Laguna II -01 ABS problem
Moderator: Forumpolisen
Laguna II -01 ABS problem
Jaha.. då var det dags igen för frågesport ang bil
Vi har just nu en Laguna II hemma på prov inför ev köp, det är en polares bil som vi har fått låna ett par dagar för utvärdering innan köp.
Idag tog vi en lång runda för att känna o klämma typ och hitta ett par små "fel".. kopplingen tar väldigt högt uppe (antar att den sjunger på sista versen med tanke på hur högt den tar) AC pumpen startar inte.. mest troligt ingen gas i systemet.. men framför allt är det ett ABS fel som är skumt som få enligt mig.
När man startar bilen så slocknar alla lampor som dom skall efter nåna sekunder, vid färd så är det inga konstigheter.. men när man RIKTIGT pressar bilen upp över 5000 varv så tänds SERV i displayen och ABS symbolen och indikerar ABS fel?? stannar man o slår av motorn o sen startar så lyser den tills man börjar köra igen o sen är den släckt.. den tänds alltså bara när man drar bilen på höga varv.. håller man sig upp till 4000 varv ungefär så tänds den inte men strax över 4500 varv eller mer så tänds ABS lampan och SERV i displayen??? hur skumt är inte detta så säg?!
Är det någon som haft samma problem??
Bilen har nyligen varit innen och fått bytat skivor + klossar på volvo osv så jag antar att det inte har med framdelen att göra utan tror mer på att det kan komma från dom bakre bromsarna?
Förslag någon??
Vi har just nu en Laguna II hemma på prov inför ev köp, det är en polares bil som vi har fått låna ett par dagar för utvärdering innan köp.
Idag tog vi en lång runda för att känna o klämma typ och hitta ett par små "fel".. kopplingen tar väldigt högt uppe (antar att den sjunger på sista versen med tanke på hur högt den tar) AC pumpen startar inte.. mest troligt ingen gas i systemet.. men framför allt är det ett ABS fel som är skumt som få enligt mig.
När man startar bilen så slocknar alla lampor som dom skall efter nåna sekunder, vid färd så är det inga konstigheter.. men när man RIKTIGT pressar bilen upp över 5000 varv så tänds SERV i displayen och ABS symbolen och indikerar ABS fel?? stannar man o slår av motorn o sen startar så lyser den tills man börjar köra igen o sen är den släckt.. den tänds alltså bara när man drar bilen på höga varv.. håller man sig upp till 4000 varv ungefär så tänds den inte men strax över 4500 varv eller mer så tänds ABS lampan och SERV i displayen??? hur skumt är inte detta så säg?!
Är det någon som haft samma problem??
Bilen har nyligen varit innen och fått bytat skivor + klossar på volvo osv så jag antar att det inte har med framdelen att göra utan tror mer på att det kan komma från dom bakre bromsarna?
Förslag någon??
Patrik M
- hkc616
- Posts: 111
- Joined: 26 May 2012, 09:52
- Firstname: Fredrik
- Surname: Nilsson
- Location: Moheda
- Contact:
Re: Laguna II -01 ABS problem
1 poäng på låg bromsvätskenivå?
/Fredrik
/Fredrik
Re: Laguna II -01 ABS problem
Bromsvätskan var faktist ett av mina alternativ också hur dumt det än kan låta men den var faktist helt i sin ordning.
Däremot så kom jag på en annan grej.. hur dumt det än låter vi talar ju faktist om en fransk bil o bara det säger allt, inget är logiskt på dom bilarna...
Jag såg att det blinkade en liten skiftnyckel i displayen till färddatorn vilket satte griller i huvet på mig, jag kunde inte komma på vad den betyder och handboken som jag ladda ner gjorde inte mig klokare heller mer än att det KANSKE kunde vara serviceintervallen som inte var nollad, sagt o gjort.. jag fnatta rundor o kunde reseta så det stod 30000km o vips så sluta den lilla symbolen blinka tyvärr våga jag inte ge mig ut o prova min teori att det kanske kan bero på den eftersom jag dragit 3 semester öl och en whiskey.. även om vi bor på landet så bör man inte köra med rusdrycker i kroppen
Vi fick i alla fall provat så mycket att det har inte med hastigheten att göra att SERV och ABS symbolen tänds.. drar man på normalt (lite mindre än 4000rpm) så händer inget även om vi var uppe i 150.. men så fort man drar bilen över 4000 så tänds dom 2 :/ men inte förrän man växlar? MEN! drar man på upp över 5000rpm så tänds dom oavsett.. så fort nålen passera 5000 så tändes dom.
Jag är grymt nyfiken på vad det beror på.. o självklart påverkar det priset OM vi ens kommer köpa bilen med tanke på felet :/ lite synd för bilen är snor fin annars o har bara rullat 13000 mil
Däremot så kom jag på en annan grej.. hur dumt det än låter vi talar ju faktist om en fransk bil o bara det säger allt, inget är logiskt på dom bilarna...
Jag såg att det blinkade en liten skiftnyckel i displayen till färddatorn vilket satte griller i huvet på mig, jag kunde inte komma på vad den betyder och handboken som jag ladda ner gjorde inte mig klokare heller mer än att det KANSKE kunde vara serviceintervallen som inte var nollad, sagt o gjort.. jag fnatta rundor o kunde reseta så det stod 30000km o vips så sluta den lilla symbolen blinka tyvärr våga jag inte ge mig ut o prova min teori att det kanske kan bero på den eftersom jag dragit 3 semester öl och en whiskey.. även om vi bor på landet så bör man inte köra med rusdrycker i kroppen
Vi fick i alla fall provat så mycket att det har inte med hastigheten att göra att SERV och ABS symbolen tänds.. drar man på normalt (lite mindre än 4000rpm) så händer inget även om vi var uppe i 150.. men så fort man drar bilen över 4000 så tänds dom 2 :/ men inte förrän man växlar? MEN! drar man på upp över 5000rpm så tänds dom oavsett.. så fort nålen passera 5000 så tändes dom.
Jag är grymt nyfiken på vad det beror på.. o självklart påverkar det priset OM vi ens kommer köpa bilen med tanke på felet :/ lite synd för bilen är snor fin annars o har bara rullat 13000 mil
Patrik M