defekt farthållare

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
halil802

defekt farthållare

Post by halil802 »

hej, jag är ny här forum och ville fråga om att någon kan hjälpa med min megane II 2003 års model. Jag kan inte aktivera farthållaren eller fartbegränsaren. Det sitter en "switch" till vänster om ratten där man ska trycka ner för att aktivera fartbegränasren och upp för att aktivera farthållaren. När jag trycker så tänds både kontrollampan på instrumenteringen och det står "FARTHÅLLARE AKTIVERAD" (eller nåt sånt) i informationsdisplayen. Samma sak med fartbegränsaren. Problemet är att när jag släppt knappen så slås funktionen direkt av och det slocknar i displayen/instrumenteringen.
( Jag försökte hålla knappen intryckt och samtidigt kontrolera farthållaren eller fartbegränsaren genom knapparna på ratten , det fungerar. men när jag släppt knappen så slås funktionen av och slocknar i displayen)

Vad tror ni? Kan det vara knappen eller är det något elektriskt?
Tackar
halil önal
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: defekt farthållare

Post by Stymie »

Knappen
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mohaa

Post by Mohaa »

Hej,
Detta har även hänt mig, som sagt är det bara att plocka ut knappen, när du gjort det så finns det någon form av en metall gäng som du böjer på lite och då kommer knappen att fastna i rätt läge , kolla på bilden nedan vid röda pilarna, det är dem du ska böja in, i ditt fall så har de böjts ut och fäster inte .

lycka till!

Image
Adam S
Helsingborg
halil802

Post by halil802 »

jag ska prova detta.
Tackar för information
halil önal
halil802

Post by halil802 »

Mohaa wrote:Hej,
Detta har även hänt mig, som sagt är det bara att plocka ut knappen, när du gjort det så finns det någon form av en metall gäng som du böjer på lite och då kommer knappen att fastna i rätt läge , kolla på bilden nedan vid röda pilarna, det är dem du ska böja in, i ditt fall så har de böjts ut och fäster inte .

lycka till!

Image
tackar för tips det hjälpte mycket.. :) jag fixade det funkar finfint :)
halil önal
Post Reply