Twingo 1999

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bingotwingo

Twingo 1999

Post by Bingotwingo »

Köpte en choppingbil i går, lagom för två matkassar. Efter ett antal mil hem gjorde jag några erfarenheter som hög ljudnivå och svag motor. Körde dock om alla långtradare (i bland med visst besvär) på E4 och en och annan p-bil med släp.

Motorn ska vara på 58 hkr enligt uppgift men upplevde det som tveksamt om den verkligen leverade det? Våra andra bilar i familjen ligger på 300, 254 och 175 hkr. Kanske det är mina referenser som det är fel på?

Hittar inte heller något OBD-uttag för att kunna kolla motordata - finns det inget?

Bilen har ju ABS och Airbag så någon elektronik finns det ju.
Linköping
Tony
Forumpolis

Re: Twingo 1999

Post by Tony »

Bingotwingo wrote:Köpte en choppingbil i går, lagom för två matkassar. Efter ett antal mil hem gjorde jag några erfarenheter som hög ljudnivå och svag motor. Körde dock om alla långtradare (i bland med visst besvär) på E4 och en och annan p-bil med släp.

Motorn ska vara på 58 hkr enligt uppgift men upplevde det som tveksamt om den verkligen leverade det? Våra andra bilar i familjen ligger på 300, 254 och 175 hkr. Kanske det är mina referenser som det är fel på?

Hittar inte heller något OBD-uttag för att kunna kolla motordata - finns det inget?

Bilen har ju ABS och Airbag så någon elektronik finns det ju.
Obd uttag blev obligatoriskt typ 2001 eller något sånt, tror att den twingon har det gamla renault specifika.
Service? skadar ju inte kolla att alla bromsarna är ok och inte ligger på,stift och filter osv
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Vår -01 med 1,2 8v maskin och 58hk var tröttare än morsans -96 1,2 8v med stötstångs maskinen.

Om ja säger så här så drog den typ ingen soppa överhuvudtaget, men över 100km/h var den typ stendöd.

Fick upp den i 130km/h en gång på motorvägen och raksträcka =)

Så ja, den är nog inte trasig =) -01 an hade obd2 uttag och har för mig det satt i mitten nånstans under typ askopp eller dylikt.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bingotwingo

Post by Bingotwingo »

Bilen besiktigad med rent papper, bromsarna tar perfekt på båda axlarna och utan att ligga på. Finns heller ingen skillnad i mätvärdena (med upplösningen en decimal) per axel.

Grundar mina misstankar på om motorn då den dels inte reagerar på ett sätt som jag är van vid och dels upplevs som trött. Går inte bra på låga varv/tomgång. Kamremmen bytt två ggr, verkar vara korta intervall? men också ganska billigt att byta. Kamremsbytet på Chryslern 300M ville märkesverkstaden ha 13 000 kr för. Löstes på annat sätt förstås.

En sak jag funderat på är om Twingons kamrem kan ligga ett kugg fel och om det går enkelt att kolla utan att riva ner allt? En bekant råkade ut för detta på en Passat som då fick ungefär samma symtom. Får väl åka och bromsa effekten på ett framhjul annars. Är inte särskilt krångligt.

Märkligt detta med ODB som ju funnits sedan början av -90 talet. Trodde inte att en 99:a saknade detta. Hade Chrysler Voyager -98 tidigare där det kom för flera år sedan. Hur kan man man mäta upp att insprutningen och tändningen funkar som det ska ?

Ska kolla upp att ingen slang läcker som är kopplad till insuget vilket ju också kan ge sådana här symtom. Förra ägaren upplyste om att den inte var så bränslesnål utan låg på ca 0,7. Verka ju vara något fel trots allt.
Linköping
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Du har ett diagnosuttag i den bilen. Kamrem byts på 5år alt 12000mil på alla renault jag känner till, så att det är bytt 2ggr är inte så konstigt på en -99, så den skall bytas nästa år igen.
Alltså 58hk och det enorma vridmomentet från en 1,2 8v motor, kan ju inte vara någon direkt raket, ibland kan dom gå bättre om man plågar dom lite, om det har blivit allt för mycket ekodriving.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Bingotwingo

Post by Bingotwingo »

Hittar ingen kontakt för OBD, inte heller några koder på nätet så det finns nog inget sådant system. Är lite bortskämd av tre Chrysler (nu en kvar) i familjen där man kan läsa av motorkoderna direkt i vägmätaren genom att vrida nyckeln på ett speciellt sätt.

Var kan man ladda ner en servicemanual? Margie har enbart på tyska och är ganska dyr.

Hade tidigare en Twingo -95 som fungerade utmärkt. Det sämsta med bilen var dess beroende av Volvo, i alla fall på den ort jag bor. Hade även Renault på den tiden det var Svenska Renault - vilken skillnad.
Linköping
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Skumt att det inte finns något uttag. Jag har googlat lite jag också och hittar inget. Dock VET jag att det fanns på Frugans -01 med samma motor =)

Sen på Morsans -96 sitter gamla standard diagnostiken. Den sitter i motorrummet och måste ha en adapter från OBD2 till ...ja den gamla kontakten =)

Jag fulköpte en CLIP på Ebay med tillhörande programvara och kablage. Finns felsökning och lite verkstadsprylar plus nya och gamla kabeln.

Servicemanual finns inte att köpa "Lagligt" tror ja. Den heter Dialogys och renault har endast tillgång till denna. Dock finns den även att köpa på Ebay vet jag.

Annars är det väl Haynes böckerna, men dom går väl endast igenom det mekaniska antar jag.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply