Megane tillverkades.
Ett av dessa 3 krympstift var alltså av var den gråa kabeln.
Nu köpte jag kabelskor vid mekonomen 3 st med blå markerade och killen klämde dom med rätt kabelskotång.
Och vips så har jag mina lysande bromsljus igen........
Visst är det lustigt?
Hälsar:LG
Starbright wrote:Håller med om det som Dennis skriver..
Lösa kablar i OBD kontakten skall inte orsaka att bromsljuset inte fungerar.
OBD-kontakten är inte kopplad på kretsen för bromsljus ö.h.t
Om ABS-ljudet kommer när du kör i lugn hastighet och trycker lite lätt på bromsen så är vanligaste felet felaktig signal från ABS-givaren.. antingen sprucken krans eller mindre bra funktion på själva sensorn.
Bytte inte du drivknutar/axlar för inte så länge sedan?
om inte man kan få fram en trolig orsak till att omlödning av stiften i kontakten hjälpte så tror jag det bara är slumpen som gjorde att ljusen fungerade efteråt.
Bromsljuskontakten är en vanlig felkälla vid bromsljusbortfall.
Om du bromsar in hårt.. går ABS-funktionen på då som normalt?
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Re: OBD !
Hejsan.
Igen så slogs mina bakre bromsljus av p.g.a ett kabelbrott.
Tro det eller inte men i min bil så finns det en datakabel med 3 anslutningar och kablarna är markerade GUL, BRUN och GRÅ Kabel.
Dessa kablar 3 till antal hängde under vid bromspedalen och säkerligen så klappade jag till den och orsakade detta kabelbrott.
Vilken betydelse dessa kablar har tekniskt vet bara de som har dragit dem 2003 då min Megane tillverkades.
Ett av dessa 3 krympstift var alltså av var den gråa kabeln.
Nu köpte jag kabelskor vid mekonomen 3 st med blå markerade och killen klämde dom med rätt kabelskotång.
Och vips så har jag mina lysande bromsljus igen........
Visst är det lustigt?
Hälsar:LG
Igen så slogs mina bakre bromsljus av p.g.a ett kabelbrott.
Tro det eller inte men i min bil så finns det en datakabel med 3 anslutningar och kablarna är markerade GUL, BRUN och GRÅ Kabel.
Dessa kablar 3 till antal hängde under vid bromspedalen och säkerligen så klappade jag till den och orsakade detta kabelbrott.
Vilken betydelse dessa kablar har tekniskt vet bara de som har dragit dem 2003 då min Megane tillverkades.
Ett av dessa 3 krympstift var alltså av var den gråa kabeln.
Nu köpte jag kabelskor vid mekonomen 3 st med blå markerade och killen klämde dom med rätt kabelskotång.
Och vips så har jag mina lysande bromsljus igen........
Visst är det lustigt?
Hälsar:LG
Starbright wrote:Håller med om det som Dennis skriver..
Lösa kablar i OBD kontakten skall inte orsaka att bromsljuset inte fungerar.
OBD-kontakten är inte kopplad på kretsen för bromsljus ö.h.t
Om ABS-ljudet kommer när du kör i lugn hastighet och trycker lite lätt på bromsen så är vanligaste felet felaktig signal från ABS-givaren.. antingen sprucken krans eller mindre bra funktion på själva sensorn.
Bytte inte du drivknutar/axlar för inte så länge sedan?
om inte man kan få fram en trolig orsak till att omlödning av stiften i kontakten hjälpte så tror jag det bara är slumpen som gjorde att ljusen fungerade efteråt.
Bromsljuskontakten är en vanlig felkälla vid bromsljusbortfall.
Om du bromsar in hårt.. går ABS-funktionen på då som normalt?
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007