renault r19 hög tomgång rullar utan att trycka på gasen.
Moderator: Forumpolisen
renault r19 hög tomgång rullar utan att trycka på gasen.
hej!
Karosseri: TÄCKT, TAKLUCKA
Tillv.månad: 000000
Reg.datum: 20050527
Chassinr: VF1B53B0513492130
Motorkod: F3N-740
Motoreffekt kW: 54
Drivmedel: Bensin
Växellåda: Manuell
har en renault r19 som har just nu runt 1500 i varv tal och de vet jag att de alldeles för högt.
hade problem med att bilen förbrände mycket mer bränsle än va den brukade göra. hände då efter vintern eller under vintertiden.
börja med att jag skulle kolla på egr ventilen och rengjorde den från sot och sånt, och hörde att skulle göra ren den för att skulle bli bättre bränsle förbrukning.
när jag hade satt ditt allt så starta jag bilen bilen totalt vägrar att gå ner i varv och att bilen känns som den har automatchoken i hela tiden
Karosseri: TÄCKT, TAKLUCKA
Tillv.månad: 000000
Reg.datum: 20050527
Chassinr: VF1B53B0513492130
Motorkod: F3N-740
Motoreffekt kW: 54
Drivmedel: Bensin
Växellåda: Manuell
har en renault r19 som har just nu runt 1500 i varv tal och de vet jag att de alldeles för högt.
hade problem med att bilen förbrände mycket mer bränsle än va den brukade göra. hände då efter vintern eller under vintertiden.
börja med att jag skulle kolla på egr ventilen och rengjorde den från sot och sånt, och hörde att skulle göra ren den för att skulle bli bättre bränsle förbrukning.
när jag hade satt ditt allt så starta jag bilen bilen totalt vägrar att gå ner i varv och att bilen känns som den har automatchoken i hela tiden
jesper wahlström
Re: renault r19 hög tomgång rullar utan att trycka på gasen
Kolla att tomgångsmotorn är ren och prova även att rengöra spjällhuset. Är du säker på att du inte har några läckor i avgassystemet mellan motor och katalysator?
Annars är det en luftläcka på insugssidan. Kolla exempelvis slangen till map-sensorn. Hittar du inget på det så kan du medan motorn är igång spraya startgas på insugssidan och se om motorn ökar mer i varvtal vid något ställe. Gör den det har du hittat läckan.
Annars är det en luftläcka på insugssidan. Kolla exempelvis slangen till map-sensorn. Hittar du inget på det så kan du medan motorn är igång spraya startgas på insugssidan och se om motorn ökar mer i varvtal vid något ställe. Gör den det har du hittat läckan.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm