Större elfel Laguna 2003

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
javelinx

Större elfel Laguna 2003

Post by javelinx »

Har en Laguna II 2.0 Turbo från 2003. Flera saker som antagligen hör ihop har lagt av. Följande har slutat fungera:

Hastighetsmätaren
Färddatorn (Tripp- och km räknaren, förbrukning etc)
ESP
Farthållaren
ABS

Samtidigt lyser motorlampan, handbromslampan samt ABS lampan. Varvräknaren och bränslemätaren funkar. Jag läste av med en kodläsare (skitpryl som knappt kunde läsa nåt) som endast lyckades få ut 1 felkod (P0500). Finns det någon på detta eminenta forum som råkat ut för liknande fel eller någon som kan tipsa mig om vad felet/n kan vara så vore jag evigt tacksam.
Magnus Carlsson
Tony
Forumpolis

Re: Större elfel Laguna 2003

Post by Tony »

Om jag inte är helt fel ute så kan det nog vara en abs krans eller givare, för hastighetsmätaren går på abs givarna, och dom andra felen känns det som hör ihop med det.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Mats

Post by Mats »

Du har troligen ett större problem än en abs krans (som det dessutom inte finns några på en Laguna II, magnetring i lagret)
Och så länge ABS:n har signal från några hjul ska den ge hastighet på CAN bussen. Det är troligt att ABS styrenheten har lagt benen i vädret därav att alla andra enheter som behöver hastighetsinfo blir ledsna :(
Det händer då och då att dom ger upp. Du behöver en mer kompetent felkodsläsare, helst en CLIP för att kolla vad som är fel.
/Mats Nilsson #524
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Mats wrote:Du har troligen ett större problem än en abs krans (som det dessutom inte finns några på en Laguna II, magnetring i lagret)
Och så länge ABS:n har signal från några hjul ska den ge hastighet på CAN bussen. Det är troligt att ABS styrenheten har lagt benen i vädret därav att alla andra enheter som behöver hastighetsinfo blir ledsna :(
Det händer då och då att dom ger upp. Du behöver en mer kompetent felkodsläsare, helst en CLIP för att kolla vad som är fel.
Visst fan är det inga kransar på en laguna II vet ju det har 2 st,
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
javelinx

Post by javelinx »

Tack för svaren. Jag har en rephandbok för bilen men kan inte hitta placeringen av ABS styrenheten. Vet ni var den är placerad?
Magnus Carlsson
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Sitter intergrerat i hydralblocket. DetÄr den berömda ATE mk 60 i den där. Går sönder på löpande band och sitter monterad i de flesta europeiska bilar.
Fast det brukar bli felkod på hydraltryckgivare.
Kolla kopplingstycket till den i första hand. Sedan är det diagnosinstrument för vidare felsökning som gäller.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply