toppen skurit?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mike_p

toppen skurit?

Post by mike_p »

Hej!
Oturen förföljer mig....alla bilar jag har haft har strulat mer eller mindre.
Nu är det Scenice`n igen. Har ju haft en del problem, rådfrågat här på nätet och fått många bra svar på mina frågor. Har bytt topplockspackningen bl.a och nu innan besiktningen så var det en katalysator som behövde inköpas.
Idag på morgonen när jag hade tankat så ville den inte starta, vilket den alltid gjort innan. Men efter ett tag så hoppade den igång, och bluddrade som bara den. Och den rök vitt från avgasröret så det stod härliga till. Öppnade motorhuven och kollade, det kom rök från grenröret också, eller någonstans vid grenröret i alla fall. Vid gaspådrag förstärktes röken. Körde en bit, den gick väldigt ojämt och tempmätaren steg oroväckande mycket. Stannade vid en mack och kollade igen. Fick fylla på mängder av vatten och den läcker vatten från undersidan av motorn.
Där står den nu och väntar på sitt öde. någon sa att det kunde vara vattenpumpen som skurit, men ska den ryka så förbannat p.g.a. det..? Och ska den gå så dåligt när vattenpumpen är kass??
Eller är det så att det är topplockspackningen igen eller något annat som skurit..
Känns som den gjort sitt i vilket fall som helst, det är en Scenic--98 1.6 som precis passerat 27000 mil. Rostig och lite bucklig. men nybesiktigad och skattad och ny katalysator, vilket känns lite surt att åka till skroten med den.
Om vi leker med tanken att det skulle vara vattenpumpen så innebär väl ett byte också ett kamremsbyte, vilket är en kostsam historia?
Rådlös, men tacksam för alla synpunkter.

Mikael//
mikael persson
Tony
Forumpolis

Re: toppen skurit?

Post by Tony »

Eftersom du har sett bilen så kanske du ser var det läcker vatten ?? jävligt svårt att hitta felet på ett forum.
Att det typ skulle rinna ut igen kan ju inte vara så svårt att hitta, en vattenpump brukar inte rinna ut ur. toppen kan ju vara hur sne som helst speciellt om du kört den varm tidigare,men inte heller det skall orsaka att det rinner ut.
Fyll på vatten igen och gör en riktigt felsökning på var vattnet rinner ut, vattenpumpen sitter ju på kamremssidan av motorn, tror mer på en slang eller något sånt som lossnat/gått av.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mike_p

Post by mike_p »

hej igen,
jo, jag ska kolla ordentligt, men min fråga var ju om det ska ryka så jättemycket från avgasröret p.g.a att en slang har gått av eller brustit??

'Mikael//
mikael persson
linkan62

Post by linkan62 »

Otur, säger du men du har en bil som är 15 år gammal och har gått långt....kanske inte är så konstigt. Dessutom om man inte har planat toppen vid byte av packning så kan det vara så att den slagit sig....att den ryker vid grenröret är väl inte så konstigt då det antagligen rinner kylvätska på den.
Kommer det vit rök ur avgaset så läcker det troligtvis kylvätska in i förbränningsrummet = trasig toppackning

Tyvärr är det så med gamla bilar att börjar det gå sönder så brukar det fortsätta....det är ofta inte lönande att repa på alltför gamla bilar då det ofta bara gräver djupa hål i lädret till ingen nytta

Hoppas det ordnar sig för dig...
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

mike_p wrote:hej igen,
jo, jag ska kolla ordentligt, men min fråga var ju om det ska ryka så jättemycket från avgasröret p.g.a att en slang har gått av eller brustit??

'Mikael//
Ryker det om du häller vatten på en varm stekpanna ???? ryker det mer om du häller på mer vatten? förutsatt att stekpannan inte blir kallare.
När du gasar går vattenpumpen fortare och pumpar ut mer vatten.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply