Clio 1,2 16v motorproblem

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Clio 1,2 16v motorproblem

Post by kenny87 »

Hej på er, nybliven Clio ägare, la nja det är ju tjejens bil. :) Köpte bilen för ungefär en vecka sedan och märkte väl inget konstigt då direkt eftersom jag aldrig kört någon Clio förut, tyckte den var slö men tänkte väl att dom går väl inte bättre men bilen såg fin ut både på utsidan och insidan så det blev köp. Fyllde på ac dagen efter och påväg hem från detta började problem.

Bilen började gå sk*t dåligt, gasen i botten för att kunna hålla 100, efter en stund började motorlampan(?) blinka, svängde in till kanten och kollade i instruktionsboken vad det betydde och körde sen vidare hemåt lugnt och fint. Gick fortfarande kasst och "hackigt", kändes som den inte gick på alla cylindrar.

Gick in och började söka för fullt på google och hittade då detta forum. Någon hade haft något liknande problem och då var det tändspolen som var kass. Fick idag hem ny tändspole och nya tändstift och bytte och höll tummarna men tyvärr kvarstod ju felet. Blev ingen skillnad alls. Bilen verkar även ta lite kylarvätska, toppade upp den till max samma dag jag köpte den och nu ca 20 mil senare står den mitt i mellan min och max. Någon som har några tips på hur jag ska gå vidare? Kan jag läsa ut några felkoder efter att motorlampan har blinkat? Har dessvärre bara en Dice felkodsläsare som bara funkar till Volvo tillsammans med deras program men någon kanske har tips på en bra till Clion?

Glömde skriva att sålänge inte motorlampan blinkar när man kör så känns det som den går ok, det är främst när den står på tomgång som den alltid går dåligt, motor skakar ganska mycket i motorrummet på tomgång.

MVH Kenny [smilie=001_005.gif]
Kenny Ström
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by kenny87 »

Ingen som har några ideér lr finns det någon i närheten av Älvängen (GBG) som har dator och Clip som skulle vilja hjälpa mig och se om man hittar något där?
Kenny Ström
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by Starbright »

Du verkar ju helt klart ha en misständning.

eftersom du har bytt tändspole och tändstift så lär det ju ha antingen med bränsletillförseln eller kompressionen att göra.

Går bilen alltid dåligt ( läs, på 3 cylindrar ) vare sig den är kall eller varm?

Eftersom den dessutom verkar göra sig av med kylvätska kan man fråga sig hur topplockspackningen mår.. gör ett kompprov för att få veta säkert.
Johnny Söderström
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by kenny87 »

Starbright wrote:Du verkar ju helt klart ha en misständning.

eftersom du har bytt tändspole och tändstift så lär det ju ha antingen med bränsletillförseln eller kompressionen att göra.

Går bilen alltid dåligt ( läs, på 3 cylindrar ) vare sig den är kall eller varm?

Eftersom den dessutom verkar göra sig av med kylvätska kan man fråga sig hur topplockspackningen mår.. gör ett kompprov för att få veta säkert.
Tycker att den går ganska ok i någon minut när den är kall men det kan ju vara för att varvet är något högre, när den går ner och lägger sig på normalt varv så tar det inte lång stund innan den börjar gå dåligt.

Detta känns som en riktigt långskott men kan en kass katalysator ha något med det att göra? Den ligger troligtvis i småbitar i hela avgassystemet, hur kunde jag tro att skramlet bara var en värmesköld som lät? :x

Har beställt en Clip nu iaf. Ska leta fram och se om min kompressionmätare passar till denna motor, har nån billig från biltema.
Kenny Ström
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by kenny87 »

Nu har jag kollat kompressionen

Kall motor

Cyl1, 175psi
Cyl2, 75psi
Cyl3, 175 psi
Cyl4, 150psi

Varm motor

Cyl1, 210psi
Cyl2, 215 psi
Cyl3, 205 psi
Cyl4, 190psi

Blir inte klok på varför cylinder 2 diffar så?
Cylinder 4 visar troligtvis lite mindre för att jag kunde inte skruva ner slangen ordentligt.
Kenny Ström
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by kenny87 »

Skaffat mig Clip nu och den felkoden jag får är "feltändning cylinder 1" dvs den som jag räknat upp som cylinder 4 i mitt komptest. Läste nånstans att fransmännen visst räknar cylindrarna från svänghjulet?

Eftersom bilen tar vatten och jag inte hittar några synliga läckage, feltändning på cylinder 1 och sämre komp på cylinder 1 så känns det som att jag får bita i det sura och lyfta loss toppen och inspektera lr vad tror ni?

Nån som har något tips på var jag kan köpa sotningssats till d4f motorn?

MVH
Kenny Ström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by Dennis »

Kollat kompet med lite olja i loppen? är det mycket högre då så har du läckande kolvringar. Är det istort sett oförändrat så läcker ventilerna.

Har du kollat ventilspelet så de inte står på = för litet spel i den cylindern.
Men eftersom den drar vatten också så....
Sotningsats m.m Autofrance 042 201620
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by kenny87 »

Nej det har jag inte gjort, ska testa med olja imorgon. Testade idag efter att jag kört en sväng på en mil då bilen faktiskt gick ganska ok och då fick jag komp på runt 15kg på 2,3,4 och 13kg på 1an. Tycker ju inte att det är en stor skillnad men vattnet försvinner ganska fort, ca 1 cm sjönk det i expansionskärlet på den milen jag körde...

Har inte kollat ventilspelet, det är ju endel sk*t att skruva bort innan man är där men det ser jag ju påvägen om jag börjar skruva bort toppen. Ventilspelet mäts på kall motor eller? Kanske är självklart nu när jag tänker efter :lol:
Kenny Ström
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by kenny87 »

Kom att tänka på en sak nu, ett mekaniskt fel så som läckande kolvringar, ventiler, blåst topplockspackning borde väl ändå vara permanent. Igår när jag var ute och körde så gick den jämnt och fint när jag körde förutom på tomgång och om jag kom ner på lägre varv på högsta växeln, runt 1500rpm då började motorn att rycka.

Efter detta stängde jag av bilen för att kolla nivån i expansionskärlet vilket då hade sjunkt runt en centimeter som jag skrev tidigare. När jag sedan startade bilen och skulle köra iväg så märkte jag direkt att den gick mycket sämre även i jämn fart runt 70, orkeslös och kändes som ett cylinder inte var med i matchen och något ryckig gång.

Testar jag bilen idag igen så kan det vara precis hur som, antingen går den fint eller så går den kasst direkt, rena lotteriet.
Kenny Ström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by Tony »

tar den vatten hela tiden+ majonäs under oljelocket? vit rök?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by kenny87 »

Tony wrote:tar den vatten hela tiden+ majonäs under oljelocket? vit rök?
Det försvinner lite vatten hela tiden ja men mängden verkar variera känns det som. Ingen baylis inte påfyllningslocket och tycker inte att jag ser någon vitrök heller.

Körde nytt komptest idag,

Cyl1, 13kg
Cyl2, 14,5kg
Cyl3, 15,5kg
Cyl4, 15kg

Med en skvätt olja i varje cylinder fick jag dessa mätvärden,

Cyl1, 14kg
Cyl2, 15kg
Cyl3, 17kg
Cyl4, 16,5kg

En annan sak som jag tänkte på idag när jag hade ur stiften är att dom fortfarande är väldigt vita och inte gyllenbruna som dom ska vara men jag bytte ju precis dom och har väl kanske bara kört max 5 mil så det kanske inte säger något än?
Kenny Ström
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by Dennis »

Med så högt komptryck så ska den gå!
Kan vara< mekanisk kärvning i en spridare. Prova flytta spridaren från den cylinder med misständning till en annan, ta bort felkoderna och gör körtest igen tills ny misständning registreras. Läs ur koderna och se om felet flyttat till den cylinder vars den troligen skadade spridaren sitter.

Om du tar en lång mejsel med hårt skaft, biter i skaftet, håller för öronen och ställer mejseländen på varje spridare så hör du det mekaniska ljudet väldigt bra.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by kenny87 »

Stiften jag köpte på mister-auto.se var Bosch VR78NX men nu eftersom stiften efter runt 20 mils körning är helt vita fortfarande så började jag kolla runt lite och det verkar ju som att det inte är dom stiften jag ska ha i bilen? Enligt Haynes boken, Mekonomen, ad bildelar mfl. är det VR8SE alternativt VR8SC som jag ska ha. Kan detta påverka? Kan väl vara lite lurigt att köra med fel stift vad jag läst mig till. Tänkte beställa hem nån packningssats så jag kan lyfta av insuget och ventilkåpan för att kolla ventilspelet, väsnas lite väl mycket när den är kall tycker jag.
Kenny Ström
kenny87
Posts: 31
Joined: 31 Jul 2013, 18:57
Location: Älvängen

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by kenny87 »

Problemet löst. Bytte motor, vet inte vad det var för fel på den andra men vill någon ha den så får ni den.
Kenny Ström
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Clio 1,2 16v motorproblem

Post by Tony »

kenny87 wrote:Problemet löst. Bytte motor, vet inte vad det var för fel på den andra men vill någon ha den så får ni den.
:lol: bytte motorn ? så kan man ju åxå göra om det är enklast. skönt att det löste sig iaf
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply