Felkod P0010 Megane II 2003
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 3
- Joined: 28 Jan 2013, 21:13
- Location: Lerum
Felkod P0010 Megane II 2003
hej,
Jag har fått problem med min Megane II 2003 1,6
När Jag skall starta så skramlar den vid första startförsöket och startar ej
Vid andra försöket låter allt normalt och den startar utan problem.
Jag har tagit ut en datalogg som säger:
7A P0010 Insugskamaxelläge (A) manöverdonskrets/öppen (bank 1)
Ibland så blir tomgången väldigt låg
Tacksam för ideer vad detta kan vara
Jag har fått problem med min Megane II 2003 1,6
När Jag skall starta så skramlar den vid första startförsöket och startar ej
Vid andra försöket låter allt normalt och den startar utan problem.
Jag har tagit ut en datalogg som säger:
7A P0010 Insugskamaxelläge (A) manöverdonskrets/öppen (bank 1)
Ibland så blir tomgången väldigt låg
Tacksam för ideer vad detta kan vara
Johan Berndt
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Felkod P0010 Megane II 2003
Hej.
Troligen så är magnetventilen till justerbara kamaxeldrevet som spökar.
Felkoden tyder på problem i kretsen till den magnetventilen.
Oljud uppkommer när det inte kommer fram ngn olja till kamaxeldrevet.
evt kan det även vara slitet kamaxeldrev.
servat bilen på länge?
kommer man fram till kärvande magnetventil/ spån i magnetventilens filter, så skall man rengöra noga / byta ventil och sedan göra ett oljebyte.
funkar vetilen som den skall och ingen smuts/spån förekommer kanske det helt enkelt är så illa att kamaxeldrevet måste bytas. (dyrt eftersom det involverar byte av kamremmen)
men börja med magnetventilen. Sitter framför/vid sidan av tändspolen för cyl 4 ( obs fransk motor = den tändspole som sitter längst till vä =cyl nr 4)
Lycka till!
Troligen så är magnetventilen till justerbara kamaxeldrevet som spökar.
Felkoden tyder på problem i kretsen till den magnetventilen.
Oljud uppkommer när det inte kommer fram ngn olja till kamaxeldrevet.
evt kan det även vara slitet kamaxeldrev.
servat bilen på länge?
kommer man fram till kärvande magnetventil/ spån i magnetventilens filter, så skall man rengöra noga / byta ventil och sedan göra ett oljebyte.
funkar vetilen som den skall och ingen smuts/spån förekommer kanske det helt enkelt är så illa att kamaxeldrevet måste bytas. (dyrt eftersom det involverar byte av kamremmen)
men börja med magnetventilen. Sitter framför/vid sidan av tändspolen för cyl 4 ( obs fransk motor = den tändspole som sitter längst till vä =cyl nr 4)
Lycka till!
Johnny Söderström
-
- Posts: 3
- Joined: 28 Jan 2013, 21:13
- Location: Lerum
Re: Felkod P0010 Megane II 2003
Hejsan Tack för ditt svar,
Jag har kontollerat magnetventilen men den ser bra ut inget sk*t i filtret
men hur testas funktionen ?
Pratade med Renault och delen kostar 2000 kr.Lite synd att köpa ny om den gamla fungerar. Finns den som begagnad del ?
Hälsningar
Johan
Jag har kontollerat magnetventilen men den ser bra ut inget sk*t i filtret
men hur testas funktionen ?
Pratade med Renault och delen kostar 2000 kr.Lite synd att köpa ny om den gamla fungerar. Finns den som begagnad del ?
Hälsningar
Johan
Johan Berndt
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Felkod P0010 Megane II 2003
Eftersom det är en magnetventil så är den ganska enkel att kolla funktionen på. den har bara 2 lägen, på och av
hur man gör testar den utan clipdator vet jag inte exakt hur, men med clipen så startar man ett kommando som skickar pulssignaler till ventilen som då öppnar och stänger om vartannat. Finns säkert lösa testverktyg för magnetventiler
Man kollar helt enkelt att ventilen rör sig medans komandot körs.
Är den trasig så rör sig / klickar den inte. Kärvar den som märker man även det då den ej isf rör sig hela vägen som den skall.
Kanske man kan göra detta test med ett löst batteri eller dyl, men detta har jag ej gjort ngn gång.
går säkert att finna begagnad, men skulle nog inte köpa en sådan sak beggad.
hur skall man kunna veta hur just den motorn varit skött osv?
hur man gör testar den utan clipdator vet jag inte exakt hur, men med clipen så startar man ett kommando som skickar pulssignaler till ventilen som då öppnar och stänger om vartannat. Finns säkert lösa testverktyg för magnetventiler
Man kollar helt enkelt att ventilen rör sig medans komandot körs.
Är den trasig så rör sig / klickar den inte. Kärvar den som märker man även det då den ej isf rör sig hela vägen som den skall.
Kanske man kan göra detta test med ett löst batteri eller dyl, men detta har jag ej gjort ngn gång.
går säkert att finna begagnad, men skulle nog inte köpa en sådan sak beggad.
hur skall man kunna veta hur just den motorn varit skött osv?
Johnny Söderström
-
- Posts: 3
- Joined: 28 Jan 2013, 21:13
- Location: Lerum
Re: Felkod P0010 Megane II 2003
Hej,
Jag var precis nere i garaget och testade magnetventilen med ettt 12 V batteri
Den klickar men rörelsen är bara någon mm ?
Det verkar som den stänger när man sätterpå spänning och när spänningen försvinner öppnar den lite i slitsarna.
Men som sagt borde den inte öppna mer ?
Johan
Jag var precis nere i garaget och testade magnetventilen med ettt 12 V batteri
Den klickar men rörelsen är bara någon mm ?
Det verkar som den stänger när man sätterpå spänning och när spänningen försvinner öppnar den lite i slitsarna.
Men som sagt borde den inte öppna mer ?
Johan
Johan Berndt
-
- Posts: 1058
- Joined: 14 Jan 2011, 22:12
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
- Location: Siggerud ( Norge)
Re: Felkod P0010 Megane II 2003
jo den skall öppna upp ordentligt, inte bara ngn mm.
Att den klickar är ju iaf ett bra tecken. Prova gör ren den ordentligt.
använd tryckluft och verktyg typ mejsel för att kunna få slitsen att röra sig.
prova polvända stiften också.
Skall öppnas upp en passage för oljan att rinna genom.
Att den klickar är ju iaf ett bra tecken. Prova gör ren den ordentligt.
använd tryckluft och verktyg typ mejsel för att kunna få slitsen att röra sig.
prova polvända stiften också.
Skall öppnas upp en passage för oljan att rinna genom.
Johnny Söderström
Re: Felkod P0010 Megane II 2003
Hej, jag har en Megane II 2004 Cab där servicelampan och motorlampan tänds strax efter start efter att man nollat felkoden (P0010).
Jag läste här om magnetventilen och tog ur denna, rengjorde och blåste med tryckluft m.m.
Testade att koppla 12V och den klickar och rör sig, men bara ca. 3 millimeter .
Är det okej, eller ska de öppna hela vägen som den kromade öppningen har?
Alltså, ska den kopparfärgade kolven öppna hela den kromade öppningen?
Svårt att förklara bra utan bild, hur laddar jag upp bilder på detta forum?
Jag läste här om magnetventilen och tog ur denna, rengjorde och blåste med tryckluft m.m.
Testade att koppla 12V och den klickar och rör sig, men bara ca. 3 millimeter .
Är det okej, eller ska de öppna hela vägen som den kromade öppningen har?
Alltså, ska den kopparfärgade kolven öppna hela den kromade öppningen?
Svårt att förklara bra utan bild, hur laddar jag upp bilder på detta forum?
Lev väl
Jonny Sahlén
----------------------
Megane II CC 2004
Jonny Sahlén
----------------------
Megane II CC 2004
Re: Felkod P0010 Megane II 2003
Nu har jag på Bilia bytt VVT drev, kamrem och vattenpump. Samt att jag köpt en ny magnetventil och kamaxelgivare som jag själv bytt, men lik förbannat så tänds motorlampan och servicelampan när man kört en 15-30 minuter.
Felkod p0010 kommer tillbaka.
Jag har även följt hela kablaget och rengjort samtliga kontakter och mätt upp att det är mellan 13,7 och 14V fram till magnetventilen.
Någon som har något tips, för jag är på väg att skrota bilen snart....
Felkod p0010 kommer tillbaka.
Jag har även följt hela kablaget och rengjort samtliga kontakter och mätt upp att det är mellan 13,7 och 14V fram till magnetventilen.
Någon som har något tips, för jag är på väg att skrota bilen snart....
Lev väl
Jonny Sahlén
----------------------
Megane II CC 2004
Jonny Sahlén
----------------------
Megane II CC 2004