Airbag-lampa som inte vill slockna

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
AndersO

Airbag-lampa som inte vill slockna

Post by AndersO »

Jag har en Renault megane (I) -02 där servicelampan och airbag-lampen tänds. Detta är ett problem som kommer och går och verkade först hänga ihop med att man justerade stolen. Efter att ha läst på detta forumet drog jag slutsatsen att det rörde sig om glapp i kontakterna under någon av stolarna. Därför är nu 4 kontakter på vardera sida bortklippta och sladdarna ihoplödda. Problemet är att lampan inte har slocknat. Den håller fortfarande på och tänds emellanåt som om det är glapp i en kabel.

Min fråga är såledels, vilka av kontakterna under sätet kan tända airbaglampan? Och är det andra delar saker som kan ge samma symptom?

De kontakter jag tagit bort är två mindre (blåa & bruna sladdar) och den större kontakten de sitter ihop med. Samt den svarta sladden som går till bälteshållaren.

Får man ut tydliga indikationer på var glappet är om man låter Bilia läsa av felkoderna?

Tacksam för svar
Anders Olsson
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Airbag-lampa som inte vill slockna

Post by Starbright »

Varje stol har 2 "enheter" bältessträckare samt sidoairbag.

Om du har lödit ihop kontakterna för båda funktionerna på båda sidor så borde inte glappet ligga där.. men evt kan ju glappet sitta i själva enheten, t.ex bältessträckaren.

Läser man ut felkoderna så får du en klar indikation vilken enhet som är felaktig och kan fortsätta felsöka.

/johnny
Johnny Söderström
AndersO

LÖST! Re: Airbag-lampa som inte vill slockna

Post by AndersO »

Hej och tack för inputen.
Jag gjorde som föreslaget och körde in till Bilia på Hisingen för att få ut felkoden.

Det visade sig att jag hade 2 lagrade felkoder men som var lösta:
DF079 Kretsar främre bältessträckare
DF077 Krets sidoairbag bröstkorg fram förarsits

Samt en felkod som inte var löst:
DF078 Kretsar bakre bältessträckare/spännrullar

Antagligen löstes de två övre av lödningen, (eller så kom de till under lödningen). Hursomhelst var de lösta och gick att ta bort.

Den sista visade sig vara kontakten på spännrullen i vänster baksäte som glappade. När man lösgjorde clipset för att kunna ta bort kontakten slocknade airbag-lampan.

Välinvesterade pengar eftersom jag inte ens visste att jag hade pyroteknik i baksätet. Så jag hade aldrig letat där utan letat mig trött i framsätet på bilen. Räkningen för 45 min felsökande landade på 370 kr. Med tanke på att timdebiteringen var 2000kr/h så är antagligen sista kvarten per timme dyr. Skämt åsido var mekanikern nog lika nyfiken som jag över var felet låg.

Sen att bilia-killen inte kunde lösa problemet eller sälja mig en ny kontakt är ju en mindre sak i sammanhanget. Nu är det ju bara att hitta en ny kontakt på skroten och löda dit eller fästa dit kontakten med buntband och låta clipset vara i olåst läge och problemet torde vara löst!
Anders Olsson
Post Reply