Ratten känns slapp i clio 1.4 -95!
Moderator: Forumpolisen
Ratten känns slapp i clio 1.4 -95!
Jag har en liten clio 1.4 från -95. Mitt problem är att ratten liksom känns slapp när man kör, den svarar inte förrän efter någon centimeter, om ni förstår, man får så att säga svänga bestämt. Hade även problem med hackande i ratten vid fullt utslag när bilen stod stilla, det har jag åtgärdat genom att bara spänna kilremmen, som var för slapp och slirade vid svängning. Dock återstår problemet med "glappet" i ratten. Jag funderar på om det kan vara att bussningarna på styrlederna är slitna och behöver bytas, kan det vara så? Och i så fall, hur byter man dem, är det krångligt?
Allt gott
Christian.
Allt gott
Christian.
Christian Andersson
Re: Ratten känns slapp i clio 1.4 -95!
Jag tror att du kan ha problem med knuten på rattstången eller styrväxelns infästning. Det är vanliga problem på Clio I.
Om du kryper ner i benutrymet på förarsidan ska du hitta en knut på rattstången, rör på ratten samtidigt som du tittar på den så ser du om den glappar. Jag vet att vissa bara har dragit i någon extra bult för att den ska bli fastare men det rätta är nog att byta.
Om det inte är det så kan det vara styrväxelns infästning i motorvaggan. Kolla efter sprickor.
Självklart kan det vara inre och yttre styrleder också. Det ser du om du hissar upp bilen och tittar på lederna samtidigt som du vrider hjulet lite grann (höger/vänster-vridning)
Om du kryper ner i benutrymet på förarsidan ska du hitta en knut på rattstången, rör på ratten samtidigt som du tittar på den så ser du om den glappar. Jag vet att vissa bara har dragit i någon extra bult för att den ska bli fastare men det rätta är nog att byta.
Om det inte är det så kan det vara styrväxelns infästning i motorvaggan. Kolla efter sprickor.
Självklart kan det vara inre och yttre styrleder också. Det ser du om du hissar upp bilen och tittar på lederna samtidigt som du vrider hjulet lite grann (höger/vänster-vridning)
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Ratten känns slapp i clio 1.4 -95!
Tack! Det ska jag kolla. Är inte så hemma på det här med bilar, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
Christian Andersson