Morgonsjuka Laguna v6 3.0 -02
Moderator: Forumpolisen
-
Morgonsjuka Laguna v6 3.0 -02
Hej
Har en automatlåda m multitronic/tiptronic..el va d kallas..
Varje morgon..när bilen är "kall" o jag kör så hackar/dunkar den till..slår till vid nedväxling ifrån 2-3 men speciellt ifrån 2-1:an vid ex rödljus stopp el liknande ok.
Efter c:a 10 min körning el 5-10 liknande nedväxlingar/stopp så växlar den ner helt normalt o lådan går som den ska..helt utan problem.
Enl servbok ska olja bytts enl regler..bilen har gåttt 13.000mil.
Någon sa till mig att det finns någon form av tillsats som skall avhjälpa detta typ Lubegard el liknande produkt som tillföres i lådan och skall smörja samt täta o ev avhjälpa denna.."morgonsjuka"
Hoppas på råd och svar till denna fråga av Er,
Tackar på förhand
Har en automatlåda m multitronic/tiptronic..el va d kallas..
Varje morgon..när bilen är "kall" o jag kör så hackar/dunkar den till..slår till vid nedväxling ifrån 2-3 men speciellt ifrån 2-1:an vid ex rödljus stopp el liknande ok.
Efter c:a 10 min körning el 5-10 liknande nedväxlingar/stopp så växlar den ner helt normalt o lådan går som den ska..helt utan problem.
Enl servbok ska olja bytts enl regler..bilen har gåttt 13.000mil.
Någon sa till mig att det finns någon form av tillsats som skall avhjälpa detta typ Lubegard el liknande produkt som tillföres i lådan och skall smörja samt täta o ev avhjälpa denna.."morgonsjuka"
Hoppas på råd och svar till denna fråga av Er,
Tackar på förhand
Lisa.E
-
- Firstname: Johnny
- Surname: Søderstrøm
Re: Morgonsjuka Laguna v6 3.0 -02
finns inget oljebytesintervall för oljan i automatlådan. ( inte som jag känner till iaf )
det är förmodligen motoroljan som blivit bytt enl serviceboken.
Fungerar växellådan bra efter oljan blivit varm så verkar det som om det vore dags för ett oljebyte i just aut-vxllådan. troligen är den gamla oljan svart och ful.
Fungerar växellådan bra efter oljan blivit varm så verkar det som om det vore dags för ett oljebyte i just aut-vxllådan. troligen är den gamla oljan svart och ful.
Johnny Söderström
-
Starbright wrote:finns inget oljebytesintervall för oljan i automatlådan. ( inte som jag känner till iaf )
Tack J förs ditt svar, enl mek är oljan ok, den är inte "ful" ..ska man prova detta "smörjmedel el ska jag lägga ner xxxx kronor på byte av olja o job etc..
Kan det ev finnes ngt annat..mot denna "morgonsjuka"
Tacksam för mer info ang detta problem..o ev lösningar
Lisa.E
Kan inte fylla på något om lådan är full på olja.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
Hej T..vet inte vad du menar riktigt. Tror J menade ful olja, inte full på olja.Tony wrote:Kan inte fylla på något om lådan är full på olja.
Kan det vara så att det finns någon form av "uppgradering" till vxlådan el ngt annat?
Tacksam för mer svar ang mitt vxl-problem..
Lisa.E
Dessa Aisin växellådor är samma som till Saab 95 och Vobblo. De rekomenderar byte och på Saab sköljning, men Volvoverkstäderna säger till renaultägare, -Kör till det rasar och byt växellåda á 50,000:-
Lustigt att det finns en funktion i styrenheten med en oljekvalitetmätare som ska återställas vid oljebyte
Jag rekomenderar sköljning och återställning av oljekvalitémätaren.
Det sista går dock bara göra med Clip'n
Lustigt att det finns en funktion i styrenheten med en oljekvalitetmätare som ska återställas vid oljebyte
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Dennis wrote:Dessa Aisin växellådor är samma som till Saab 95 och Vobblo. De rekomenderar byte och på Saab sköljning, men Volvoverkstäderna säger till renaultägare, -Kör till det rasar och byt växellåda á 50,000:-
Ok..tack Dennis för info din info.
Min fråga är nu följande: Kan bara Bilia el alla/flesta verkstäder återställa oljekvalitetsmätaren efter oljebyte/sköljning?
Vad är en Clip'n..?
Tycker Du/Ni jag ska strunta i o prova dessa "smörjmirakelmedel" först o göra det ovanämnda a`xxxx kr?
Med vänlig hälsning
L
Lisa.E
När det är superviktigt att man väljer rätt kvalitet på ATF-oljan så skulle inte jag våga äventyra växellådan med ngt universalfix!
CLIP är Renaults egna diagnossystem.
Jag vet inte vilka Auktoriserade verkstäder i Stockholmsregionen som är bra, och så måste man ju tyvärr pricka rätt på rätt gubbe också
CLIP är Renaults egna diagnossystem.
Jag vet inte vilka Auktoriserade verkstäder i Stockholmsregionen som är bra, och så måste man ju tyvärr pricka rätt på rätt gubbe också
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Först så tappar man ur all olja och även slangarna till oljekylaren. Sköljningen går till så att man tar slangarna till oljekylaren och låter växellådan suga tillsig oljan ur slangen och man tar vara på den ursköljda i returen på oljekylaren.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Tack Dennis för din expertis. Betyder detta att jag ändå behöver byta vxl-olja hursom el ny?Dennis wrote:Först så tappar man ur all olja och även slangarna till oljekylaren. Sköljningen går till så att man tar slangarna till oljekylaren och låter växellådan suga tillsig oljan ur slangen och man tar vara på den ursköljda i returen på oljekylaren.
Och vad/hur skall vekstsden göra med detta återställande av mätare..Clip.etc
Ursäkta om Jag är..jobbig men vill inte bli.."uppskörtad" av verkstad ok
Vad bör/skall denna procedur i regel kosta mig? Och kommer detta avhjälpa problemet..?
Tacksam för svar,
Dennis..du verkar vara en..hjälte
Lisa.E
I Stockholm finns Nääs Bilservice på söder som är jättebra. Jag har visserligen bara haft min äldre bil där men jag tror han klarar nyare också. Jag kan rekommendera att du i alla fall ringer och kollar med honom.laguna3.0v6-02 wrote:Tack Dennis för din expertis. Betyder detta att jag ändå behöver byta vxl-olja hursom el ny?Dennis wrote:Först så tappar man ur all olja och även slangarna till oljekylaren. Sköljningen går till så att man tar slangarna till oljekylaren och låter växellådan suga tillsig oljan ur slangen och man tar vara på den ursköljda i returen på oljekylaren.
Och vad/hur skall vekstsden göra med detta återställande av mätare..Clip.etc
Ursäkta om Jag är..jobbig men vill inte bli.."uppskörtad" av verkstad ok
Vad bör/skall denna procedur i regel kosta mig? Och kommer detta avhjälpa problemet..?
Tacksam för svar,
Dennis..du verkar vara en..hjälte
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Har ingen aning om vad Renault i stockholm tar för jobbet. Här i Kalmar så tar Saab 3500:- med rabattcheck för det. Tror aldrig volvo/renaultverksaden gjort det här.
Ett vanligt svar är,, oljan är livstidsfylld. Dvs man kör till det rasar och byter låda sedan! Nu kan man ju ha förebyggande underhåll och byta innan oljan blir dålig och förlänga livstiden på växellådan.
Du får ringa och fråga! Ifall din Renaultverkstad inte kan eller förstår vad du menar så kanske det är en lösning att du låter Saab göra sköljningen och sedan åker du till Renault för att återställa oljekvalitémätaren.
Är inte helt hundra på ifall han har den tekniska utrustningen, men han är duktig
Ett vanligt svar är,, oljan är livstidsfylld. Dvs man kör till det rasar och byter låda sedan! Nu kan man ju ha förebyggande underhåll och byta innan oljan blir dålig och förlänga livstiden på växellådan.
Du får ringa och fråga! Ifall din Renaultverkstad inte kan eller förstår vad du menar så kanske det är en lösning att du låter Saab göra sköljningen och sedan åker du till Renault för att återställa oljekvalitémätaren.
Är inte helt hundra på ifall han har den tekniska utrustningen, men han är duktig
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Hej Dennis..
När du menar sköljning menar du även byte av existerande olja(som är ok enl mek) . måste man även gå tilex Bilia efter detta för att åtrerställa denna "mätare" för att det skall..fungera som det ska igen el räcker det med med ovanståenende moment Du/ni nämner..Gud va jag känner mig "jobbigast nu"
F-n..Jag kan ju laga det mesta..
När du menar sköljning menar du även byte av existerande olja(som är ok enl mek) . måste man även gå tilex Bilia efter detta för att åtrerställa denna "mätare" för att det skall..fungera som det ska igen el räcker det med med ovanståenende moment Du/ni nämner..Gud va jag känner mig "jobbigast nu"
Lisa.E
Typ kålpuddinglaguna3.0v6-02 wrote:
Ja ur med den gamla och sedan som jag srev innan med att tillföra den nya via sugslangen på oljekylaren och skölja med ny olja. Normalt byte ca:4 liter men sköljning så går det åt ca:10 liter då även oljan i momentomvandlaren kommer att bytas.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
Kålpuddinng.hahahah!
Såå..4 el 10 liter va rekommenderar "bilkocken"
Måste jag även til "typ" Bilia efter detta pga mätaren också..el räcker det med detta mäster
Jag kan mer än kålpudding..oxå
Såå..4 el 10 liter va rekommenderar "bilkocken"
Måste jag även til "typ" Bilia efter detta pga mätaren också..el räcker det med detta mäster
Jag kan mer än kålpudding..oxå
Lisa.E