Lokalisera hastighetsmätargivare
Moderator: Forumpolisen
Lokalisera hastighetsmätargivare
Hej!
Har försökt söka av internet på denna fråga utan att riktigt lyckas.....men jag sitter med en Renault Kangoo 1,4 av 98 års modell och nu har hastighetsmätaren, precis som för många andra, börjat leva sitt egna liv. Efter att den hoppat fram och tillbaka ett tag, fungerat ibland, död ibland osv osv så har den lagt av helt och nu har jag en 2:a på besiktningsprotokollet. Så nu undrar jag om nån kan försöka förklara hur man hitta givaren? Jag har förstått att den ska finnas på ovansidan av växellådan men hur FASEN kommer man påt den? Måste man plocka bort delar från motorrummet för att komma åt eller ska man kunna lirka sig ner och identifiera den ändå!?
Snälla hjälp mig så jag kan låta min pärla gå ett år till!!!
/Roger
Har försökt söka av internet på denna fråga utan att riktigt lyckas.....men jag sitter med en Renault Kangoo 1,4 av 98 års modell och nu har hastighetsmätaren, precis som för många andra, börjat leva sitt egna liv. Efter att den hoppat fram och tillbaka ett tag, fungerat ibland, död ibland osv osv så har den lagt av helt och nu har jag en 2:a på besiktningsprotokollet. Så nu undrar jag om nån kan försöka förklara hur man hitta givaren? Jag har förstått att den ska finnas på ovansidan av växellådan men hur FASEN kommer man påt den? Måste man plocka bort delar från motorrummet för att komma åt eller ska man kunna lirka sig ner och identifiera den ändå!?
Snälla hjälp mig så jag kan låta min pärla gå ett år till!!!
/Roger
Roger Wallén
Re: Lokalisera hastighetsmätargivare
Om det ser ut som på R19/Clio etc med JB/JC-låda så sitter den på baksidan av lådan. Jag tror att den sitter "i" det bakre motorfästet. Det sitter ett plåtfäste mellan motorvaggan och växellådan. Titta på det ovanifrån så ska du se givaren. Kan vara knepigt att komma åt.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Tack för hjälpen!! Efter denna beskrivning lyckades jag ÄNTLIGEN hitta fram till den, för andra kan jag ju rekomendera att skruva loss expansionskärlet så kommer man åt lättare!
Nu till nästa lilla fundering som jag funderar över, givaren var jättefin och inte alls påverkad av oxidering eller annat så någon "fix" av den är nog inte medicinen för att få igång min hastighetsmätare. Det som slog mig när jag åkte till jobbet idag är att när hastighetsmätaren inte fungerar så tänds efter en stund en orange lampa och nu börjar jag bli nervös att det är någon databox eller liknande som knacka ihop!! Är det någon som vet varför denna tänds när hastighetsmätaren dör!? Tyder det på att givaren är ok och att felet ligger i något annat!?
Nu till nästa lilla fundering som jag funderar över, givaren var jättefin och inte alls påverkad av oxidering eller annat så någon "fix" av den är nog inte medicinen för att få igång min hastighetsmätare. Det som slog mig när jag åkte till jobbet idag är att när hastighetsmätaren inte fungerar så tänds efter en stund en orange lampa och nu börjar jag bli nervös att det är någon databox eller liknande som knacka ihop!! Är det någon som vet varför denna tänds när hastighetsmätaren dör!? Tyder det på att givaren är ok och att felet ligger i något annat!?
Roger Wallén
Om det kan hjälpa andra:
Problemet är löst och det va helt enkelt hastighetsgivaren som sitter nere i växellådan som behövde bytas, 560 kronor kostade den hos Renault här i Sverige men det finns många siter på nätet som säljer dem billigare.
Sök efter 7700414694 jag har en Kangoo 1,4 manuell låda årsmodell -98
Problemet är löst och det va helt enkelt hastighetsgivaren som sitter nere i växellådan som behövde bytas, 560 kronor kostade den hos Renault här i Sverige men det finns många siter på nätet som säljer dem billigare.
Roger Wallén
Tänkte precis skriva det, en sån sak kan man inte titta på och se om den är hel eller inte.rogga2 wrote:Om det kan hjälpa andra:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen