lampbyte Megane 2008

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
thsv
Posts: 17
Joined: 03 Sep 2012, 20:06
Location: Värnamo

lampbyte Megane 2008

Post by thsv »

Hur byter man halvljuslampa på nyare Megane II med plastlins. I tidigare beskrivningar för bilar från 2004 står det att man skall klämma ihop ett clips som sitter under lampan. Jag lyckas komma in till lampan men kan inte hitta något clips eller fjäder som håller fast lampan. Det går att röra på lampan men jag vågar inte bända loss lampan. Någon som vet hur lampan skall lossas?
Thomas Svensson
Starbright
Posts: 1058
Joined: 14 Jan 2011, 22:12
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm
Location: Siggerud ( Norge)

Re: lampbyte Megane 2008

Post by Starbright »

Precis så som du inte vågar...
Lampan knäpps loss från snäppfästen, dvs vicka på lampan ( kan få vicka ordentligt) så lossnar den.
Johnny Söderström
johan84
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2012, 18:31
Location: Halmstad

Re: lampbyte Megane 2008

Post by johan84 »

Jag lyfter denne tråd och frågar just angående det här "clipset" som ska hålla h7 lampan på plats. Jag tappade mitt idag och har letat ihjäl mig efter det i motorrummet men utan framgång!!

Någon som vet om man kan köpa det på nåt annat ställe än sin Renault verkstad?

Mvh Johan
Johan Nolander
Göte J
Posts: 217
Joined: 20 Jan 2006, 15:13
Firstname: Göte
Surname: Johansson
Location: Linköping

Re: lampbyte Megane 2008

Post by Göte J »

Köp en sån här:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... yg-191564/
Försvunna clips bör man ta reda på! På min förra bil, en Kadett combi, tappade jag ett clips till kamremskåpslocket och menade att locket satt lika bra med 4clips som 5! Men resultatet blev ett kamremshaveri mitt i mörka småland. Det försvunna clipset satt och skavde mot kamremmen på baksidan tills den blev försvagad och brast. Dock gick ventilerna fria från kolvarna på den motorn, så det var bara att montera en ny rem.
Sens moral: Inga glömda/gömda clips i motorrummet!
// Göte J
Post Reply