Laguna II 1.8 Bränsleförbrukning

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tomas_90

Laguna II 1.8 Bränsleförbrukning

Post by Tomas_90 »

Används som vardagsbil mest alla dagar till och från jobbet, en sträcka på ca 50 km en väg. Nästan endast landsvägskörning i hastigheten 80 km/h och 10 km motorväg. Snittar normalt 0.85-0.9!

Var ute på en lång roadtrip idag och fick med mycket möda nerpressat den till 0.7 enligt färddatorn på nästan bara landsvägskörning i ca 85 km/h.

Ska dom verkligen ta såhär mycket? Står ju att dom ska ta 0.61 landsvägs i förbrukning enligt pappret men såna siffror lär man aldrig uppnå.

Avgasvärden var bra vid besiktning. Finns det nåt typfel eller något som gör att detta kan hända?
Tomas H
Dennis
Forumpolis

Re: Laguna II 1.8 Bränsleförbrukning

Post by Dennis »

Mycket som spelar in på förbrukningen.
Det är ju en gammal bil.
Service?
Luftfilter
Typ av tändstift
Olja med lågfriktionsegenskaper Klassning ACEA A5 och energy concerving (typ Elf SXR5w30)
Att bromsarna inte ligger på det minsta.
Däckfabrikat och tryck

Så har jag av egen erfarenhet märkt på flertalet bilar att låghastighet är inte alltid = lägre förbrukning.
Det är en balansgång mellan bra arbetsområde på motorvarvet, vridmomentkurvan och effektkurvan. Man ska helst inte gå under det varv där effekt och vridmomentkurvan korsar varandra Och på högsta växeln så kanske det är 120Km/h.
på en 6växlad bil. För att krångla till det lite extra måste man ta med negativ påverkan av luftmotståndet, men positiv påverkan av utnyttjande av den levande massan.
När jag åker långresor tycker jag det är JÄTTEKUL att väga in..
Högsnitthastighet till rimlig förbrukning. Brukar då hamna på 100Km/h i snittfart och ca:140 som toppnotering, så försöker jag att undvika stopp i mesta utsträckning dvs hamna bakom ngn 70 åkare, omkörning med flyt och utnyttjande av levande massan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Min laguna II drar minst i runt 90,.deklarerad förbrukning kan man inte heller lita på .
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tomas_90

Post by Tomas_90 »

Tony wrote:Min laguna II drar minst i runt 90,.deklarerad förbrukning kan man inte heller lita på .
Ja jag läste på nån engelsk sida att Renault var lite "optimistiska" med förbrukningen på just denna motor också.

Tycker bara det är så konstigt att dom drar så mkt fast det bara är en 1.8.

Om man jämför min gamla bil, en Peugeot 406 2.2 liters motor. Hade inga större problem med att få den att ta 0.67 på landsvägskörning. Snittade nästan alltid 0.73 vid vardaglig körning. 2.2 är STORT jämfört med 1.8! Farsans 406 1.8 liters motor drog ungefär samma, t.o.m. lite mindre på långkörningar. Han hade en 405a med 1.8 liters motor före som drog 0.55 på landsvägskörning!

Samma motorstorlek och i min 406as fall större. men ändå drar dom mycket mindre bränsle!

Det blir ju som att betala för att köra med en fet V6a fast man bara har en slö 1.8a :(
Tomas H
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Tomas_90 wrote: Det blir ju som att betala för att köra med en fet V6a fast man bara har en slö 1.8a :(
Ja,a liten motor får jobba hårdare i stor tung bil. Stor motor har kraften och går o-ansträngd!
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tomas_90

Post by Tomas_90 »

Dennis wrote:
Tomas_90 wrote: Det blir ju som att betala för att köra med en fet V6a fast man bara har en slö 1.8a :(
Ja,a liten motor får jobba hårdare i stor tung bil. Stor motor har kraften och går o-ansträngd!
Ja så är det. Dock förklarar detta inte hur 1.8 liters 406an drar mindre fast dom väger 100 kg mer än Lagunan :D

Motordesign och ECU programmering spelar förstås också stor roll. Och som sagt luftmotstånd.

Jag försöker inte vara elak mot Renault på nåt vis men det är bara så som jag ser det :D Tycker bara det är jobbigt med "oeffektiva" motorer :)
Tomas H
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Som sagt innan, det är många faktorer som spelar roll.
Lätt att skylla allt på pannan bara därför att det är där man kastar in veden!
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tomas_90

Post by Tomas_90 »

Ja. Jag tänkte bara fråga lägga in en tråd här och se ifall nån visste om det fanns nåt speciellt som brukar vara fel med de här motorerna som gör att dom drar mycket men det ska väl bara vara så då antar jag.

Är inte jag som äger bilen heller utan min bror. Jag gav honom rådet att ta loss batterikablarna och nollställa datorn iaf. Han hade inte gjort det alls sedan han köpte bilen. Kan ju hjälpa lite om man har tur.
Tomas H
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Nolla datorn på det viset går inte. det gjorde man på fornlämningar från 80 talet.

Jag har ju gett dig en massa tips på vad du kan kolla och åtgärda för att kanske få ner förbrukningen lite. Både fix o trix samt körsätt. Bara ut o kolla.
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tomas_90

Post by Tomas_90 »

Ok. Den borde vara ganska felfri med servicen tror jag. Olja. filter, tändstift etc är ganska nya.
Tomas H
linkan62

Post by linkan62 »

Vill bara tillägga att min 1,6a drar ca0.62 fullpackad med ungar hundar o packning runt 90-100km/h. Men då är den alltid välservad med rätt oljekvalitè. [smilie=001_302.jpg] Har även haft en 1.8 Laguna och den gick snålt vad jag minns, då det är några år sedan....
Ulf Lindberg Växjö
Grand Scenic 2.0T-05
matjo690

Post by matjo690 »

Ja nog går de att köra snålare än så i alla fall. Min låg på ca 0,8 i blandad körning, och då var det mest till jobbet, ca 1,5 mil med allt från 30-väg till 90-väg. Ingen större skillnad på landsväg och blandad dock, men den var ju iofs oftast fullpackad på långresorna...
Mattias Josefsson
Laguna III 1,5 DCI -10
Tomas_90

Post by Tomas_90 »

Var ute och körde igen igår (köpte en bil) så det blev 940 km och en snittförbrukning på 0.73 enligt färddatorn.

Också detta till 90% 80-110 km/h.
Tomas H
Tomas_90

Post by Tomas_90 »

Ute och körde igen förra helgen sammanlagt 850 km. Halva sträckan gick den på ungefär 0.85+ och när vi kom hem hade den gått ner till 0.77. Landsväg non-stop 80-100 km/h.

Tycker fortfarande att det är Helt oacceptabla siffror för den typen av körning som vi gjorde! :(
Tomas H
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Farsans -02 1,8 tror jag ligger på ca 0,8 med blandad och 2mil körning.
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Post Reply