tändspole
Moderator: Forumpolisen
tändspole
Hej!
Håller på med mina avgasvärden i en annan tråd och nu tänkte jag att jag skulle byta tändkablar. Bilen har blivit väldigt orkerslös den senaste veckan. Kan det ha med en dålig katalysator att göra?
Hur som helst så köpte jag nya tändkablar idag på Mekonomen och skulle byta dom direkt, men det var två olika anslutningar på kablarna. Gick in till killen i butiken och vi/han konstaterade att den förra ägaren har bytt en tändspole och ersatt den med en tändspole för en årsmodell äldre. därav de olika anslutningarna.
Kan avgasvärdena och den ojämna gången bero på fel tändspole eller spelar det ingen roll vilken tändspole man har.
Bilen har varit hyfsat pigg ändå, det är den senaste veckan som den har blivit okreslös.
Tittar man på gamla besiktningspapper så har den fått nerslag på avgasvärdena varenda gång.
Bilen är en Renault Scenic 1.6 98-a.
Tacksam för svar!
Mikael//
Håller på med mina avgasvärden i en annan tråd och nu tänkte jag att jag skulle byta tändkablar. Bilen har blivit väldigt orkerslös den senaste veckan. Kan det ha med en dålig katalysator att göra?
Hur som helst så köpte jag nya tändkablar idag på Mekonomen och skulle byta dom direkt, men det var två olika anslutningar på kablarna. Gick in till killen i butiken och vi/han konstaterade att den förra ägaren har bytt en tändspole och ersatt den med en tändspole för en årsmodell äldre. därav de olika anslutningarna.
Kan avgasvärdena och den ojämna gången bero på fel tändspole eller spelar det ingen roll vilken tändspole man har.
Bilen har varit hyfsat pigg ändå, det är den senaste veckan som den har blivit okreslös.
Tittar man på gamla besiktningspapper så har den fått nerslag på avgasvärdena varenda gång.
Bilen är en Renault Scenic 1.6 98-a.
Tacksam för svar!
Mikael//
mikael persson
Re: tändspole
Hej.
Om det nu är tekniskt möjligt så borde man ta och lägga ner tid för att återskapa din Renault så nära originalet det är överhuvud taget möjligt!
Original tändstift och kablage.
Visst är det kostsamt i tid och material.
Men jag är övertygad att du kommer få uppleva en mer bekymmersfri bil.
För en tid sedan hade jag själv problem med tändspolar och tändstift. Så jag bytte allt d.v.s tändspolar 4 stycken samt originaltändstift.
Kolla på nätet det bästa för din Renault.
Lycka till.
Om det nu är tekniskt möjligt så borde man ta och lägga ner tid för att återskapa din Renault så nära originalet det är överhuvud taget möjligt!
Original tändstift och kablage.
Visst är det kostsamt i tid och material.
Men jag är övertygad att du kommer få uppleva en mer bekymmersfri bil.
För en tid sedan hade jag själv problem med tändspolar och tändstift. Så jag bytte allt d.v.s tändspolar 4 stycken samt originaltändstift.
Kolla på nätet det bästa för din Renault.
Lycka till.
mike_p wrote:Hej!
Håller på med mina avgasvärden i en annan tråd och nu tänkte jag att jag skulle byta tändkablar. Bilen har blivit väldigt orkerslös den senaste veckan. Kan det ha med en dålig katalysator att göra?
Hur som helst så köpte jag nya tändkablar idag på Mekonomen och skulle byta dom direkt, men det var två olika anslutningar på kablarna. Gick in till killen i butiken och vi/han konstaterade att den förra ägaren har bytt en tändspole och ersatt den med en tändspole för en årsmodell äldre. därav de olika anslutningarna.
Kan avgasvärdena och den ojämna gången bero på fel tändspole eller spelar det ingen roll vilken tändspole man har.
Bilen har varit hyfsat pigg ändå, det är den senaste veckan som den har blivit okreslös.
Tittar man på gamla besiktningspapper så har den fått nerslag på avgasvärdena varenda gång.
Bilen är en Renault Scenic 1.6 98-a.
Tacksam för svar!
Mikael//
Lars-Gunnar Johansson Stockholm Renault Megane 2 Kombi 2,0 16 V Tour Sport Ph2 F4R Euro 4 2007