Xenonkonvertera Megane II

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ruggedman

Xenonkonvertera Megane II

Post by ruggedman »

Hej, har en Renault Megane II 2005a. Vill montera på xenonljus på den men undrar vilken sorts jag ska köpa.

Är det H7 man ska köpa? För det finns både H7 lampor samt H1 enligt instruktionsboken.

Funderar på detta kittet:

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/xenon ... 6000k.html

Sen undrar jag om man ska ta 35W eller 55W?

Tack för svar!
Daniel G
linkan62

Re: Xenonkonvertera Megane II

Post by linkan62 »

Heljusen är väl H1, antar jag annars är det ju bara att kolla själv vad man har för sort.Om det är canbus övervakning kollar du genom att koppla bort en lampa så syns det på instrumentdisplayen. Tänk även på att köpa rätt ballaster som tål kyla, annars lär du märka att det tar tid innan lampan tänds upp.
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
ruggedman

Post by ruggedman »

Ja förmodligen är helljusen H1 o halvlljusen H7. Köper jag så blir det väl de jag länka till. Om inte någon annan har bättre förslag.

Detta med canbus, måste jag ta ut typ halvljusen för o märka om jag behöver xenon med canbus eller kan man ta ut typ blinkersen på sidan bara (tänkte mest på enkelheten)?

Tack för svar
Daniel G
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ruggedman wrote:Ja förmodligen är helljusen H1 o halvlljusen H7. Köper jag så blir det väl de jag länka till. Om inte någon annan har bättre förslag.

Detta med canbus, måste jag ta ut typ halvljusen för o märka om jag behöver xenon med canbus eller kan man ta ut typ blinkersen på sidan bara (tänkte mest på enkelheten)?

Tack för svar
Skall du xenonkonvertera blinkersen? Om inte koppla loss anslutningen till den lampan du skall byta ut, OBS olagligt att konvertera halvljuset.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
ruggedman

Post by ruggedman »

Tony wrote:
ruggedman wrote:Ja förmodligen är helljusen H1 o halvlljusen H7. Köper jag så blir det väl de jag länka till. Om inte någon annan har bättre förslag.

Tack för svar
Skall du xenonkonvertera blinkersen? Om inte koppla loss anslutningen till den lampan du skall byta ut, OBS olagligt att konvertera halvljuset.
Tänkte mer på att de kanske inte spelar någon roll vilken lampa man tar ut för att få felkod. Men du kanske har rätt. Men de är kanske lika bra att köpa med canbus system.

Fast man kommer ju undan billigare utan canbus system om de inte behövs egentligen.

Det må vara olagligt men vi talar endast teoretiskt här :wink:
Daniel G
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ruggedman wrote:
Tony wrote:

Tack för svar
Tänkte mer på att de kanske inte spelar någon roll vilken lampa man tar ut för att få felkod. Men du kanske har rätt. Men de är kanske lika bra att köpa med canbus system.

Fast man kommer ju undan billigare utan canbus system om de inte behövs egentligen.

Det må vara olagligt men vi talar endast teoretiskt här :wink:
Du måste koppla loss kabeln till den lampan som du vill kontrollera, kopplar du loss till en annan lampa kanske den har övervakning, men inte den du verkligen vill veta.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
linkan62

Post by linkan62 »

Finns ju ingen anledning att ha canbus på kitet om det inte behövs.
Om du konverterar halvljuset så måste du byta varje gång inför bes. Sen
är det inte att rekomendera då bländrisken är väldigt stor. Så det är bäst att låta bli...
Xenonkungen har bra produkter tex
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
ruggedman

Post by ruggedman »

linkan62 wrote:Finns ju ingen anledning att ha canbus på kitet om det inte behövs.
Om du konverterar halvljuset så måste du byta varje gång inför bes. Sen
är det inte att rekomendera då bländrisken är väldigt stor. Så det är bäst att låta bli...
Xenonkungen har bra produkter tex
Just därför frågar jag om man ska köpa med canbus eller inte. Jag har fortfarande inte haft tid o testa o dra ut kabeln som Tony säger. Magkänslan säger att canbus borde behövas då de flesta bilar påpekar om ljus inte funkar.

Ang att jag måste byta till vanliga vid varje bes är jag medveten om. Skulle det vara så att det bländar kommande bilar så skippar jag o använda kittet o sätter tillbaka de vanliga.

Just därför hade det varit bra om någon i detta forumet hade nån konkret svar ifall de behövs canbus eller inte. Finns ju kit för ca 400 spänn på eBay som inte har canbus.. skulle de visa sig att det bländar ja då slänger man det bara. Inte hela världen.
Daniel G
linkan62

Post by linkan62 »

Det är bättre att köpa ett kvalitetskit än att köpa lågpriskit som inte fungerar speciellt länge. Sen är det bäst att även koppla över reläkabelsats annars finns risk att du förstör elektroniken. Ang bländrisk med xenon på halvljus är att det blir bländning så fort du kör över ett backkrön,gupp etc för mötande trafik. Det är därför det alltid finns nivåreglering av strålkastare original fabriksmontering. Konvertera helljuset är OK men inte halvljus. Du kan även åka dit vid en flygande besiktning av polisen. Men framför allt tänk på dina medtrafikanter som utsätts för bländrisk och trafikfara...
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
Lalo59

Post by Lalo59 »

Hejsan.

Jag konverterade på min bil till xenon.

Men bara för helljuset.

Och jag är väldigt nöjd.
Halvljuset genom att det är olagligt så lät jag bli att konvertera där.
På helljuset valde jag 75 watt då man alltid bländar ner då inkommande bil mötes.

Med vänlig hälsning:LG
linkan62 wrote:Det är bättre att köpa ett kvalitetskit än att köpa lågpriskit som inte fungerar speciellt länge. Sen är det bäst att även koppla över reläkabelsats annars finns risk att du förstör elektroniken. Ang bländrisk med xenon på halvljus är att det blir bländning så fort du kör över ett backkrön,gupp etc för mötande trafik. Det är därför det alltid finns nivåreglering av strålkastare original fabriksmontering. Konvertera helljuset är OK men inte halvljus. Du kan även åka dit vid en flygande besiktning av polisen. Men framför allt tänk på dina medtrafikanter som utsätts för bländrisk och trafikfara...
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007
Post Reply