Värmeproblemen i Laguna (lösning)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Värmeproblemen i Laguna (lösning)

Post by DH-Laguna »

Hej

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och provat förmodligen allt.
Modellspecialisten har säkert rätt. Om du har dålig värme och termostatbyte inte hjälper så har värmepaketet slammat igen.
Jag har testat det mesta. Kylarvätskebyte, rostlösare o.s.v.
Har dessutom pratat med bilia som ska ha dryga 6000 SEK för att byta cellpaketet (de hävdar med att det till 99% är värmepaketet).

Mitt sista desperata försök bestod av i att spola värmepaketet. Det fungerade kanon!!!
Tänk bara på att spola bakvägen, annars händer inget. Jag spolade flera gånger åt båda hållen.

Ta loss slangarna som går genom torpedväggen in i kupen. De kan sitta lite men det är bara att dra (kolla så ni inte har någon spärr eller dylikt bara, jag hade en blå "spak"). Stoppa in en trägårdsslang och bered er på att det blir slabbigt.

Lycka till /Värmigunkeen!

PS. Jag har en Laguna RT -96 utan AC
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Där ser man vikten av att använda original glykol! Tur för dig att du fick ordning på värmen utan att ruinera dig!
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Japp, tur var det. Men kolla diskussionen under kylarvätskedags...-rubriken där man påpekar att inte bara köra med orginalglykol utan även med dest.vatten.
Henke
Posts: 3
Joined: 25 Nov 2003, 06:56
Location: Sweden
Contact:

Post by Henke »

Hej .. Undrar om detta även funkar på en Renault 19 av 95 års modell, jag måste ha värmereglaget på högsta värme - annars kommer där ingen värme alls.. och det som då kommer är inte så mycket, man får vänta länge innan frosten ska komma bort på rutorna..
Så ska även jag spola bakvägen ??
Hoppas på ett snabbt svar.
Tack på förhand.
// Henrik
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Kör på tycker jag! Spola dock inte för hårt, kolla så att det inte läcker in. Annars kan det inte skada, bara bättra på!
Man kan ju tänka sig att ta kylarrens också, vet inte om någon försökt med det?
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lljungberg</i>
<br />Kör på tycker jag! Spola dock inte för hårt, kolla så att det inte läcker in. Annars kan det inte skada, bara bättra på!
Man kan ju tänka sig att ta kylarrens också, vet inte om någon försökt med det?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har provat att skölja ur.. dock bara ena vägen.. men de hjälpte lite.. ska banne mig prova att skölja ur värmepaketet idag, efter jobbet...
Henke
Posts: 3
Joined: 25 Nov 2003, 06:56
Location: Sweden
Contact:

Post by Henke »

Ngn som vet om detta är värt att prova ??
Vore ju väldigt enkelt om det är det som hindrar min värme i bilen..

Henrik E.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Henke</i>
<br />Ngn som vet om detta är värt att prova ??
Vore ju väldigt enkelt om det är det som hindrar min värme i bilen..

Henrik E.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">det är det väl ,en har ju lyckats..man spolar bakvägen för att lättare få bort sk*ten,eftersom det inte vill cirkulera den rätta vägen ...
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Henke</i>
<br />Ngn som vet om detta är värt att prova ??
Vore ju väldigt enkelt om det är det som hindrar min värme i bilen..

Henrik E.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

De kan ju även vara värt att byta termostat, kupéfilter och spola rent systemet...
Nu har man värme i bilen igen..
Lyckades till och med få fart på elbakrutan..
Massa massa värme överallt..!
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Apropå spolningen så måste man spola åt "rätt" håll för att det ska lossna. Mycket av sk*ten är t.ex. rostflagor som sätter sig över öppningarna i cellerna. Då kan man spola hur hårt man vill åt ena hållet utan att det hjälper.
Kylarrensning funkar INTE, tro mig..... (provade nämligen)

MEN. Elbakrutan mottar jag gärna tips om! Den har lagt av tillsammans med speglarna.
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

hmmf, va de inte en tråd om el-bakrutan?
jaja, i alla fall.. ringde till dennis å frågade lite.. Han sa att förmodligen var det kontaktstycket i backluckan till el-bakrutan. Det är ett vitt kontaktstycke, sitter på vänster sidan bakom plastkåpan och klädseln. Tror det är en vi 2,5mm kabel som går in i kontakten som sen blir en vit/grön/röd kabel, som går till rutan.
Har dock inga uppslag när de gäller speglarna...

Men lycka till!
Henke
Posts: 3
Joined: 25 Nov 2003, 06:56
Location: Sweden
Contact:

Post by Henke »

Spola åt rätt håll ......---
blir det bakvägen då ??
Har tittat i motorrummet på min R19, och där är väldigt trångt .. men slutligen hittat två slangar som går in i kupé.. den som går i retur går in i expansions tanken .. ska man spola i den slangen om man tar loss den ifrån tanken??
> sedan låta vattnet rinna ut i den andra slangen som kommer ut torpedväggen..
.. är detta rätt uppfattat ... men bara det att där är inga vanliga slangklämmor så kan bli svårt att få fast på samma sätt igen..

Henrik


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by DH-Laguna</i>
<br />Apropå spolningen så måste man spola åt "rätt" håll för att det ska lossna. Mycket av sk*ten är t.ex. rostflagor som sätter sig över öppningarna i cellerna. Då kan man spola hur hårt man vill åt ena hållet utan att det hjälper.
Kylarrensning funkar INTE, tro mig..... (provade nämligen)

MEN. Elbakrutan mottar jag gärna tips om! Den har lagt av tillsammans med speglarna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Henke</i>
<br />Spola åt rätt håll ......---
blir det bakvägen då ??
Har tittat i motorrummet på min R19, och där är väldigt trångt .. men slutligen hittat två slangar som går in i kupé.. den som går i retur går in i expansions tanken .. ska man spola i den slangen om man tar loss den ifrån tanken??
> sedan låta vattnet rinna ut i den andra slangen som kommer ut torpedväggen..
.. är detta rätt uppfattat ... men bara det att där är inga vanliga slangklämmor så kan bli svårt att få fast på samma sätt igen..

Henrik


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by DH-Laguna</i>
<br />Apropå spolningen så måste man spola åt "rätt" håll för att det ska lossna. Mycket av sk*ten är t.ex. rostflagor som sätter sig över öppningarna i cellerna. Då kan man spola hur hårt man vill åt ena hållet utan att det hjälper.
Kylarrensning funkar INTE, tro mig..... (provade nämligen)

MEN. Elbakrutan mottar jag gärna tips om! Den har lagt av tillsammans med speglarna.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ja slangklämmorna är antagligen engångs klämmor,brukar vara dom om ingen pillat där innan, bara klippa dom och köpa nya vanliga..
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Jag spolade åt båda hållen eftersom jag var något osäker på vilket som var rätt. Det ena hållet var det stopp i så där vände vattnet och kom ut igen (BLÖTT!), andra hållet funkade bättre och då spydde den ut en massa dynga.
Vet ej hur R19 ser ut men i Laguna är det en snabbkoppling. Bara att trycka in spaken och dra så får man loss både in och utlopp.
LagunaBilly
Posts: 4
Joined: 06 Sep 2003, 10:21

Post by LagunaBilly »

Det är till största sannolikhet det som är felet.
Jag provade att spola rent värmepaketet men det hjälpte inte för mig (jag spolade åt båda hållen).
Så jag skaffade ett nytt på skroten för 700 spänn och efter det blev det drag i värmen.
Nu återstår bara resten av felen på bilen.
Post Reply